سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

مهرداد عشوندی: مسئولان کمیته ملی المپیک ایران نظارت بر کاروان اعزامی را افزایش داده‌اند تا هیچ ورزشکاری در کاروان 50 نفره ایران، با استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز، پا به بزرگترین رقابت ورزشی جهان نگذارد.

فرهاد مرادی، مسئول کمیته پزشکی ستاد تدارکاتی بازی‌های المپیک پکن با بیان این خبر گفت: « این کمیته در بخش‌های آموزشی، مشاوره، تغذیه، دوپینگ و معاینات پزشکی فعال است و پزشک، فیزیوتراپ و ماساژور در اردوها حضوری فعال دارند تا خدایی نکرده، ورزشکاران ما تخلفی را مرتکب نشوند.»

این نظارت حتی مکمل‌ها و غذاهایی که برای بازیکنان تهیه می‌شود را هم در بر می‌گیرد تا اشتباهی سهوی در  این مورد صورت نگیرد« مشاوره تغذیه و بازرسی تغذیه از جمله فعالیت‌های کمیته پزشکی است، تیم‌های حاضر در اردو از رستوران استادیوم آزادی، آکادمی و هتل المپیک استفاده می‌کنند و همکاران ما در بخش تغذیه، به‌طور مرتب بر مواداولیه و سلامت غذا نظارت داشته و منوی غذا را کنترل می‌کنند و به متصدیان مربوطه آموزش‌های لازم داده می‌شود. برای اینکه برنامه غذایی براساس نیاز فردی هر ورزشکار باشد، ورزشکاران را پیکرسنجی کرده و به فرد فرمول غذایی خاص او را می‌دهیم. »

مرادی که عضو کمیته پزشکی فدراسیون جهانی شنا هم هست، درباره دیگر برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برای سلامت ورزشکاران می‌گوید:« به غیراز فعالیت در بخش‌های آموزشی، مشاوره، بازرسی، ارزیابی و تغذیه ستاد در مسئله دوپینگ هم در کنار ستاد مبارزه با دوپینگ در دو حوزه پیشگیری و کنترل فعال است که در این راستا بانک اطلاعاتی تهیه کرده‌ایم و نمونه‌گیری‌های خارج از فصل با هماهنگی ستاد مبارزه با دوپینگ و یا یک هدف مشخص انجام شده است. »

آخرین رسوایی مربوط به دوپینگ ورزشکاران ملی ایران، فاجعه تلخ وزنه برداری بود. جایی که دو سال قبل 9 ملی پوش ایران از مواد نیروزا استفاده کرده بودند. قبل از آن هم در رشته‌های مختلفی چون بوکس و کشتی، رسوایی‌هایی به‌دلیل استفاده از  مواد نیروزا، دامن ورزش ایران را گرفته بود. مهم‌ترین این اتفاقات، مدال طلای کشتی مسابقات 1994 کانادا بود که از کشتی گیر سرشناس سنگین وزن ایران پس گرفته شد و محرومیتی دوساله را برای او به همراه داشت. کمیته مبارزه با دوپینگ ایران می‌خواهد تا تیمی پاک را به المپیک 2008 چین ببرد. تیمی عاری از حتی یک ورزشکار دوپینگی؛«اگر ورزشکاری نیاز به مصرف دارویی دارد که در لیست داروهای ممنوعه قرار گرفته با مکاتبه با ارگان‌های بین‌المللی مجوز استفاده از داروها را می‌گیریم تا تست دوپینگ ورزشکار مثبت نشود. »

این یعنی کنترل دقیق و لحظه به لحظه اعضای کاروان کشور. مسئول کمیته پزشکی همچنین گفت: «کسی بدون دادن تست دوپینگ برای بازی‌های المپیک از ایران خارج نمی‌شود. »

مرادی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای کنترل مداوم ورزشکاران گفت:« کار معاینات پزشکی ورزشکاران را از سه ماه قبل شروع کرده‌ایم تا بتوان هرچه بهتر کار درمان را انجام داد. ورزشکاران درصورت نیاز تحت درمان‌های دندانپزشکی، فیزیوتراپی و جراحی قرار گرفته‌اند.»

در المپیک چین بیش از همه المپیک‌های قبلی، کمیته مبارزه با دوپینگ، می‌خواهد بر صحت مسابقات نظارت کند و کنترل شدیدی روی ورزشکاران و نمونه‌های خون آنها خواهد داشت. نکته‌ای که مسئولان ورزش ایران روی  آن  تاکید دارند و می‌خواهند تا پیش از ورود به پکن از سلامت ورزشکاران مان اطمینان داشته باشند؛ « یکی از اقداماتی که قبل از پکن انجام می‌شود علاوه بر انجام معاینات پیش از فصل، معاینات پیش از اعزام است که در تیرماه صورت خواهد گرفت و نتایج به مربیان تیم‌ها ارائه می‌شود تا آنها در انتخاب ورزشکاران اعزامی شاخص‌های سلامتی را هم لحاظ کنند. حضور پزشک، فیزیوتراپ و ماساژور در محل اردوهای متمرکز از دیگر اقدامات ستاد است، مشاوره و کنترل دوپینگ و ارائه فرم معافیت دارویی را حتی در طول بازی‌ها را انجام خواهیم داد تا با مشکلی روبه‌رو نشویم. »

رئیس کمیته پزشکی ستاد بازی‌های المپیک از تهیه کتاب همراه توسط کمیته فرهنگی خبر داد و گفت:« دو بخش از این کتاب مربوط به امور پزشکی، تغذیه و کنترل دوپینگ است، این کتاب در بازی‌ها در اختیار ورزشکاران قرار خواهد گرفت. »

نکته جالب این جاست که در هیچ‌یک از المپیک‌های پس از انقلاب، نمونه ورزشکاران ایرانی مثبت اعلام نشده است، هرچند در بازی‌های جهانی چنین اتفاقی زیاد افتاده است. تنها یکبار و در المپییک سیدنی یک ورزشکار ایرانی هنگام مسابقات توسط پلیس بازداشت شد که مقادیر زیادی مواد نیروزا به همراه داشت اما این ورزشکار از اعضای تیم اعزامی ایران نبود.

کد خبر 53286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز