ویژگی‌ها و روحیات «شمیم فدائی» و «رومینا امانی» چندان شبیه هم نیست، اما دسته گل‌هایی که در آزمایشگاه مدرسه به آب دادند، باعث شد حسابی با هم رفیق شوند.

استعداد

 همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:  رفاقتشان هم ثمره‌های شیرینی داشت و افتخاراتی مانند رتبه ممتاز استانی رشته آزمایشگاه جشنواره نوجوان خوارزمی و ثبت مقاله علمی _ پژوهشی «حذف فلزات سنگین خاک با گیاه پالایی» در جشنواره ملی تبیان را برای آنها به ارمغان آورد. گزارش زیر نقل ماجرای دوستی و همکاری علمی این ۲ نوجوان منطقه ۱۷ است: 
رومینا اهل کارهای گروهی نبود و دوست داشت روی موضوعات مورد علاقه‌اش به تنهایی مطالعه و آزمایش کند. ولی شمیم ترجیح می‌داد فعالیت‌های علمی خود را با همفکری و همکاری گروهی انجام دهد. اتفاقی که در یکی از کارگاه‌های درس علوم تجربی افتاد، باعث شد آنها یک تیم را تشکیل دهند: آن روز لوله آزمایش از دست شمیم افتاد و شکست، وقتی او کلافه و ناراحت خرده‌های لوله آزمایش را به طرف سطل زباله می‌برد، با رومینا برخورد کرد و دوباره خرده شیشه‌ها نقش زمین شدند. در حال جمع کردن دوباره آنها، رومینا سعی می‌کرد کلافگی شمیم را کم کند. بعد از آرام شدن شمیم، سر حرفشان باز شد و آزمایشات را دوباره با هم تکرار کردند. این همکاری به مذاق هر ۲ همکلاسی مزه داد و پس از آن در آزمایشگاه از یکدیگر جدا نمی‌شدند. با شروع دوره ثبت‌نام جشنواره نوجوان خوارزمی، شمیم و رومینا نخستین دانش‌آموزانی بودند که برای شرکت در جشنواره داوطلب شدند. آزمون‌های گزینش را هم با موفقیت پشت سر گذاشتند، اما موقع تمرین و آزمایش هر روز یک دسته گل جدید به آب می‌دادند، یک روز ابزار آزمایشگاه را می‌شکستند و یک روز جوهر آبی متیل را روی زمین می‌ریختند، اما هر بار دبیر علومشان خانم تیمورپور و مدیر مدرسه خانم حیدرپور به آنها روحیه می‌دادند تا باز هم با اعتماد به نفس و بدون نگرانی بریزند و بپاشند و به آزمایشگاه ضرر و زیان بزنند، اما از آزمایشات علمی خود دست نکشند.  

  •  نتایجی درخشان 

حاصل این تلاش‌ها و مهربانی‌ها کسب رتبه ممتاز استانی در رشته آزمایشگاه پایه هفتم جشنواره نوجوان خوارزمی بود. این موفقیت باعث شد امسال هم این تیم پژوهشی موفق از نخستین گروه‌هایی باشند که برای شــــــــرکت در جشنواره ملی تبیان داوطلب می‌شوند. آنها تصمیم گرفتند برای شرکت در این جشنواره بر روی یک موضوع محیط‌زیستی تحقیق کنند. شمیم و رومینا متوجه شدند وجود فلزات سنگین مانند کادمیوم باعث آلودگی خاک می‌شود و باید راهی پیدا کنند که این فلزات از خاک جدا شوند. آنها گیاهان آفتابگردان و شاهی را برای آزمایش انتخاب کردند و مدت‌ها به تحقیق بر روی خواص خاک و فلزات سنگین پرداختند. گاهی این آزمایشات به اندازه‌ای طولانی می‌شد که مجبور می‌شدند ساعت‌ها پس از تعطیلی مدرسه در آزمایشگاه بمانند و به تحقیق و مطالعه بپردازند. حاصل این پژوهش‌ها مقاله‌ای علمی با عنوان «گیاه پالایی، راهی برای حذف فلزات سنگین از خاک آلوده» بود که به مرحله استانی جشنواره تبیان راه پیدا کرد. مدیر مدرسه شمیم و رومینا را به پژوهش‌سرای امام هادی(ع) معرفی کرد تا با راهنمایی مسئولان و مربیان پژوهش‌سرا این مقاله علمی‌ـ پژوهشی را به نام خود به ثبت برسانند.  

  •  علایق متنوع دختران پژوهشگر 

در میان دلبستگی‌ها و علایق شمیم، تنها سرگرمی که برایش به اندازه کلنجار رفتن با موضوعات علمی جاذبه دارد، پرورش گیاهان و حیوانات است. او هر بار که همراه خانواده‌اش به منزلشان در شمال کشور سر می‌زند، یک حیوان جدید را به جمع حیوانات خانگی خود اضافه می‌کند. بوقلمون، غاز، اردک، قو و خوکچه هندی حیواناتی هستند که شمیم در شمال پرورش می‌دهد و طوطی پاکوتاه، قمری چینی، مرغ عشق و عروس هلندی شمیم، منزل خانواده «فدائی» در تهران را به یک بازار پرنده‌فروشی شبیه کرده است. «زینب رحیمی» درباره دخترش رومینا می‌گوید: «او پشتکار زیادی دارد و در هرکاری تا موفق نشود، از تلاش خسته نمی‌شود. رومینا از کودکی دوست داشت روی پای خودش بایستد و کارهایش را بدون کمک دیگران انجام دهد. دخترم علاوه بر پرداختن به علوم آزمایشگاهی و فعالیت‌های پژوهشی، برای یادگیری زبان انگلیسی هم زمان و انرژی زیادی صرف می‌کند و از ۴ سالگی به آموزش این زبان پرداخته است.»

  •  به حمایت شرکت‌های دانش بنیان نیاز داریم 

مادر رومینا دخترش را به وقت‌شناسی می‌شناسد و وقتی او امتحان یا برنامه‌ای دارد، خیالش آسوده است که رومینا سر موقع از خواب بیدار می‌شود، غافل از اینکه هر روز صبح شمیم چشم باز نکرده به سراغ گوشی تلفن می‌رود و تا رومینا را از رختخواب جدا نکند، کوتاه نمی‌آید. شمیم و رومینا حالا یک گروه علمی‌ـ تحقیقاتی تمام‌عیار شده‌اند که طرح و ایده‌های محیط‌زیستی فراوانی در ذهن دارند، اما محدودیت‌های مالی و بودجه‌های پژوهشی اندک مدرسه به آنها امکان پژوهش بر روی ایده‌هایشان را نمی‌دهد و امیدوارند با حمایت شرکت‌های دانش بنیان، فرصت به ثمر رساندن طرح‌های تحقیقاتی خود را به دست آورند. «زهرا مروتی» مدیر پژوهش‌سرای امام هادی(ع) درباره این دانش‌آموزان پژوهشگر دبیرستان «متانت» می‌گوید: «شمیم فدایی و رومینا امانی در فعالیت‌های گروهی هماهنگی خاصی دارند و ویژگی‌ها و توانایی‌های متفاوت‌شان سبب شده تیم علمی موفقی باشند. آنها در عرصه تحقیق و پژوهش راه درازی در پیش دارند که در پیمودن آن نیازمند حمایت مسئولان آموزش و پرورش کشور هستند.»

  • نگاهی به فعالیت‌های بانوی فعال محله بلورسازی/  این بانوی قهرمان ‌منش پهلوانی دارد

چهره جنگنده، مصمم و جدی «سمیه ستوده» بر روی تاتامی کونگ‌فو به سیمای مهربان و مادرانه‌اش در جمع کودکان محله هیچ شباهتی ندارد. سرشار از ایده و انرژی است و به مردم محله‌اش عاشقانه خدمت می‌کند. سمیه ستوده از داوران و قهرمانان کشوری و بین‌المللی رشته کونگ‌فو است. در رویه مربیگری استاد جوان، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی اهمیتی ویژه دارد و شاگردان خردسال و نوجوان او پیش از آموختن فنون کونگ‌فو، احترام به مربی، صداقت و قدرشناسی را می‌آموزند.  
درخشش شاگردان ستوده در میدان رقابت با ورزشکاران نونهال مناطق برخوردار پایتخت، حضور موفق در مسابقات کشوری و راهیابی آنها به مسابقات جهانی لهستان گوشه‌ای از افتخارات ستوده در کسوت مربیگری است. بانوی ورزشکار محله بلورسازی که به‌عنوان وظیفه‌ای انسانی و شهروندی در فرصت‌های مختلف خون اهدا می‌کند، به دلیل نذر اهدای خون هر ساله در جوار حرم امام هشتم(ع) عنوان «قهرمان انتقال خون» را از آستان قدس رضوی دریافت کرده است.  
دبیر کانون اهدای خون سرای محله بلورسازی و شورایار این محله، برای سلامت، رفاه و نشاط بانوان و کودکان هم‌محلیش قدم‌های زیادی برداشته و در مدارس، ‌سرا و بوستان‌های محله برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌کند. پیش از شیوع ویروس کرونا کافی بود سمیه ستوده در اطراف بوستان جهاد پیدا شود تا بچه‌های محله با عجله و دوان دوان خود را به او برسانند و از شیشه خودرو به داخل آن سرک بکشند: «خانم ستوده برای ما مسابقه برگزار نمی‌کنی؟ این دفعه جایزه مسابقه‌چی هست؟ ‌» ستوده به بهانه و مناسبت‌های مختلف کودکان و نوجوانان را در بوستان جهاد گرد هم جمع می‌کرد و برایشان مسابقه‌ای ورزشی یا آموزشی‌ترتیب می‌داد.  
او در دوران شیوع ویروس کرونا با مراجعه به کاسبان صنوف مختلف و منزل شهروندان به آموزش راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری کووید ۱۹ می پردازد و با جمع‌آوری و رساندن کمک‌های اهالی و خیّران به دست نیازمندان محله وظیفه شهروندی خود در گذر از این بحران را به شایستگی انجام می‌دهد.

کد خبر 532854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha