مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
۱ نفر

سحرخیز بودن فقط به معنای داشتن وقت بیشتر برای انجام کارهای روزانه نیست، بلکه تأثیر همه‌جانبه‌ای بر سلامت بدن انسان دارد.

سحرخیزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سحرخیزی فواید زیادی دارد که دانستن آنها، انگیزه لازم را برای  صبح زود از خواب بیدار شدن در انسان تقویت می‌کند. از جمله فواید سحرخیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ احتمال ابتلا به بیماری کمتر می‌شود: با کمتر شدن فعالیت‌ها، امکان ابتلای افراد به بیماری‌هایی مثل چاقی، مشکلات قلبی و اختلالات روانی بیشتر می‌شود. در افراد سحرخیز هورمون‌های ضدافسردگی ترشح می‌شود، پس اگر زمان کافی برای فعالیت‌های ورزشی ندارید، با ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شدن می‌توانید به سلامت بدن خود کمک کنید. محققان کشف کرده‌اند که حدود ۴۰ درصد احتمال ابتلای افراد سحرخیز به نسبت به شب‌زنده‌داران کمتر است. 

_ رسیدن به تناسب اندام: به‌موقع خوابیدن در شب و سحرخیز بودن باعث می‌شود که فعالیت هورمون‌ها بیشتر شده، سوخت و ساز بدن تنظیم شود. همچنین افرادی که صبح در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر مستعد لاغری و رسیدن به تناسب اندام هستند.

_ آرامش و زندگی شاد: افرادی ک صبح زود بیدار می‌شوند روحیه شادی پیدا می‌کنند به طوری که افراد سحرخیز ۲۰ درصد کمتر از افراد شب‌زنده‌دار در معرض افسردگی قرار می‌گیرند و آرامش بیشتری دارند.

_ تنظیم ساعت بدن: ساعت بدن افراد سحرخیز و شب‌زنده‌دار متفاوت است که این ساعت زمان خواب و بیداری و دیگر عملکردهای بدن مثل میزان گرسنگی را کنترل می‌کند. بهتر است روزانه با بیدار شدن در ساعات مشخصی و به حداقل رساندن بیداری در شب ساعت بدن خود را تنظیم کنید.

_ موفقیت در حرفه و کار: یکی از اصلی‌ترین ویژگی افراد موفق سحرخیزی است. نظم بخشیدن به کارها و انجام کارهای مهم‌تر در ساعات اولیه روز به دلیل توانایی بالای ذهنی شانس موفقیت افراد را بیشتر می‌کند.

_ افزایش انرژی و نشاط: از مزایای سحرخیزی رسیدن به آرامش، داشتن انرژی و نشاط بیشتر است. افرادی که در صبح بیشتر می‌خوابند، دچار اضطراب و مشکلات بیشتری می‌شوند که باعث می‌شود در طول روز انرژی زیادی از دست بدهند و دچار خستگی و بی‌حوصلگی مفرط می‌شوند.

_ ورزش صبحگاهی: ورزش کردن در صبح یکی از راه‌هایی است که موجب افزایش انرژی و انگیزه در افراد و انجام بهتر امور روزانه خود می‌شوند. محققان معتقدند افرادی که  در صبح ورزش می‌کنند فعال و موفق‌تر هستند.

_ کارهایتان عقب نمی‌افتد: سحرخیزی باعث می‌شود افراد کارهایشان را بهتر اولویت‌بندی کنند و طبق برنامه‌ریزی به انجام آن بپردازند و همچنین توانایی مقابله با مشکلات در ساعات اولیه روز را دارند.

_ کمتر در ترافیک می‌مانید: تنها راه مقابله با شلوغی و ترافیک، صبح زود بیدار شدن و خارج شدن از خانه است تا از شلوغی و ازدحام دور بمانید. کمتر ماندن در ترافیک شما را از تنش‌های عصبی دور می کند.

_ برنامه‌ریزی: از تمامی ساعات روز خود به نحو احسن استفاده کنید. با برنامه‌ریزی اهداف و فعالیت‌های خود را مشخص کنید و انجام کارهای مهم را در اولویت قرار دهید.

_ تمرکز و کارایی بیشتر: در صبح ذهن هوشیارتر و تمرکز افراد نیز بالا می‌رود. کارها و وظایفی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند را در صبح انجام داده و دیگر کارها را در زمان بعد انجام دهید.

_ زمان بیشتری در کنار خانواده هستید: اختصاص دادن یک زمان به اعضای خانواده از مهم‌ترین کارهای روزمره است. بهتر است زمانی را که در کنار خانواده سپری می‌کنیم در صبح و با روحیه‌ بالا و شادابی و نشاط بیشتری باشد تا اینکه این زمان را به پایان یک روز کاری و با مشغله و خستگی زیاد موکول کنیم.

_ تهیه غذای سالم و صبحانه: با چند دقیقه زودتر بیدار شدن در صبح می‌توانید به درست کردن یک صبحانه کامل بپردازید. در بیشتر مواقع افراد به دلیل نداشتن زمان کافی برای خوردن صبحانه از تنقلات استفاده می‌کنند، حتی گاهی هم این وعده که از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است، حذف می‌شود، در صورتی که خوردن صبحانه توانایی قدرت و استقامت بیشتری در طول روز به شما می‌بخشد.

کد خبر 531488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha