امارات متحده عربی نخستین سفینه فضایی‌اش را با نام «کاوشگر امید» برای رسیدن به مریخ به فضا پرتاب کرد.

Hope

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com کاوشگر امید در ساعت ۶:۵۸ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) به وقت ژاپن بر  فراز یک موشک H-IIA از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود این سفینه ۲۰۰ میلیون دلاری در اوائل سال ۲۰۲۱ به به مدار سیاره سرخ خواهد رسید و دست کم برای یک سال مریخی (اندکی کمتر از دو سال زمینی) از بالا این سیاره را بررسی خواهد کرد.

این ماموریت که «ماموریت مریخ امارات» نامیده شده است،  درک مشروح‌تر و جامع‌تری از جو این سیاره به دست خواهد داد. آنچه رسیدن به این هدف را امکان‌پذیر خواهد کرد مدار منحصربه‌فرد این سفینه بر روی خط استوای مریخ است که چشم‌انداز جدیدی به جو نازک و مملو از دی‌اکسید کربن مریخ فراهم  می‌آورد.

کاوشگر امید تنها سفینه‌ای نیست که در این تابستان به سوی مریخ پرتاب خواند شد. چین قصد دارد در ۲۳ ماه ژوئیه سفینه تیان‌ون-۱ را که شامل یک مدارگرد، یک مریخ‌نشین و یک مریخ‌گرد است به سوی این سیاره بفرستد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) هم مریخ‌نورد «پایداری» (Perseverance) در ۳۰ ژوئیه به فضا پرتاب خواهد کرد تا نمونه‌های‌ از خاک مریخ را به کره زمین بازگرداند.

کد خبر 532468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نورمحمد IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 4
    این به نظر میاد صرفا یک نمایشه. چه قسمت هایی از این سفینه ساخت امارات هست؟ کنترل و ارتباط با مریخ گرد نیازمند رادارهای قدرتمندی در چند نقطه زمین هست تا در طول شبانه روز همیشه در دید این رادارها قرار داشته باشه (مثل شبکه راداری deep space network ) و بشه اطلاعات و تصاویر رو دریافت کرد. امارات در کجای جهان از این رادارها داره؟