واخر سال گذشته بود که ویروس کووید ۱۹ قدم به کشور گذاشت و در مدت زمان کوتاهی چند صد نفر را به کام مرگ کشاند.

مدیران شهری

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:   ا تشکیل ستاد مقابله با کرونا و صدور پروتکل‌های رعایت بهداشت فردی و اجتماعی نخستین اقدامی ‌بود که در این زمینه صورت گرفت و تا حدودی به بیماری کرونا غلبه کردیم. همین حس پیروزی در برابر ویروس کووید ۱۹ و نادیده گرفتن پروتکل‌ها زمینه را برای شروع موج دوم این بیماری فراهم کرد؛ موجی که چون سونامی ‌شتاب زیادی گرفته است و آمار مرگ‌ومیرهای روزانه را به ۲۰۰ نفر و حتی بیشتر رسانده است. همین موضوع سبب شد مدیران شهری منطقه ۶ با اقدامات جهادی از شیوع بیشتر ویروس کووید ۱۹ جلوگیری کنند.

  • خدمت‌رسانی به مساجد و کلیساها
احسان یلوه/ شهردار ناحیه یک

مردم ایران نوعدوست هستند و همدلی‌شان در مقابله با کرونا این موضوع را ثابت کرد. آنها دست به دست هم دادند و با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا بسته‌های حمایتی و معیشتی تهیه کردند و در اختیار نیازمندان و اقشار کم‌برخوردار قرار دادند. 
خدمت‌رسانی به اینجا ختم نمی‌شود و مدیران شهری به ضدعفونی معابر و اماکن از جمله اماکن مذهبی و آموزشی مسلمانان و غیرمسلمانان می‌کنند. «احسان یلوه» شهردار ناحیه یک می‌گوید: «در محدوده ناحیه یک اقلیت‌های مذهبی ساکن هستند و خدمت‌رسانی به آنها را وظیفه خود می‌دانیم. با شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم نگاه یکسانی به شهروندان داشته باشیم و به عزیزان اقلیت هم خدمات ارائه دهیم.» ضدعفونی کلیساها مهم‌ترین‌کاری است که همزمان با شیوع کرونا در دستور کار شهرداری ناحیه یک قرار گرفته است. به گفته یلوه ضدعفونی معابر عمومی ‌و اماکن پر تردد مانند بانک‌ها و درمانگاه‌ها هم روزانه و با نظارت انجام می‌شود.

  • گندزدایی براساس اولویت‌بندی
رضا شیرزادیان/ شهردار ناحیه ۲

ساختمان‌های اداری و تجاری زیادی در محدوده ناحیه ۲ وجود دارد که روزانه بیش از صدها نفر در آنها رفت‌وآمد می‌کنند. ساختمان‌های دادسرا و تأمین اجتماعی نمونه آنها هستند که با توجه به شیوع موج دوم بیماری کرونا نیاز به ضدعفونی دارند. «رضا شیرزادیان» شهردار ناحیه ۲ می‌گوید: «ضدعفونی ساختمان‌ها براساس اولویت انجام می‌شود. به این معنا که ساختمان‌های پر تردد شناسایی شده‌اند و به‌طور روزانه ضدعفونی می‌شوند.» ضدعفونی معابر عمومی ‌و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و همچنین داخل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به‌طور مستمر انجام می‌شود. تأکید بر استفاده از ماسک اقدام دیگری است که به گفته شهردار ناحیه ۲ با جدیت پیگیری می‌شود: «مواد ضدعفونی‌کننده در ورودی، آسانسور و داخل راهروهای اداره‌ها نصب شده است. کف پیاده‌روها، المان‌های شهری و برخی از جداره‌های شهری هم توسط عوامل ناحیه مستمر ضدعفونی می‌شوند.» 

  • غربالگری کارکنان
بهنام مهرپسند/ شهردار ناحیه ۳

تنها راه غلبه بربیماری کرونا، گسستن زنجیره انتقال آن است. فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک هم با همین هدف انجام می‌شود. روزانه بیش از ده‌ها نفر برای انجام کارهای مربوط به امور شهری به شهرداری ناحیه ۳ مراجعه می‌کنند. اگر در این رفت‌وآمدها پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا رعایت نشود، قطعاً ویروس کووید ۱۹ در چشم برهم‌زدنی منتقل می‌شود. غربالگری کارکنان با هدف حفظ سلامتی فردی و اجتماعی در شهرداری ناحیه ۳ انجام می‌شود. «بهنام مهرپسند» شهردار ناحیه ۳ می‌گوید: «غربالگری کارکنان و همکاران مهم‌ترین‌کاری بود که با اوج‌گیری کرونا انجام شد. البته این کار به‌طور مستمر ادامه دارد و از حضور نیروهای بدون ماسک به ساختمان ناحیه جلوگیری می‌شود.» در کنار غربالگری، ضدعفونی بخش‌های مختلف ساختمان ناحیه ۳ هم انجام می‌شود. مهرپسند در توضیح این کار می‌گوید: «روزانه تعداد زیادی مراجعه‌کننده به ساختمان ناحیه داریم. بنابراین ضدعفونی بخش‌های مختلف علاوه بر تضمین سلامت کارکنان و همکاران، سبب تضمین سلامت مراجعه‌کنندگان می‌شود.» 

  • آموزش به کودکان
مرتضی خوریانی/ سرپرست ناحیه۴

در موج اول خبری از ابتلای کودکان به ویروس کووید ۱۹ نبود، اما در موج دوم مسئولان به خانواده‌ها هشدار دادند که مراقب سلامتی کودکان باشند، چراکه امکان ابتلای کودکان به این بیماری وجود دارد. آموزش به کودکان شاید بهترین‌کاری است که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد. این کار در محدوده ناحیه ۴ انجام می‌شود و به گفته «مرتضی خوریانی» سرپرست شهرداری ناحیه ۴، با استقبال شهروندان مواجه شده است. او می‌گوید: «کودکان به سنین مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند و مربیان به‌صورت مجازی و آنلاین و البته متناسب با گروه‌های سنی مشخص، نحوه پیشگیری و مقابله با کرونا را آموزش می‌دهند.» فاصله‌گذاری اجتماعی کار دیگری است که در معابر عمومی‌ و پر تردد انجام می‌شود. خوریانی می‌گوید: «میدان تره‌بار قزل‌قلعه یکی از مراکز پرترد ناحیه ۴ است که کار فاصله‌گذاری اجتماعی در آن انجام شده و ضدعفونی هم توسط مدیریت بازار به‌طور مستمر و روزانه انجام می‌شود.»

  • ضدعفونی خانه‌به‌خانه
فرزاد هنرور/ شهردار ناحیه ۵

ضدعفونی معابر در دستور کار شهرداران مناطق و نواحی قرار گرفته است، اما «فرزاد هنرور» شهردار ناحیه ۵، از ضدعفونی و استریل ساختمان‌های مسکونی خبر می‌دهد. او می‌گوید: «ساختمان‌های مهم و پر تردد ناحیه شناسایی شده‌اند و به‌طور مستمر و روزانه ضدعفونی می‌شوند.»به گفته هنرور با شیوع موج دوم کرونا، ضدعفونی مجتمع‌های مسکونی هم در دستور کار قرار گرفته است: «ضدعفونی خانه‌به‌خانه طرحی است که بنا به درخواست شهروندان در محدوده ناحیه ۵ اجرا می‌شود.» این طرح به‌صورت پایلوت در محله نظامی‌گنجوی اجرا و با استقبال شهروندان مواجه شده است. شهردار ناحیه ۵ می‌گوید: «شهروندان برای ضدعفونی مجتمع مسکونی و خانه‌هایشان می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند یا به دفتر شهرداری ناحیه در خیابان توانیر مراجعه کنند یا از طریق اعضای شورایاری محله درخواستشان را ارائه دهند.» ضدعفونی مددسرای منطقه هم کار دیگری است که در راستای حفظ بهداشت فردی و اجتماعی مددجویان این مددسرا انجام می‌شود. 

  • سختگیری در رعایت پروتکل‌ها
امیرابوالفضل غلامی/ شهردار ناحیه ۶

نیروهای خدمات شهری با حضور شبانه‌روزی در کوچه‌ها و خیابان‌ها و نظافت معابر بیش از دیگران در معرض تهدید ویروس کووید ۱۹ هستند. «امیرابوالفضل غلامی» شهردار ناحیه ۶ می‌گوید: «توجه به بهداشت فردی و اجتماعی نیروهای خدمات شهری قطعاً ضامن سلامتی آنهاست و این کار نتیجه‌ای جز سلامت جامعه نخواهد داشت، چراکه این افراد به‌طور مستمر در معابر تردد دارند و در صورت آلوده بودن به ویروس می‌توانند آن را به سایر افراد منتقل کنند. بنابراین توزیع ماسک و دستکش و ضدعفونی مستمر محل اسکان کارگران خدمات شهری مهم‌ترین‌کاری است که این روزها انجام می‌شود.» به گفته شهردار ناحیه۶ ضدعفونی معابر عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی هم بخش دیگری از خدمت‌رسانی در روزهایی است که کرونا بی‌مهابا جولان می‌دهد: «اکثر مردم برای‌ تردد از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌کنند و به همین دلیل تلاش می‌کنیم با ضدعفونی کردن روزانه ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی از انتقال این بیماری به مسافران جلوگیری کنیم.»
 

کد خبر 531786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha