مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

مهسا طالبی- انزلی- خبرنگار: از اهداف تشکیل منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی رونق تولید و تجارت داخلی، رقابت با بازارهای داخلی و خارجی و صادرات کالاهاست.

تولید پوشاک در منطقه آزاد انزلی

در سال رونق تولید این موضوع به شکل جدی‌تری در رأس قرار گرفته است، به نحوی که «کارگروه توسعه صادرات و رونق تولید منطقه آزاد انزلی» با حضور مدیران این سازمان، ناظر گمرکات استان و مدیر گمرک منطقه، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان و مدیران بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی ایجاد شده است. در حال حاضر مکمل‌های خوراکی، ظروف، مواد غذایی، صنایع سلولزی و هیدروکربن سبک مهم‌ترین اقلام صادراتی واحدهای تولیدی فعال در این منطقه هستند که به کشورهای هنگ کنگ، عراق و افغانستان صادر می‌شوند.

  • رونق تولید در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی درباره این‌که برای افزایش رونق تولید چه تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد: شناسایی موانع پیش روی واحدهای تولیدی و صادراتی منطقه، تسهیل و تسریع در روند اداری، خدمات‌رسانی مناسب به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، تامین منابع مالی واحدهای تولیدی و صادراتی از جمله مواردی است که برای افزایش رونق تولید در نظر گرفته شده تا علاوه بر تثبیت آن و اشتغال‌زایی، زمینه افزایش بیش از پیش صادرات هم فراهم شود.

«رضا مسرور» گفت: بررسی علل رکود یا توقف احتمالی واحدهای تولیدی و هماهنگی برای رفع مشکلات این واحدها با دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر اهداف تشکیل کارگروه توسعه صادرات و رونق تولید است. وی درباره حمایت از واحدهای تولیدی منطقه آزاد انزلی که دچار بحران هستند، اظهار کرد: با توجه به جایگاه منطقه آزاد انزلی در زمینه توسعه صادرات، تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه ترانزیت در اولویت قرار دارد. مهم‌ترین زیرساخت‌ها راه‌اندازی مجتمع بندری کاسپین، کریدور جدید تجاری ایران-قزاقستان-چین و فعال‌سازی مسیر تجاری شمال-جنوب است.

مسرور ادامه داد: عملکرد این سازمان برای فعال‌سازی حدود ۷۰ واحد تولیدی، صنعتی راکد در منطقه، ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی به شرکت‌های فناور، نوآور و دانش‌بنیان که تاکنون منجر به جذب ۸۷ شرکت شده، فراهم کردن امکان حضور شرکت‌های تولیدی منطقه آزاد انزلی درنمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی که فرصت بازاریابی خوبی برای آنها ایجاد می‌کند از اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی افزود: این اقدامات باعث اضافه شدن ۱۲ تولیدکننده به شبکه تولید پوشاک منطقه شده و منطقه آزاد انزلی را به یکی از مراکز اصلی تولید و صادرات پوشاک کشور تبدیل کرده است.

  • واردکننده‌ای که به تولیدکننده تبدیل شد

سیاست‌های تشویقی در زمینه رونق تولید منجر به تغییر برنامه کاری یک واردکننده شد. شرکتی که از سال‌ها قبل یکی از واردکنندگان اصلی پوشاک ورزشی کشور از کشورهای آسیایی و اروپایی بود، اکنون با حمایت‌ها و بهره‌مندی از مزایا و معافیت‌های قانونی زمینه کاری خود را تغییر داده است. مالک این شرکت با سرمایه‌گذاری مستقیم ۴۰ میلیارد ریالی به تولیدکننده‌ای موفق تبدیل شده است.

این تولیدکننده درباره دلیل اصلی تغییر حوزه کاری خود از واردات و بازرگانی به حوزه پرچالش تولید آن هم در شرایط دشوار فعلی اقتصاد کشور اظهار کرد: من و برادرانم طی سال‌ها فعالیت تجاری در کشورهای مختلف، به دنبال فرصتی برای تولید بودیم، چون می‌دیدیم تنها تفاوت کشورهای پیشرو با ما در حوزه پوشاک، تکنولوژی تولید است.  

«محمد صمدی» با اشاره به این‌که طی ۲ سال گذشته مناطق مختلف کشور را برای شروع کار تولید امکان‌سنجی کردیم، افزود: سرانجام برای فعالیت تولیدی خود منطقه آزاد انزلی را انتخاب کردیم و با حمایت‌های مدیران ارشد سازمان از مزایا و معافیت‌های قانونی موجود برای کاهش هزینه‌های تمام شده تولید استفاده کردیم. با توجه به کیفیت تولید و ظرفیت‌ بازارهای کشورهای حاشیه دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه، صادرات به کشورهای مزبور هدف اصلی ما از تولید در این منطقه است.

وی که از ۲ ماه پیش در شهرک صنعتی ناحیه ۲ منطقه آزاد انزلی وارد عرصه تولید کشور شده به تنوع محصولات تولیدی کارخانه خود در زمینه انواع شلوار، شلوارک، ست لباس ورزشی، تی‌شرت و مانتوشلوار ورزشی برای بانوان اشاره کرد و گفت: کیفیت و نوع دوخت، جنس پارچه‌ای که استفاده می‌شود، طراحی اختصاصی و جدا از طرح‌های شرکت اصلی در کنار نیروی کاری ماهر از وجوه تمایز پوشاک ورزشی تولیدی این واحد نسبت به برند کشور مبدا یعنی ترکیه است که امکان صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی برای ما فراهم کرده است.

این فعال اقتصادی پرورش نیروی متخصص توسط نهادهای دولتی را امری مرسوم در اقتصادهای بین‌المللی به منظور ارتقای کیفیت محصول تولیدی عنوان کرد و خواستار همکاری نهادهای ذی‌ربط نسبت به این مهم شد.  صمدی افزود: تکمیل حلقه‌های تولیدی پوشاک در زمینه‌های مختلف و فعال‌تر شدن انجمن‌های بخش خصوصی در مناطق آزاد به منظور پیگیری مشکلات می‌تواند در توسعه تولید، اشتغال‌زایی و افزایش صادرات در مناطق آزاد نقش موثری ایفا کند. ژ

  • ظرفیت‌های تولیدی منطقه آزاد

طی ۲ سال گذشته و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ۱۵ واردکننده پوشاک فعال در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی با بهره‌برداری از بسته‌های حمایتی و مشاوره‌ای این سازمان به تولیدکننده پوشاک تبدیل شدند و زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر را فراهم کردند. هم‌اکنون در بیش از ۲۰ واحد تولیدی مرتبط با صنعت پوشاک منطقه، افزون بر ۲ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. منطقه آزاد انزلی با حضور یکی از برترین صادرکنندگان پوشاک کشور طی سال‌های اخیر و واحدهای فعال در این حوزه به یکی از قطب‌های تولید پوشاک ایران تبدیل شده است.  

کد خبر 441664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha