معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه پزشکان عمومی بیشترین تعداد شهدای سلامت را از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون داشته‌اند، از بالا بودن میزان آلودگی مطب‌های پزشکان به ویروس کرونا خبر داد.

مطلب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت که امروز (چهارشنبه اول مرداد) برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در خدمات سرپایی سلامت در بحران کرونا بیان کرد: پزشکان عمومی بیشترین شهدا را داشتند که این نشان می‌دهد این پزشکان حتی در مطب‌های خود با این بیماری مواجه شده‌اند.

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک ادامه داد: ماسک زدن برای کسی که صحبت می‌کند، واجب است. اینکه برخی مسئولان ماسک را زیر چانه می‌برند و صحبت می‌کنند بسیار اشتباه است. ماسک زدن برای کسی که صحبت می‌کند، واجب است. زمان صحبت کردن نباید ماسک را برداشت زیرا صحبت کردن می‌تواند ویروس را منتشر کند. همچنین نباید به ماسک دست زد. نقد فراوانی در این زمینه وجود دارد. از مسئولان کشور نیز می‌خواهیم که هنگام صحبت کردن حتما ماسک بزنند. کرونا از طریق چانه منتقل نمی‌شود و باید ماسک روی بینی و دهان باشد.

وی در زمینه رعایت پروتکل‌ها در مطب‌ها نیز گفت: پروتکل‌ها به صورت کامل رعایت نمی‌شود و ما از همکاران می‌خواهیم که به صورت کامل آنها را رعایت کنند. البته این رعایت فقط قرار نیست توسط پزشکان انجام شود و یکی از موارد مهم، مراجعه‌کنندگان هستند. 

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: بیماران برای مراجعه به خیلی از متخصصان و فوق تخصص‌ها از شهرستان‌ها می‌آیند و ماندنشان در شهر آسیب‌زاست. از ابتدا هم گفتیم که مردم باید سیستم نوبت را رعایت کنند. هرچند درمان به تاخیر افتاده و انباشت سایر بیماری‌ها رخ داده است. نگرانی ما صرفا برای کرونا (کووید-۱۹) نیست بلکه برای سایر بیماری‌ها هم نگرانیم.

وی اظهار کرد: حتما نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد، اما باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. مردم باید رعایت کنند. در عین حال معیار سنجش مطب با بقیه اقشار متفاوت است زیرا همه افراد مراجعه‌کننده یا مشکوک به کرونا بوده یا بیمار هستند. در نتیجه این مطب‌ها ممکن است آلوده‌ترین مکان‌ها باشند. 

جهانگیری ادامه داد: باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود و نمی‌توانیم به‌راحتی مطب را پلمب کنیم. منشی پزشک به جز خواهش از مراجعه‌کنندگان نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. نکته اصلی این است که باید از ظرفیت‌های فعال استفاده کنیم. ما نیز باید در این کنترل به وزارت بهداشت کمک کنیم.

وی گفت: بازنگری در رعایت پروتکل‌ها در دستور کار است. این‌که بخواهیم برای یک مطب محدودیت ایجاد کنیم، باید به این هم فکر کنیم که به جای آن باید چه چیزی ایجاد شود.

کد خبر 533421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha