معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه‌ای برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور خبر داد و گفت: این لایحه ۱۲ بند دارد و ترکیبی از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور است.

پلاستیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ایران جزو ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان است. هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن‌ها مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود. این کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ترکیباتی که دارند تجزیه‌ناپذیرند و بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی‌ می‌مانند و مواد شیمیایی آن به تدریج به خاک و آب راه پیدا می‌کند و علاوه بر آلوده کردن آن، حیوانات را قربانی می‌کند و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

هر چند در کشور ما سالانه نیم میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود اما تاکنون قانونی برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور تدوین و تصویب نشده است. با وجود این سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا لایحه‌ای را تحت عنوان کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور تدوین کرده است که به‌ زودی برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد. 

پیام جوهرچی - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست - درباره این لایحه اظهار کرد: از آنجایی که مصرف بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی خسارت‌های زیادی را به محیط زیست وارد می‌کند، ما لایحه‌ای را با ۱۲ بند پیشنهادی برای کاهش مصرف این کیسه‌ها تدوین کرده‌ایم.

  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کسانی که از پلاستیک استفاده نمی‌کنند، تخفیف دهند

وی با اشاره به اینکه بیشتر بندهای این لایحه تشویقی است، تصریح کرد: برای مثال پیشنهاد داده‌ایم که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای - به عنوان یکی از مراکز اصلی مصرف پلاستیک - به افرادی که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند و کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین آن کرده‌اند تخفیف و خدماتی را ارائه دهند و در مقابل آن، کسانی که می‌خواهند از پلاستیک استفاده کنند هزینه‌ای را برای کیسه پلاستیکی پرداخت کنند.

  • تولید کیسه‌های نازک ممنوع شود

وی با بیان اینکه کیسه‌های نازک در مقابل کیسه‌های ضخیم آسیب‌های بیشتری را برای محیط زیست به دنبال دارد و دیرتر در طبیعت تجزیه می‌شود، گفت: از این‌رو در این لایحه آورده شده است که تولید کیسه‌های پلاستیکی که جداره آن‌ها کمتر از ۲۵ میکرون است، ممنوع شود.

  • فرصت چندساله به صنایع برای تولید کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر

جوهرچی ادامه داد: از دیگر پیشنهادات ما در لایحه کاهش مصرف پلاستیک این است که به صنایع تولید کیسه‌های پلاستیکی فرصتی دو تا پنج ساله داده شود تا بتوانند از مواد اولیه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در تولید خود استفاده کنند.

به گفته معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مشکلات بزرگ در بحث مدیریت مصرف کیسه‌های پلاستیکی این است که برخی تولیدکنندگان آن پروانه بهره‌برداری ندارند و به همین دلیل دسترسی و نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد. از این‌رو با وزارت صنعت هماهنگی‌های صورت گرفته است تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه لایحه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی پیش از این یک بار به کمیسیون زیربنایی دولت فرستاده شده بود اما برای برطرف کردن مواردی، لایحه مجدد به سازمان حفاظت محیط زیست برگردانده شد، اظهار کرد: در لایحه‌ای که بار اول تدوین شده بود بیشتر به سیاست‌های تنبیهی برای کاهش مصرف پلاستیک پرداخته بودیم اما به ما تاکید کردند که سیاست‌های کاهش مصرف بیشتر تشویقی باشد همچنین ایراداتی در زمینه اشتغال افرادی که در این صنعت کار می‌کنند، مطرح شده بود که در اصلاح لایحه آن را در نظر گرفته‌ایم.

  • تجربه بد در زمینه قیمت‌گذاری روی کیسه‌های پلاستیکی

جوهرچی با تاکید بر اینکه نیاز است درباره مصرف بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی و تبعات آن فرهنگ‌سازی صورت گیرد، تصریح کرد: در گذشته ما تجربه بدی در زمینه قیمت‌گذاری روی کیسه‌ها داشتیم و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که اقدام به این کار کرده بود با اعتراض مردم روبه‌رو شد. از این‌رو برای اجرای بیشتر سیاست‌های تنبیهی نیاز به آموزش عموم مردم داریم.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر حتی در برخی از کشورهای توسعه نیافته از جمله آفریقا مصرف کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است ولی ما به دلیل آنکه تولیدکننده مواد پتروشیمی هستیم و مواد اولیه کیسه‌های پلاستیکی در ایران آسان و ارزان به دست می‌آید به سمت مصرف بی‌رویه حرکت کرده‌ایم.

وی در پایان با بیان اینکه لایحه کاهش مصرف پلاستیک در کشور به‌زودی به مجلس ارسال می‌شود، گفت: امیدواریم با تصویب آن، مصرف کیسه‌های پلاستیکی را در کشور مدیریت کنیم و مصرف بی‌رویه را کاهش دهیم. 

کد خبر 531783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha