مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گرچه افراد کاملا سالم با وزن طبیعی و بدن متناسب هم ممکن است کرونا بگیرند، اما به نظر می‌رسد وزن و سبک زندگی شما می‌تواند بر شدت این بیماری تاثیر بگذارد.

obesity

به گزارش همشهری آنلاین افرادی که شاخص توده بدنی‌شان ۳۰ یا بالاتر باشد، یعنی افراد چاق بیشتر در معرض خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ هستند.

شاخص توده بدنی از که از تقسیم کردن عدد وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر به دست می‌آید. اگر عدد این شاخص ۲۵ تا ۳۰ باشد فرد دارای اضافه وزن است و عدد بالاتر از ۳۰ نشانگر چاقی است.

از طرف دیگر بیماری‌های دیگری که افراد را در معرض خطر بیماری شدیدتر کرونا قرار می‌دهند، یعنی دیابت نوع ۲ و بیماری شریان‌های کرونری قلب هم در افراد چاق بیشتر رخ می‌دهند.

بررسی‌ها نشان داده‌اند در افراد چاق مبتلا به کرونا احتمال بستری شدن و رفتن به بخش مراقبت‌های ویژه تا ۲  برابر بیشتر است و در افراد بسیار چاق (شاخص توده بدنی ۳۵ و بالاتر) این خطر بیشتر هم می‌شود.

یک بررسی اخیر در آمریکا نشان داد نارسایی قلبی، شاخص توده بدنی ۴۰ و بالاتر و مرد بودن قوی‌ترین عوامل زمینه‌ساز بحرانی شدن بیماری کرونا به جز سن بیماران هستند.

اما به چه دلیل افراد چاق در معرض خطر بیشتر بیماری شدیدتر ناشی از کروناویروس هستند.

چاقی بر همان‌ اندام‌هایی مانند قلب، کلیه‌ها و کبد تاثیر زیانبار دارد که در جریان عفونت کرونا و پاسخ دفاعی بدن به آن زیر فشار قرار می‌گیرند. همچنین به کار بستن درمان‌هایی مانند به شکم خواباندن بیماران بستری کرونا که به کارکرد بهتر ریه‌ها کمک می‌کند، در افراد چاق مشکل‌تر است.

البته جوان بودن، وزن طبیعی داشتن، رعایت سبک زندگی سالم و ورزش کردن و داشتن بدنی متناسب باعث مصونیت شما در برابر ویروس کرونا نمی‌شود و موارد بسیاری از بیماری شدید و حتی مرگ ناشی از کرونا در چنین افرادی هم گزارش شده است.

بنابراین حتی اگر جزء این گروه از افراد هستید، باید احتیاط‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و رعایت فاصله‌گیری جسمی را رعایت کنید.

به خصوص اینکه حتی اگر خودتان بیماری شدید نگیرید، ممکن است ویروس را به افراد دیگر که به علت سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای مستعد بیماری شدید کووید-۱۹ هستند، منتقل کنید و آنها را در معرض خطر قرار دهید.

کد خبر 536004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha