دومین مرحله حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون به منظور حفظ شرایط زیست‌محیطی تالاب و تلطیف هوای منطقه سیستان از محل چاه نیمه‌ها رهاسازی شد.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون و پس از انجام مطالعات و بازدیدهای میدانی و مشاوره با متخصصان و جوامع محلی، پروژه‌های محیط زیست در فازهای لایروبی، حفر کانال، کشف کانون‌های بحرانی، ایجاد پوشش گیاهی، انتقال و هدایت آب به کانون‌های اصلی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان به صورت کارشناسی شده و با برنامه انجام می‌شود.

همچنین برنامه‌ریزی رهاسازی مرحله‌ای آب با رویکرد حفظ شرایط پوشش گیاهی، تثبیت بستر تالاب و پیشگیری از  گرد و غبار هم با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان به صورت کارشناسی شده و با برنامه انجام می‌شود.

مکمل همه اقدامات انجام شده پس از ورود آب به بستر تالاب بین‌المللی هامون، حفظ پوشش گیاهی و عبور از گرمای شدید هوا و تبخیر آب موجود در تالاب است که یک برنامه زمانبندی شده و فنی برای رهاسازی حق آبه تالاب از محل چاه نیمه‌های سیستان نقش بسزایی در اجرایی شدن و به ثمر رسیدن این اقدامات در شرایط فصل گرما و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین به نصب ایستگاه مانیتور و پایش هوا در مرکز استان اشاره کرد و افزود: با نصب دستگاه جدید کیفیت هوا در زاهدان مانند مراکز دیگر استان‌های پیشرو در آنالیز هوای کلانشهرها، بر اساس استانداردهای هوای پاک با دقت بیشتری تحت نظر قرار می‌گیرد.

وحید پورمردان بیان کرد: با نصب ایستگاه پایش هوا در زاهدان کنترل کیفیت هوا و ارائه گزارش‌های لحظه‌ای می‌تواند کمک شایانی به اجرای قانون هوای پاک داشته باشد.

پورمردان ادامه داد: پس از تامین اعتبار لازم در سطح ملی، ایستگاه جدید پایش کیفی هوا توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از طریق برگزاری مناقصه خریداری شده و برای نصب در حال پیگیری است.

 ایستگاه پایش هوای مورد نظر طبق استانداردهای روز دنیا و مجهز به آنالایزر بلک کربن بوده که در آینده‌ای نزدیک به آنالایزر ذرات هم مجهز خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به نصب و بازسازی تابلوهای هشدار دهنده در منطقه زیست تمساح پوزه کوتاه (گاندو) نیز اشاره کرد و گفت: در راستای اطلاع رسانی و اعلام هشدارهای لازم در نقاط پرخطر و برکه‌های نزدیک روستاهای محدوده زیست تمساح تابلوهای این مناطق بازسازی و تعدادی تابلوی هشداردهنده جدید نیز نصب شد.

وی افزود: علاوه‌بر اقدامات هشدار دهنده محیط بانان به اهالی روستاها و نصب بنر و آموزش مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادره از سوی وزارت بهداشت به دلیل جلوگیری از ابتلا به کرونا، تابلوهای جدید برای حساسیت‌های گونه و امکان هشدارهای بیشتر به حاشیه نشینان و اهالی بومی، نصب شده است.

پورمردان ادامه داد: با عنایت به وسعت منطقه، تعداد تابلوها کافی نیست و این اداره‌کل همچنان پیگیر اخذ اعتبار به منظور افزایش تعداد تابلوهای هشدار دهنده در منطقه حفاظت شده گاندو است.

وی گفت: در پی سیلاب‌های جنوب سیستان و بلوچستان علاوه‌بر خسارت و مصائب که به مردم بومی، پوشش گیاهی، زیرساخت‌های محیط زیست و زیستگاه‌های جانوران مختلف از جمله گونه تمساح ایجاد شد، تابلوهای هشدار دهنده منطقه نیز تخریب که به منظور حمایت از حیات وحش تابلوها جدید تهیه و نصب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: سد پیشین به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های تمساح پوزه کوتاه است و مردم زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به حاشیه سد مراجعه می‌کنند بنابراین به منظور اطلاع رسانی و رعایت احتیاط‌های لازم در حاشیه آن تعدادی تابلوی شنا ممنوع و خطر گاندو نصب و تابلوهای قدیمی نیز بازسازی شدند.

کد خبر 531288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha