کیم جونگ-اون با به چالش کشیدن درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای خلع سلاح اتمی مدعی شد کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی جلوی آغاز شدن یک جنگ دیگر را در منطقه و شبه‌جزیره کره گرفته است.

كيم جونگ اون رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، رهبر جوان کره شمالی روز دوشنبه در سخنرانی خود در ششمین کنفرانس کهنه‌سربازان جنگ در ۶۷ سالگی پایان جنگ کره گفت: «ارمغان بازدارندگی هسته‌ای قابل اعتماد و موثر کشور ما امنیت ملی همیشگی و آینده بدون جنگ است. ما از مسیر یک توسعه درونزا به عنوان کشوری هسته‌ای گذر کردیم و به سرزمینی تبدیل شدیم که می‌تواند از خودش برابر هر نوع تهدید نظامی و فشار خارجی دفاع کند.»

کیم جونگ-اون که به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد پایان جنگ کره به افسران ارشد ارتش خود یک سلاح دستی یادگاری هدیه داده بود، در جمع آنها اعلام کرد کره شمالی هرگز از گسترش توان نظامی و هسته‌ای خود دست نمی‌کشد تا بهترین توان امنیت ملی را سامان دهد و هیچ قدرتی نتواند آن را به چالش بکشد. به این ترتیب، او آب پاکی را روی دست دانلد ترامپ و دیگر رهبران غربی ریخت و نشان داد قصد ندارد بر سر توان هسته‌ای مذاکره کند.

کارشناسان معتقدند پیونگ‌یانگ دست‌کم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ در آمریکا دوباره سر میز مذاکره با ترامپ بازنمی‌گردد. دو سال گفتگوهای سران کره شمالی و آمریکا برای رسیدن به توافق بدون نتیجه پایان یافت و در این میان، ترکش‌های خشم کیم جونگ-اون از بدعهدی ترامپ دامن کره جنوبی را گرفت. کیم یو-جونگ، خواهر رهبر کره شمالی چند هفته پیش دفتر هماهنگی روابط مشترک دو کره را منفجر و با خاک یکسان کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش‌تر گفته بود ترامپ در شرایطی دوباره به میز مذاکره با کیم بازمی‌گردد که چشم‌اندازی امیدوارکننده برای پیشرفت در گفتگوها وجود داشته باشد. در واکنش به این سخنان، خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی اعلام کرد یک دیدار دوباره بین سران دو کشور در شرایط فعلی غیرممکن است و پیونگ‌یانگ هرگز در دام ترامپ نمی‌افتد و به واشنگتن در حوزه سیاست خارجی در آستانه انتخابات هدیه‌ای چشمگیر نمی‌دهد.

هر چند کیم جونگ-اون تهدید کرده بود دیگر برای گسترش دادن توان هسته‌ای و انجام دادن آزمایش‌ موشک‌های دوربرد و بالیستیک مانعی برابر خود نمی‌بیند اما در ماه‌های گذشته خبری از آزمایش‌های تحریک‌کننده کره شمالی نبوده است. به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ با پرهیز از شعله‌ور کردن اختلاف‌ها می‌خواهد همچنان روزنه‌های امید را برای مسیر دیپلماسی باز نگه دارد و منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست.

کد خبر 535246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    1 1
    رهبر کره شمالی خیلی باهوش است او به خوبی می داند که عقب نشینی در برابر خواسته های امریکا علاوه بر اینکه او را پررو تر می کند بلکه زمینه سازی برای حمله نظامی به کره شمالی است امریکا اول سلاح دفاعی یه کشوری رو از بین می برد بعد از اینکه مطمئن شد بهش حمله می کند .