وجود باشگاه صنایع‌دستی یونسکو در محله زمزم، بار تأمین فضای کارگاه تولیدی را از دوش هنرمندان منطقه برداشته، اما هنوز هم کسب‌شان رونق چندانی ندارد و مانند دیگر هنرمندان کشور با دغدغه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

صنایع دستی

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:   «سیدامیر احمد ذریه زهرا» از هنرمندان این باشگاه است که از سنگ نمک، لوازم هنری می‌تراشد. او که در مقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر تحصیل کرده، پیرامون ابعاد مختلف هنرهای ایرانی، ده‌ها مقاله علمی و کتاب تألیف و منتشر کرده است.

ذریه زهرا به تازگی پژوهشی علمی انجام داده و در آن به مشکلات و کمبودهای هنرمندان و صنعتگران باشگاه صنایع‌دستی زمزم پرداخته است. اینفوگرافیک اطلاع‌رسان زیر براساس نتایج این پژوهش تنظیم شده و توان و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل صنعتگران باشگاه و عوامل رکود تولید و فروش محصولات آنها را با زبان اعداد و ارقام بازگو کرده است.  

  • محصولات فرهنگی ثروت آفرین

صنایع‌دستی در ایجاد شغل و ثروت به‌ویژه در صنعت گردشگری نسبت به سایر صنایع دارای مزایای زیادی است و امکان عرضه و انتقال آسان صنایع‌دستی به دیگر کشورها وجود دارد. این عرضه بین‌المللی علاوه بر جنبه اقتصادی در گسترش فرهنگ و هنرملی کشور در سطح جهانی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این عصر معرفی این‌گونه آثار هنری به شیوه‌های مرسوم گذشته تاحدودی کارکرد خود را از دست داده و باید با استفاده از شیوه‌های خلاقانه بازاریاب نوین، محصولات هنرمندان صنایع‌دستی را به اقصی نقاط جهان صادر کرد.

  • پیشنهادهایی برای بهبود 
  1. بازار عرضه صنایع‌دستی باشگاه زمزم:
  2. ایجاد فروشگاه یا غرفه و نمایشگاه دائمی در فروشگاه‌های بزرگ با حمایت دولت
  3. ایجاد نشان تجاری (برند) با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت
  4. بهبود ساختار تجارت الکترونیک و وب‌سایت‌های تخصصی برای فروش مجازی

  • ۱۱ نفر معادل ۹/۵۷ درصد از استادکاران باشگاه بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت دارند.  
  • ۲۲ رشته صنایع‌دستی در باشگاه زمزم دایر است. این رشته‌ها عبارتند از: چاپ سنتی کلاقه ای) باتیک(سفالگری سنتی، کاشی سنتی لعابدار، تراش کاشی سنتی، تولیدات چرمی دست‌دوز، دواتگری، زیورآلات سنتی، ملیله‌دوزی، سوخته‌کاری روی چوب، احجام چوبی سنتی، معرق، منبت، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، حجاری سنتی، تراش پشت و روی شیشه، نقاشی پشت شیشه، مینای شیشه (نقاشی کوره‌ای)، طراحی سنتی، تذهیب، تشعیر و مرمت زیرانداز
  • ۱۰ نفر معادل ۶/۵۲ درصد جامعه هنری باشگاه صنایع‌دستی، در سال‌های گذشته از ارگان‌ها و سازمان‌های متولی صنایع‌دستی کشور (معاونت صنایع‌دستی استان تهران، پژوهشگاه هنرهای سنتی، ومرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران) مجوز فعالیت (پروانه تولید کارگاهی انفرادی یا احراز درجه هنری و فنی و حرفه‌ای) دریافت کرده‌اند.  
  • ۱۹ استادکار در باشگاه صنایع‌دستی یونسکو (زمزم) مشغول تولید در ۲۲ رشته صنایع‌دستی هستند.  
کد خبر 534948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha