معاون کل وزارت بهداشت تهران را منبع پخش کرونا در کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ بیمار در تهران بستری‌اند.

حریرچی با ماسک خانگی

به گزارش همشهری آنلاین، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: وضعیت استان خراسان رضوی با افزایش ۳۰۰ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا بغرنج است. شیوع بیماری کرونا با حضور مردم رابطه مستقیم دارد.

وی با بیان این‌که مدرکی وجود ندارد مبنی بر این‌که کسانی که کرونا گرفته‌اند ایمن شده‌ باشند، گفت: تا زمانی که تعداد بیماران بستری رو به افزایش است، آمار فوت‌شدگان افزایش می‌یابد متاسفانه بین ۵ تا ۱۰ درصد بستری‌شدگان فوت می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: وقتی بیماری در حال افزایش است حضور مردم در جامعه به سبب ترسی که در آن‌ها ایجاد می‌شود کمتر می‌شود، ترس و واهمه امری مقدس است بنابراین این ترس وقتی بالا می‌رود میزان حضور مردم در اجتماع به حداقل می‌رسد.

حریرچی توضیح داد: مردم باید مواظب خودشان و فرزندانشان در هر سنی باشند. هیچ مدرکی وجود ندارد که کسی که یک بار به بیماری مبتلا شده دیگر مبتلا نشود، از هر پنج فوتی در روز یک مورد علت فوت به دلیل کروناست.

ارتباط کاهش وزن با ریسک کرونا

وی گفت: مرگ برای همسایه نیست، اگر مراعات نکنیم وضعیت تعداد مبتلایان همین است، ثابت شده هر یک کیلو کاهش وزن ۱ درصد احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: وضع شیوع کرونا آینه عمل ماست، تهران منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور است. در تهران در فروردین روند ابتلا به بیماری سقوط کرد، اما الان تعداد بستری روزانه به ۶۰۰ مورد رسیده و کل بستری‌ها ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

حریرچی ادامه داد: هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج تا هفت روز در سرپایی، دو تا سه هفته در بستری و ۴ تا ۶ هفته در مرگ‌ومیر خود را نشان می‌دهد، شهرستان‌های اطراف تهران همه در معرض آلوده شدن قرار دارند.

وی گفت: تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشورهای مختلف همچون آمریکا و برزیل نشان می‌دهد رهبری سیاسی آن مملکت چگونه عمل کرده است لذا رئیس‌جمهور برزیل که کرونا گرفته است امروز با موتورسیکلت در شهر این طرف آن طرف می‌رفت. همچنین آمریکا ۴ درصد جمعیت جهان را دارد و ۲۳ درصد مرگ‌ومیر جهانی را در بحث کرونا به خود اختصاص داده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها ۵ تا ۱۰ درصد است 

معاون کل وزیر بهداشت همچنین درباره بازرسی از امکان عمومی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: ما توان بازرسی بیش از ۲۱ درصد از مراکز تهیه مواد غذایی را نداریم، میزان مراعات پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد است، دو و نیم میلیون واحد صنفی ثبت شده داریم لذا از مردم درخواست می‌کنیم در بازرسی‌ها به ما کمک کنند، میزان موارد پلمب‌شده در ۱۰ روز گذشته ۱۷۱۴ مورد بوده است.

حریرچی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و سازمان‌ها ۷۹ درصد، رستوران‌ها ۶۶ درصد، آرامستان‌ها ۷۹ درصد بوده است، اما رعایت پروتکل‌ها در داروخانه‌ها، مطب‌ها و پاساژها اصلاً مناسب نیست لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها نسبت به سایر موارد سیر نزولی دارد.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و پرستاری حماسه آفریدند به طوری که شهید دادند و تعدادی مبتلا و تعدادی بستری شده‌اند، ریه کسی که ۲۰ روز در آی‌سی‌یو بستری شده است همانند گذشته نخواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی متاسفانه در پلیس به علاوه یک، پایانه‌های مسافری درون‌شهری، نانوایی‌ها، پاساژها و مراکز تفریحی کاهش یافته است، گفت: آرامستان‌ها، ادارات و بانک‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌ها خوب عمل کردند.

حریرچی با بیان این‌که میانگین کشوری استفاده کردن از ماسک را از ۲۲ تا ۳۱ تیرماه در شاغلین ادارات ۸۵ درصد است، تصریح کرد: استفاده مردم از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۷۴ درصد و واحدهای صنعتی و صنفی ۶۷ درصد بوده است.

به گفته وی در سنگاپور ۹۲ درصد مردم با وجود گذشت پنج ماه از ویروس کرونا همچنان از ماسک استفاده می‌کنند: در چین و ویتنام ۸۷ درصد و در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز بیش از ۸۰ درصد مردم ماسک استفاده می‌کنند.

سودجویی شیادان از داروی کرونا

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه برنامه توضیح داد: هیچ دارویی وجود ندارد که تاثیر معناداری روی ویروس منحوس تاثیر بگذارد، اما شیادان یا افراد نادان از نوع بیماری که ۹۰ درصد مبتلایانش خود به خود خوب می‌شوند برای سودجویی سوءاستفاده می‌کنند.

حریرچی بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همه مردم از ماسک تاکید کرد و گفت: هیچ سیاستی برای رفتن به سمت ایمنی جمعیتی نداریم و کشورهایی هم مثل سوئد و انگلیس که به این سمت رفتند شکست خوردند.

وی درباره واکسن کرونا نیز بیان کرد: حداقل تا یک سال از توزیع عمومی واکسن کرونا خبری نخواهد بود و اصلا ویروس کرونا ویروسی است که ایمنی‌اش چند ماه بیشتر نیست و نمی‌دانیم چند بار در سال باید واکسن زد، تازه خیلی از بیماری‌ها مثل مالاریا و ایدز هنوز هم که هنوز است داروی قطعی و واکسنی برایشان تولید نشده است.

۹۵درصد مردم باید ماسک بزنند

معاون کل وزیر بهداشت با ابراز نگرانی شدید از افزایش موارد جدید ابتلا و بستری و مرگ‌ومیر بیماری کرونا گفت: حدس ما این است که استفاده از ماسک در سراسر کشور حدود ۵۰ درصد باشد باید ۹۵ درصد مردم از زمان خروج از خانه تا برگشت به خانه ماسک بزنند همین دیشب جریمه ماسک نزدن در فرانسه از ۱۳۰ یورو به ۵۰۰ یورو افزایش یافت.

حریرچی درخصوص مراسم سوگواری محرم گفت: خواهش می‌کنم از آن‌هایی که تریبون دستشان است حرفی نزنند که بعدا از رهبری معظم و متولیان دین و مراجع معظم خجالت‌زده شوند و اجازه دهند آن‌ها که متوجه‌اند و متولی‌اند تصمیم بگیرن. حتما محرم را با رعایت اصول ایمنی و سلامت خواهیم داشت.

کد خبر 534364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعادت IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    اجرای طرح ترافیک وکمبود ماسک وبرگزاری تجمعات وراهپیمماییها ومراسماتی چون مراسم عزاداری ودرمحرم واز این تجمعات مبتلایان وکشته هارابیشتر میکند