دانشمندان آمریکایی در حال بررسی آزمایشی خونی هستند که ممکن است بتواند پنج سرطان شایع را سال‌ها زودتر از روش‌های فعلی شناسایی کند.

blood test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این آزمایش خون که هنوز مراحل تجربی را می‌گذراند، «نشانگر»های ژنتیکی معینی را که با سرطان‌ها ارتباط دارند، جستجو می‌کند. پژوهشگران دریافتند که این آزمایش می‌تواند پنج نوع سرطان – روده بزرگ، مریِ، کبد، ریه و معده- را تا چهار سال زودتر از روش‌های معمول پزشکی تشخیص دهد.

البته پژوهش بیشتری لازم است تا دقت این آزمایش را معین کند.

اما کون ژانگ، استاد مهندسی زیستی در دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو، یکی از این پژوهشگران می‌گوید نتایج اولیه امیدوارکننده هستند.

به گفته ژانگ، در دست داشتن یک آزمایش خون «ساده و سریع» که بتواند سرطان‌ها را زودتر تشخیص دهد، گزینه‌های درمانی بیشتری را برای بیماران امکان‌پذیر می‌کند و احتمال زنده‌ماندنشان را می‌افزاید.

کارشناسان می‌گویند گرچه شماری از آزمایش‌های خون تجربی برای شناسایی زودرس سرطان در حال بررسی و تولید بوده‌اند، نتایج این بررسی جدید گام مهمی به پیش است.

این آزمایش جدید بیشترین میزان حساسیت در شناسایی سرطان تا به حال را داشته است و با نمونه نسبتا کوچکی از خون قابل انجام است.

حساسیت یک آزمایش به معنایی توانایی آن آزمایش در شناسایی دقیق همه افراد مبتلا به یک بیماری است. این بررسی نشان داد که این آزمایش خون در تشخیص سرطان در افراد بدون علامت حساسیتی ۹۵ درصدی دارد.

البته این پژوهشگران می گویند هنوز راه درازی در پیش است.

در قدم بعدی باید عملکرد این آزمایش در گروه‌های مطالعاتی بیشتری ارزیابی شود. در نهایت هر آزمایش خونی باید در یک کارآزمایی بالینی تایید شود.

ایده استفاده از آزمایش خون برای شناسایی سرطان در مراحل اولیه بر اساس یک واقعیت ساده است: سلول‌های سرطانی به طور مرتب قطعاتی از DNA‌شان را به جریان خود فرد وارد می‌کنند.

منتها مشکل این است که مقدار این DNA در خون بسیار اندک است، به خصوص هنگامی که اندازه تومور سرطانی کوچک باشد. در نتیجه شناسایی آن کار سختی است.

این آزمایش خون به دنبال DNA نمی‌گردد، بلکه به دنبال تغییراتی شیمیایی در DNA به نام متیلاسیون است. متیلاسیون به طور طبیعی خاموش و روشن کردن ژن‌ها را کنترل می‌کند.  الگوهای غیرطبیعی متیلاسیون می‌تواند نشانه ای از وجود سرطان باشد.

این پژوهشگران برای ارزیابی کارکرد این آزمایش از نمونه‌های خون ۶۰۵ فردی استفاده کردند که بخشی از یک بررسی درازمدت سلامت بودند. در آغاز بررسی همه این افراد سالم و عاری از علائم سرطان بودند، اما در طول چهار سال بعدی، ۱۹۱ نفر از آنها دچار سرطان روده بزرگ، مری، کبد، ریه یا معده تشخیص داده شدند.

در مجموع این آزمایش خون سرطان را در ۹۵ درصد از این افراد تا چهار سال پیش از تشخیص واقعی‌ شناسایی کرد.

میزان دقت این آزمایش بر حسب نوع سرطان متفاوت بود. برای مثال این آزمایش همه موارد سرطان کبد را شناسایی کرده بود، اما در سرطان‌های مری این رقم ۹۱ درصد بود. میزان موارد مثبت کاذب در این آزمایش هم حدود ۵ درصد بود.

البته این آزمایش در حال حاضر فقط می‌تواند وجود یکی از این پنج نوع سرطان را نشان دهد و نوع سرطان را تعیین نمی‌کند. البته به گفته این پژوهشگران ممکن است با دقیق‌تر شدن این آزمایش بتوان محل تومور را هم شناسایی کرد.

البته هر آزمایش خونی که در آینده تایید شود، فقط برای غربالگری اولیه به کار خواهد رفت: سپس لازم است آزمایش‌های گسترده‌تری برای تشخیص قطعی انجام شود.

کد خبر 533750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha