«محمد جواد ظریف » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چهارمین سفر خود به عراق در چارچوب راهبرد دولت های یازدهم و دوازدهم برای توسعه روابط و همکاری ها، برای گفت و گو با مقامات ارشد عراق وارد بغداد شد. وی پس از برگزاری ۹ دیدار رسمی با مقامات عراقی عازم اربیل شد تا ادامه دیدارهایش را با مقامات اقلیم کردستان عراق سر بگیرد.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز یکشنبه مذاکرات هیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست وزیران امور خارجه دو کشور روز در حالی در بغداد آغاز شد که پیش از آن گمانه زنی های بسیاری از سوی تحلیلگران درباره این سفر مهم محمد جواد ظریف صورت گرفته بود. 

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با رییس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان، وزیر امور خارجه، رییس شورای عالی قضایی، رییس الحشد الشعبی، رئیس ائتلاف الفتح و رهبر جریان حکمت ملی عراق در باره گسترش مناسبات و آخرین تحولات منطقه و جهان بحث و گفت وگو کرد.

ظریف در بدو ورود به بغداد گفت که با هدف پیگیری توافقات صورت گرفته در سفر اسفندماه ۹۷ رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق و بررسی اوضاع و تحولات منطقه به بغداد سفر کرده است.  وی یکی از پرونده های مهم مورد بحث در این سفر را پرونده شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان به دست آمریکا در بغداد ذکر کرد.

اما تحلیل گران معتقدند که روابط ایران با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان هم یکی دیگر از محمرهای این گفتگو ها بوده و ایران پیام مهمی را برای عربستان به مقامات عراقی داده است. 

پیام مهم ظریف به عربستان

چرا ظریف در آستانه سفر نخست وزیر عراق به تهران راهی بغداد شد؟ |‌ رایزنی برای پرداخت بدهی عراق به ایران

ویدئو | ادای احترام ظریف در محل شهادت سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد

ظریف: ایران و عراق باید در برابر تهدیدهای تروریستی آماده باشند

به هر روی دیدارهای ظریف در بغداد با  فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق آغاز شد. وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه در کنفرانس خبری با همتای عراقی اش، با اشاره به خطر تروریسم برای منطقه تاکید کرد که واجب است همواره نسبت به تهدیدهای امنیتی گروه های تروریستی و از جمله داعش آگاهی و آمادگی کامل داشته باشیم.

محمد جواد ظریف در  جمع خبرنگاران با بیان اینکه روابط دو کشور بر اساس اصل احترام متقابل است تاکید کرد که روابط اقتصادی دو کشور باید به نفع طرفین توسعه یابد.

ظریف عراق را یکی از اولویت های اقتصادی ایران دانست و گفت : امکانات اقتصادی دو کشور هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تجاری با وجود کرونا می تواند برای پیشرفت دو ملت مورد استفاده قرار گیرد و ما مصمم به ادامه این روابط خوب هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که روابط ایران و عراق با خون جوانان دو کشور در مقابله با گروه تروریستی داعش پایدار شده است و ین روابط هیچ گاه و به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت . 

وی تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران، عراق قوی و باصلح و آرامش و عراق دارای روابط خوب وسازنده با همه همسایگان معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح ایران است.

ظریف خاطر نشان کرد که ایران از این جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوی و صلح آمیز خلیج فارس استقبال می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز خرسندی کرد که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر با جدیت پیگیری می شود. دو کشور در کنار همدیگر در مقابله با داعش ایستاده اند و جوانان دو ملت با رشادت آن را شکست داده اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال هشدار داد که کما کان باید در برابر پدیده تروریسم، دو کشور هوشیار باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری به سطح ۲۰ میلیارد دلاری که دو رییس جمهوری ایران و عراق در سفر دکتر روحانی به بغداد (اسفند ۹۷) پیش بینی کرده اند، برسد هر چند در شرایط حاضر فاصله چندانی با این سقف از مناسبات تجاری بین دو کشور نداریم.

ظریف با بیان اینکه توافقات دیگری در سفر رییس جمهوری ایران به بغداد صورت گرفت که به نفع دو ملت و همه کشورهای منطقه است و با جدیت دنبال می کنیم اظهار داشت :این توافقات ردر بخش کشتیرانی، مرزهای آبی و دریایی، حوزه ریلی، همکاری انرژی، تبادل گردشگر و گردشگری دینی و سلامت و سایر حوزه ها است .

وزیر خارجه ایران  در خصوص اوضاع منطقه و جهان تاکید کرد که لازم است در باره اوضاع منطقه و بین المللی تشریک مساعی صورت گیرد زیرا منطق ما نیازمند آرامش است.

وی تاکید کرد که متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان یک خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم در منطقه بود و ایران وعراق به عنوان دو کشور خسارت دیده از این اقدام جنایت آمیز با همکاری هم، این موضوع را پیگیری می کنند.

ظریف خاطر نشان کرد که برای ایران بسیار مهم است که همسایه اش، تمامیت اراضی و ثبات و حاکمیت ملی داشته و از خارج در معرض تعدی و تجاوز قرار نگیرد.

وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس از میهمانوازی ملت و دولت عراق به ویژه استقبال گرم «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق تقدیر و تشکر کرد.

ظریف و فؤاد حسین 

 فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق هم اظهار داشت در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در خصوص روابط اقتصادی دو کشور صحبت کردیم و آقای ظریف تاکید کرد که عراق قوی به معنی قدرت منطقه است .

وی افزود که بخشی از تبادلات تجاری بین دو کشور اخیرا در نتیجه اقدامات بهداشتی مقابله با کرونا و بسته شدن مرزها دچار پسرفت موقت شده است اما در این دیدار بر ادامه توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور با وجود همه گیری کرونا تاکید شد.

حسین افزود که مسئله گردشگری دینی بین دو کشور با در نظرگرفتن تدابیر بهداشتی ناشی از کرونا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته وی، در حوزه منطقه ای بر ضرورت حفظ حاکمیت ملی عراق تاکید شد و وزیر امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که قدرت عراق به معنی قدرت منطقه است.

فواد حسین با تاکید مجدد بر منافع مشترک منطقه ای وعدم دخالت کشورها در امور همدیگر ادامه داد که عراق خواهان روابط متوازن با همه همسایگان است. وزیر امور خارجه عراق در خصوص مسائل بین المللی، بر ضرورت دور نگه داشتن منطقه از تنش ها تاکید کرد. وی اضافه کرد که در این دیدار همچنین برنامه سفر آتی نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران را بحث و بررسی کرده است.

جزئیات دیدار ظریف با نخست‌وزیر عراق | مصطفی الکاظمی به تهران می‌آید

مذاکرات ظریف و همتای عراقی در بغداد | پیگیری پرونده شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی

اظهارات ظریف پس از ورود به بغداد | از دیدار با رئیس حشد الشعبی تا سفر به اقلیم کردستان

 
 وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد 

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور ملاقات کرد . به گزارش ایرنا در این دیدار دو طرف پیرامون توسعه مناسبات دو جانبه وراههای توسعه آن بحث و گفت وگو کردند.

ظریف همچنین آخرین تحولات منطقه و جهان و اوضاع عراق را با نخست وزیر عراق مورد بررسی قرار داد.

ظریف و مصطفی الکاظمی

ظریف: دشمنی امریکا و اسراییل با کشورهای منطقه ذاتی است 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار هادی العامری رییس گروه الفتح بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق و نزدیک به الحشد الشعبی تاکید کرد که دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه ذاتی است و برخی سیاست‌های زودگذر نمی تواند چیزی را عوض کند.

وی از گسترش روزافزون مناسبات بین ایران و عراق ابراز خرسندی کرد و افزود: مردم ایران به مقاومت مردم عراق افتخار می کنند.

ظریف گفت : ما می فهمیم که آنچه بر شما یا سوریه و لبنان می گذرد به خاطر این مقاومت و ایستادگی است زیرا جمهوری اسلامی ایران به خاطر همین مواضعش تحت فشار است.

ظریف گفت: باید مسوولان این چهار کشور درک کنند کل این مجموعه هدف قرار گرفته و مسئله یک کشور خاص نیست.کشورهای منطقه باید این واقعیت را درک کنند که در کنار هم می توانند فشارها را خنثی کنند.

به گفته وی، حتی کشورهای دیگر منطقه نمی توانند دوست رژیم صهیونیستی باشند و در نهایت این رژیم به آنها هم تعدی خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که بعضیها خیال می کنند با برخی سیاست ها این واقعیت را می توان تغییر داد اما این امر قابل تغییر نیست.

وی پیگیری پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را یکی از برنامه های سفر خود به بغداد ذکر کرد و گفت که معاون حقوقی وزارت امور خارجه در همین راستا او را در این سفر همراهی می کند.

ظریف با اشاره به گزارش «آگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در خصوص شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این پرونده را می توان در سطح بین المللی دنبال کرد.

ظریف و  هادی العامری رییس گروه الفتح

 اخراج نیروهای آمریکایی را به طور جد دنبال می‌کنیم

هادی العامری نیز در این دیدار نسبت به افق روشن روابط دو کشور ابراز اطمینان کرد و گفت هیچ کس نمی تواند در روابط دو کشور شک و شبهه ایجاد کند.

وی از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به عراق قدردانی کرد و افزود که ایران همواره حامی دولت و ملت عراق بوده است.

به گفته وی، این موضع جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار ملت عراق است.

العامری از نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپهبد شهید قاسم سلیمانی در پیروزی عراق بر تروریسم تقدیر کرد و گفت: یکی از عوامل پیروزی عراق بر داعش، حمایت های ایران بود.

وی در همین حال نقش مرجعیت عالی دینی به علاوه  فداکاری الحشد الشعبی و حمایت مردم عراق در پیروزی بر داعش را تعیین کننده دانست.

رییس جریان الفتح با اشاره به نقش شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در پیروزی بر تروریسم خاطر نشان ساخت که مردم عراق در مراسم میلیونی تشییع پیکر این سرداران مقاومت، به خدمات این دو سردار شهید ادای احترام کردند.

العامری تاکید کرد که آمریکا و ستون پنجم نتوانستند در آیین تشییع پیکرهای این دو شهید گرانقدر خللی ایجاد کنند.

وی در همین چارچوب گفت که عراق در داتشن روابط ویژه با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه جدی است.

رهبر گروه الفتح یاد آور شد: ما باور داریم که عراق نباید مکانی برای تسویه حساب و همچنین پایگاهی برای تجاوز به کشورهای منطقه به ویژه ایران باشد و این موضوع را به صراحت با آمریکایی ها مطرح کرده ایم.

وی با قدردانی مجدد از مواضع دولت و ملت ایران نسبت به عراق، در قبال تحریم های ظالمانه آمریکا با دولت و ملت ایران ابراز همدردی و همبستگی کرد.

العامری تاکید کرد که عراق در خارج کردن نیروهای خارجی براساس قانون صادر شده از پارلمان جدی است و تا اجرای کامل این قانون، پیگیر مسئله است.

وی با اشاره به موفقیت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی گفت که نمایندگان الفتح در پارلمان با شورای عالی قضایی عراق به طور جد پیگیر این موضوع هستند تا با هماهنگی ایران، این مسئله در شورای حقوق بشر به نتیجه برسد.

 
 وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری عراق دیدار کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در ادامه سفر خود، با برهم صالح رییس جمهوری این کشور هم دیدار کرد. «محمد جواد ظریف» که با هدف تعمیق روابط و پیگیری توافقات سفر اسفندماه ۹۷ دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران اسلامی به بغداد سفر کرده است با رییس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار که «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز حضور داشت، درباره روابط دو جانبه و تعمیق هرچه بیشتر این روابط بحث و گفت وگو کردند.

بررسی موضوعات منطقه و جهان از دیگر مسائل مورد بحث دو طرف در این دیدار بوده است.

ظریف در راس یک هیات سیاسی امروز یکشنبه سفر یک روزه ای را به بغداد و سپس اربیل آغاز کرده است.

ظریف و برهم صالح رییس جمهوری عراق

دیدار ظریف و حکیم 

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین  با سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در باره اوضاع عراق و مشکلات این کشور در بخش های مختلف از جمله بحران اقتصادی، کاهش درآمدهای نفت و بیماری کرونا بحث و تبادل نظر کردند.

بحث و بررسی در مورد اوضاع سیاسی و تحولات منطقه از دیگر محورهای گفت و گوی ظریف و حکیم بود.

دیدار ظریف و حکیم

سیدعمار حکیم هم در این دیدار گفت که عراق از توسعه روابط و مناسبات در حوزه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.

وی افزود: ما از دولت الکاظمی برای حل مشکلات و بحران های مختلف عراق حمایت می کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: ما از سیاست دولت جدید عراق برای توسعه روابط با کشورهای مختلف از جمله همسایگان پشتیبانی می کنیم.

 
 ظریف: سفر الکاظمی به تهران فرصت خوبی برای توسعه روابط ایران و عراق است

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار با فائق الزیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت که سفر آینده نخست وزیر این کشور به تهران بهترین فرصت برای توسعه روابط دو کشور است.

ظریف اظهار داشت که این سفر فرصتی مغتنم است که توافقات سفر سال ۹۷ دکتر روحانی به عراق را پیگیری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر سه شنبه هفته جاری نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران توام با موفقیت و دستاورد برای دو ملت دوست و برادر باشد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در این دیدار با قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت و کشور عراق گفت که روابط با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

الزیدان افزود که ایران و عراق مشترکات زیادی دارند و باید روابط دو کشور در حوزه های مختلف روز به روز گسترده تر شود.

 همکاری و هم افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس محور اصلی گفتگو در این دیدار بود.

دیدار ظریف و رئیس الحشد الشعبی عراق 

 محمدجواد ظریف و فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی عراق هم دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، پیگیری ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، تصمیم قانونی دولت، مردم و پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و رایزنی کردند.  الفیاض در این دیدار از کمک های جمهوری اسلامی ایران در دوران اشغالگری داعش و نابودی این گروه تروریستی قدردانی کرد.

وی اظهار کرد که حمایت های جمهوری ایران از ملت عراق و نقش مهم سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در شکست داعش همواره در تاریخ این کشور ثبت و ضبط خواهد ماند.

ظریف نیز به تشکیل پرونده اقدام تروریستی دولت آمریکا در شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مجامع حقوقی بین المللی توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت که این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

ظریف و فالح الفیاض در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه،  تحولات عراق ،تصمیم قانونی دولت، مردم و پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و سایر موضوع های مورد علاقه گفت و گو کردند. 
 

ظریف و رییس پارلمان عراق دیدار کردند

محمد جواد ظریف  در ادامه با  «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق  در بغداد دیدار و گفت وگو کردند.دو طرف در این دیدار که «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت، درباره آخرین تحولات منطقه ، جهان و اوضاع عراق بحث و گفت وگو کردند.

توسعه مناسبات پارلمانی، گسترش روابط روز افزون دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی و فرهنگی از دیگر موضوعات مورد گفت و گوی ریف و الجلوسی بوده است.

در این دیدار همچنین پیرامون قانون پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور  و ضرورت احترام به حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور همدیگر بحث و گفت وگو صورت گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این دیدار، با رییس جمهوری، نخست وزیر، وزیر امور خارجه، رییس شورای عالی قضایی، رییس الحشد الشعبی و تعدادی از رهبران سیاسی عراق در خصوص گسترش مناسبات و آخرین تحولات منطقه و جهان بحث و گفت وگو کرده بود.

محمد جواد ظریف  در ادامه با  «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق

ظریف بغداد را به مقصد اربیل ترک کرد 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر یکروزه خود به عراق عصر یکشنبه بغداد را به مقصد اربیل ترک کرد. «محمد جواد ظریف» به دعوت رسمی «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با هدف گفت وگو با مقامات این اقلیم و توسعه روابط بین کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران راهی اربیل شده است. 

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ظریف را در سفر به کردستان عراق همراهی می کند. همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه و چند تن از مقام های بلندپایه این وزارتخانه از همراهان ظریف در این سفر بودند.
 

کد خبر 532438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha