مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۱۸ کیلومتر از رودهای هامونک و نه طایفه تالاب بین‌المللی هامون به منظور احیای این تالاب در سال جاری لایروبی شده است.

تالاب هامون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وحیدپور مردان گفت‌: محیط زیست سیستان و بلوچستان در قالب چندین طرح عمرانی و پس از انجام فازهای مطالعاتی پرحجم و زمان‌بر توانست برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون را با سرعتی چند برابر گذشته به جلو ببرد و این احیا امروز به واقعیت عینی مبدل شده است.

 وی گفت: لایروبی و احیای ورودی‌های آب به تالاب بین‌المللی هامون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره ‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای احیای این تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره‌ کل پس از انجام مطالعات و تعیین اولویت برای ورودی‌های آب اقدام به لایروبی در مسیرهای مشخص شده کرد که با اجرای این برنامه ده‌ها رونگ (رود، نهر) دیگر نیز با جریان آب بازگشایی و آب حیات ‌بخش به پهنه بیشتری در بستر تالاب بین‌المللی هامون راه یافت.

وی تصریح کرد: لایروبی رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون از سال ۱۳۴۹ با هدف احیای تالاب و سبز شدن نی‌زارها در زمان پرآبی انجام می‌شده است.

پورمردان گفت: لایروبی رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون علاوه ‌بر کنترل کانون‌های گرد و غبار موجب احیای پوشش گیاهی به‌ویژه احیای نی‌زارهاست که همانند چتری مانع از تبخیر آب می‌شوند.

کد خبر 532722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha