حسن بهشتی‌پور گفت: بایدن با توجه به تبعات کرونا بر اقتصاد آمریکا، می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزند. پس می‌توان گفت کرونا برجام را احیا خواهد کرد.

حسن بهشتی پور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد آنلاین، برجام و طرفین حاضر در آن به احتمال فراوان منتظر هستند تا نتایج انتخابات امریکا مشخص شود. پیشینه دموکرات‌های ایالات متحده این احتمال را در افکار عمومی پررنگ می‌کند که با پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، آمریکا به برجام برخواهد گشت. با توجه به اهمیت برجام برای ایران و آمریکا و شاید هم کل دنیا، حالا همه در انتظار نوامبر سال جاری میلادی هستند تا شاید کلاف سردرگم برجام از حالت مبهم فعلی خارج شود.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در این‌ باره اظهار کرد: نگاه حزب دموکرات در آمریکا با آنچه مد نظر جمهوری‌خواهان قرار دارد، بسیار متفاوت است. بر همین اساس در صورتی که بایدن ترامپ را شکست دهد، برجام به احتمال بسیار قوی به دوران مطلوب خود برخواهد گشت.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که برجام کاملاً به نفع آمریکاست و به همین دلیل امضایی که دونالد ترامپ زیر برگه خروج از برجام زد مخالفان زیاد و جدی‌ای در میان آمریکایی‌ها دارد. اساساً برجام به نفع ایران و کشورهایی چون انگلیس‌، آلمان، فرانسه، روسیه و چین هم است. بنابراین همه دنیا چشم‌انتظارند تا این توافق مهم بین‌المللی از حالت رکود خارج شود.

او تصریح کرد: البته ممکن است آقای بایدن برای برگشتن کشور به برجام از ایران مطالبه‌هایی داشته باشد و راجع به سایر موضوع‌های مرتبط به جمهوری اسلامی، وارد مذاکره با ایران شود. با این حال باید گفت بایدن در هر شرایطی برای احیای برجام به طور جدی وارد عمل خواهد شد.

بهشتی‌پور ادامه داد: همچنین باید در نظر گرفت که بایدن در صورت پیروزی شرایط وقت را بررسی خواهد کرد و با توجه به مناسبات آن زمان، تاکتیک‌هایی را در نظر خواهد گرفت. به خصوص اینکه جهان قبل از کرونا با جهان کرونایی خیلی فرق کرده است.

او همچنین با اشاره به موقعیت این روزهای دونالد ترامپ توضیح داد: ترامپ این روزها شدیداً نگران انتخابات ۲۰۲۰ است. به هر حال کرونا اقتصاد آمریکا را به ورطه ورشکستگی برده است که در این حالت،‌ ترامپ دیگر نمی‌تواند به توفیق در اشتغال‌زایی ببالد و این مساله را دلیلی بر پیروزی قطعی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری بداند. در کل باید تاکید کرد، وضعیت انتخاباتی ترامپ بسیار شکننده است.

حسن بهشتی‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: اگر اتفاقی غیرمنتظره رخ ندهد، بایدن با توجه به تبعات کرونا بر اقتصاد آمریکا، می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزند. پس می‌توان گفت کرونا برجام را احیا خواهد کرد.

کد خبر 532114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Reza IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 0
    من خودم از موافقان برجام هستم.ولی حتی اگه بایدن رئیس جمهور بشه و برجام احیا بشه،بازم تورم ایران کم نمیشه و قیمتها پایین نمیاد و از همه مهمتر عمر و جوونی میلیون ها انسان مثل من برنمیگرده...
  • حامد حقیقت IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    کاملن صحیح می فرماید، دقیقن همونطور که امضای کری تضمین بود دیگه؟ استاد دانشگاه کمی تفکر لطفن...