یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: با اینکه اوتیسم درمان ندارد اما تشخیص زودهنگام آن برای شروع کردن آموزش‌های شناختی و رفتاری اهمیت زیادی دارد.

نتیجه تحقیقات تازه دانشمندان که در نشریه زیست‌شناسی امروز منتشر شده نشان می‌دهد، استفاده از تست بویایی در تشخیص اوتیسم موثر است.

به طور طبیعی افراد بوی یک دسته گل سرخ را مدت بیشتری استشمام می‌کنند تا بوی ماهی گندیده را، اما محققان موسسه علمی وایزمن پس از مطالعه روی ۳۶ کودک، احتمال می‌دهند این موضوع در کودکان اوتیستیک صدق نکند.

در حال حاضر هیچ تست تشخیصی قطعی برای اوتیسم وجود ندارد و معمولا زودتر از دو سالگی تشخیص داده نمی‌شود، اساس تشخیص هم ارزیابی‌های متعدد بالینی از کودک و والدین و آزمایش‌های پزشکی و ژنتیکی است.

بی‌بی‌سی می‌نویسد: برای این تحقیق، به بینی کودکان مورد مطالعه دو لوله متصل شد، از لوله قرمز بوی نامطبوع و لوله سبز بوی مطبوع تراوش می‌شد.

سپس تنفس کودکان پس از استشمام بوی مطبوع با بوی نامطبوع مقایسه شد.

لیرون روزن‌کانتز، یکی از پژوهشگران این تحقیق، به بی‌بی‌سی گفت؛ کودکان معمولا بر اساس بویی که استشمام می‌کنند عمق بوییدن خود را تغییر می‌دهند اما "کودکان اوتیستیک به هیچ‌وجه چنین چیزی را نشان ندادند، آنها همانقدر شامپو را بوییدند که بوی ماهی گندیده را.""این نتیجه‌ جالب و تا حدی شگفت‌انگیز بود."

حس بویایی

این محققان برنامه‌ای کامپیوتری تهیه کرده‌اند که با دقت ۸۱ درصد کودکان اوتیستیک را در بین کودکان دیگر شناسایی می‌کند.

علاوه بر این، آنها نشان داده‌اند که هر چه علائم اوتیسم شدیدتر باشد کودکان، مدت طولانی‌تری بوی نامطبوع را استشمام می‌کنند. با اینکه اوتیسم درمان ندارد اما تشخیص زودهنگام آن برای شروع کردن آموزش‌های شناختی و رفتاری اهمیت زیادی دارد. تست بویایی این مزیت را دارد که به ارتباط با کودک وابسته نیست بنابراین می‌توان آن را در سن بسیار پایین به کار گرفت.

حس بویایی


اسکن مغز (PET) کودک چهار ساله اوتیستیک، نقاط سیاه نشان‌ دهنده عدم فعالیت است.اما به گفته خانم روزن‌کرانتز، پیش از استفاده از بویایی به عنوان تست تشخیصی، باید ابتدا روشن شود واکنش به بو از چه سنی در کودکان شکل می‌گیرد:

"فکر می کنم در نقطه جالبی برای شروع هستیم اما هنوز راهی دراز در پیش داریم."

اوتیسم مهارت‌های ارتباطی، تعاملات اجتماعی و رفتار کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه بو در تعامل‌های اجتماعی نقش دارد، شاید بتوان توضیح داد که چرا بویایی کودکان اوتیستیک فرق دارد.

دکتر جودیت براون از انجمن ملی اوتیسم بریتانیا می‌گوید:"تشخیص اوتیسم برای فراهم کردن درمان‌های حمایتی اهمیت اساسی دارد و تفاوت عظیمی در زندگی افراد اوتیستیک و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند.""اما به عقیده ما بعید است یک تست منفرد و جهانی برای تشخیص اوتیسم پیدا شود."

"شاید در آینده اگر این یافته تایید و به درستی فهمیده شود، تفاوت در پردازش بو ممکن است به عنوان یک روش دیگر به روند الزاما چند وجهی تشخیص اوتیسم اضافه کند."

کد خبر 300072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha