کودکان‌کار هم همانند هر کودک دیگری استعدادها و توانمندی‌هایی دارند که در بیشتر مواقع ناشناخته باقی می‌ماند.

آموزش

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: در این خصوص پایگاه خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ استعدادیابی و توانمندسازی کودکان‌کار این منطقه را شروع کرده است. طبعاً این طرح در صورت استمرار اثرات و نتایج بسیار مثبتی را در پی خواهد داشت. در گزارش زیر با جزئیات این طرح بیشتر آشنا می‌شویم.  
با توجه به اینکه منطقه ۱۵ محله‌هایی با بافت فرسوده و کم برخودار دارد و در این محله‌ها بیشتر خانواده‌های نیازمند زندگی می‌کنند، کودکان‌کار یکی از آسیب‌های اجتماعی این منطقه است. دکتر «مریم محمدی» مدیر پایگاه خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «هدف ما از اجرای طرح توانمندسازی کودکان‌کار و خانواده این افراد، توجه به استعدادهای نهفته در میان این کودکان است. اساس کار، ارزیابی اولیه کودکان‌کار است. ابتدا این کودکان که از قبل پرونده‌هایی در این پایگاه دارند، شناسایی و نواقص پرونده آنها رفع می‌شود. با توجه به شرایط کرونایی جامعه، در طول روز حدود ۲۰ کودک‌کار مورد ارزیابی مقدماتی قرار می‌گیرد. ما در جلسه اول بیشتر در صددیم با وضع خانواده، تحصیل، سلامت و معیشت آنها آشنا شویم. در این طرح کودکان‌کار به چند گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند، کودکان بی‌سرپرست، کودکان بدسرپرست و کودکانی که خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار دارند.»

  • شناسایی و توانمندسازی والدین کودکان کار

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کودکان در سنین کم به کار خیابانی روی بیاورند عدم تأمین مالی از سوی والدین است. محمدی، با یادآوری این موضوع، در خصوص شناسایی و توانمندسازی خانواده‌های کودکان‌کار هم می‌گوید: «روزانه ۱۰ خانواده کودک‌کار در محله‌های آسیب‌خیز از جمله اتابک، هاشم‌آباد و بیسیم شناسایی می‌شوند. بعد از ارزیابی اولیه، اگر خانواده کودک نیاز مالی داشته باشد و متوجه شویم که کودک به این دلیل به کار خیابانی روی آورده است، سعی بر توانمندسازی والدین آنها می‌کنیم. از جمله امکان ایجاد کارهای هنری و سبک و در منزل، یا ارجاع آنها به مراکز کوثر از طریق مسئولان مربوطه. از طرفی روی ادامه تحصیل کودکان از طریق ارجاع و عضویت در مدارس پرتو تمرکز می‌کنیم.»

  • انجام تست‌های روان شناسی

با توجه به اینکه طرح استعدادیابی کودکان به‌صورت برنامه‌ریزی شده و تخصصی باید انجام شود، این کودکان از طریق انجام تست‌های روان‌شناسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. دکتر محمدی می‌افزاید: «هر کودکی ذاتا استعدادهای خاص دارد. بنا براین برای کشف استعدادهای این کودکان، تست‌های روان‌شناسی و علمی در حوزه‌های مختلف از آنها گرفته می‌شود تا استعداد ذاتی کودک مشخص شود. بعد از انجام این تست‌ها مربیان زبده و متخصص در هر زمینه‌ای که استعداد کودک محرز شده شروع به آموزش می‌کنند. آموزش‌ها شامل هنرهای هفت‌گانه از جمله موسیقی، تئاتر و نمایش، نقاشی، سخنوری و نویسندگی است. وقتی استعداد کودک‌کار کشف شود احساس ارزشمندی در او تجلی و نهادینه می‌شود و دیگر حاضر نیست سر چهارراه برود و تحقیر شود.»

  • پله پله تا رسیدن به آرزوها

با شناسایی استعدادهای کودکان کار، این افراد در حوزه‌های مورد علاقه‌شان توسط مربیان متخصص و مجرب آموزش می‌بینند و این آموزش‌ها در چندین نوبت برای آنها تکرار و مرور می‌شود و در نهایت این کودکان به مراکز مختلف فرهنگی و هنری برای فعالیت بیشتر معرفی می‌شوند یا خیّری از این افراد حمایت می‌کند. محمدی با اشاره به این موضوع و تأکید بر توانمندسازی کودکان‌کار می‌افزاید: «تجربه من در مناطق دیگر گواه این است که این کودکان با توانمند شدن و شناخت استعدادشان پله پله به آرزوهایشان نزدیک می‌شوند و نیازی نیست که به کار دستفروشی در معابر تن بدهند و هزاران توهین و تمسخر را به جان بخرند. کودکان‌کار با توانمند شدن به این نتیجه می‌رسند که وقت آن است که آرزوهایی را که هیچ‌وقت پیش از این رنگ تحقق نمی‌گرفت برای خودشان محقق کنند. در یکی از مناطق کودکی تحت نظرم آموزش می‌دید که آرزو داشت یک دستگاه بازی پلی استیشن داشته باشد. این کودک استعداد موسیقی داشت و توانست بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی پیانو و تمرین‌های مکرر، با ۲ اجرا در برنامه‌های مختلف مبلغ قابل توجهی به‌عنوان دستمزد دریافت کند و در نهایت به آرزویش که خرید پلی استیشن بود برسد.» 
 

کد خبر 532520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha