عملیات جستجو برای یافتن سها رضانژاد که صبح جمعه در ارتفاعات گلستان گم شده است، ادامه دارد و در این میان معاون امداد و نجات هلال احمر گلستان می‌گوید که فاکتورهای کمک‌کننده به جستجو کم است.

سها رضانژاد

لاله غزالی – همشهری آنلاین: ماجرا عجیب و مرموز است. سهای ۲۷ ساله ۵ روز است در ارتفاعات جهان‌نمای شهرستان کردکوی گلستان گم شده و فضای مجازی پر است از عکس او و حرف‌هایی که تا به حال هیچ کمکی به پیدا شدنش نکرده است. 

او که گفته می‌شود یک طبیعتگرد حرفه‌ای است، به همراه یک تور طبیعتگردی ۲۰ نفره و مستقل چهارشنبه شب گذشته از تهران به منطقه رفته و صبح پنجشنبه در آنجا کمپ زده و پیش از ظهر جمعه گم شدنش به هلال احمر اطلاع داده شد.

  • شروع ماجرا

سید رحیم میرکریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گلستان دراین‌باره به همشهری آنلاین گفت: ما همان موقع ۲ تیم ارزیاب و جستجو را به محل اعزام کردیم و در روزهای بعد تعداد آنها را افزایش دادیم. 

وی ادامه داد: افرادی که در محل و از اعضای گروه طبیعتگردی بودند، به ما گفتند خانم رضانژاد ساعت ۸ صبح دیده شده که برای مسواک زدن از چادر خارج شده اما بعد از آن دیده نشده است. خود گروه حدود ۲ ساعت دنبال او گشته‌اند و چون موفق نشده بودند او را پیدا کنند، با ما تماس گرفتند.

گفته شده تمام وسایل سها، حتی تلفن همراهش، در چادر است اما هیچ نشانی از خودش نیست. گروهی که او با آنها همراه شده، برای این سفر توسط ۳ نفر در فضای مجازی فراخوان داده و ۱/۵ میلیون تومان هم بابت هزینه‌ها دریافت کرده بود.

به گفته معاون امداد و نجات هلال احمر گلستان «ظاهرا مسئولان این گروه برای دریافت مجوز به فرمانداری مراجعه کرده‌اند اما به آنها اجازه ورود به منطقه داده نشده است و خودشان بدون مجوز به محل رفته‌اند.»

ابراهیم قدمنان فرماندار کردکوی نیز در این خصوص به فارس گفته است: متاسفانه، با وجود تذکرات ارائه‌شده و تعهدات، گروه گردشگری به صورت پیاده از راه‌های جنگلی از ایست بازرسی عبور کرده و با استفاده از ماشین‌های محلی به منطقه گردشگری جهان‌نما رفتند.

  • نبود اطلاعات درست

اما گویا منطقه‌ای که این چند نفر در آنجا کمپ زده بودند، در عین زیبایی، خطرناک هم است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان درباره محل حادثه می‌گوید: «محل استقرار این گروه به شکلی است که یک طرف دیواره چکل‌سر با عمق زیاد و طرف دیگر جنگل است و به خاطر منظره زیبای آن کوهنوردان و طبیعتگردان زیادی به آنجا سفر می‌کنند.»

گفته می‌شود هم‌گروهی‌های سها اطلاعات درست و به‌دردبخوری به تیم‌های امداد و نجات نداده‌اند.

میرکریمی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مشکل این است که اطلاعات خوبی برای کمک به جستجو نداشته‌ایم و به همین دلیل زحمت نیروهای ما بیشتر شده است. فاکتورهای کمک‌کننده به جستجو کم است و نتیجه‌اش این شده که الان پهنه جستجو خیلی گسترده شده و هنوز نتیجه نگرفته‌ایم. 

وی در پاسخ به این سوال همشهری که محدوده جستجو چند کیلومتر است، گفت: شاید نتوانم به کیلومتر بگویم اما فعلا در محل استقرار گروه طبیعتگردی و پایین‌دست آن و نیز از سمت روستای شموشک مشغول عملیات هستیم.

  • جستجو در شرایط سخت

تیم‌های جستجو با کمک گرفتن از سگ‌های تجسس و دیگر تجهیزات به کارشان ادامه می‌دهند. اگرچه شرایط جوی منطقه عموما مساعد نیست و همین هم کار را سخت کرده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان درباره شرایط جوی حین انجام علمیات جستجو اظهار کرد: ما در این ۴ روز باران و مه شدید را در منطقه داشتیم اما تیم‌های جستجو کارشان را تعطیل نکردند. البته بعضا در برخی روزها هوای مساعد را هم داشته‌ایم. 

وی در پاسخ به این سوال همشهری که آیا عملیات جستجو شب‌ها هم انجام می‌شود، توضیح داد: با توجه به شرایط منطقه و ریسکی که این کار برای تیم‌ها دارد، فقط روز به جستجو می‌پردازیم. اما بنا بر موقعیت آمادگی جستجو در شب را هم داریم، کما اینکه با خبری که دیشب از طریق نیروی انتظامی به ما داده شد که فرد گمشده در منطقه‌ای نزدیک روستای حاجی‌آباد دیده شده، تا اذان صبح به جستجو مشغول بودیم اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت.

احتمالا اشاره او به حرف‌هایی است که در فضای مجازی درباره یافتن سها توسط یک چوپان در منطقه حاجی‌آباد یکشنبه شب در فضای مجازی منتشر شد. 

اما محمد خادم‌الشیخ مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر دراین‌باره به میزان گفت: این تنها یک شایعه است. شب گذشته ما به همراه عموی این دختر دوباره به منطقه رفتیم و حتی تا چندین کیلومتر دورتر را بررسی کردیم، اما اثری پیدا نشد. 

  • همراهان هلال احمر در جستجو

همه بسیج شده‌اند که سها را به خانواده‌اش برگرداندند. میرکریمی درباره امکانات و تجهیزات مورد استفاده و کسانی که در این عملیات به هلال احمر کمک می‌کنند، به همشهری گفت: هیات کوهنوردی گلستان تیم‌های آفرود، سپاه و منابع طبیعی با ما همکاری خوبی داشته و دستگاه‌های مورد نیاز مثل هلی‌شات و پهپاد هم در اختیارمان گذاشته‌اند. دیروز هم از پاراموتور استفاده کردیم و از تیم‌های صخره‌نوری کمک گرفتیم. امروز هم جستجو را با تمام امکانات و همکاری تیم‌های کمکی ادامه می‌دهیم.

  • فرضیه‌ها درباره گم شدن سها

مجتبی مروتی رئیس پلیس آگاهی به فارس خبر داده که: ۳ نفر از اعضای اصلی گروه در اختیار پلیس آگاهی هستند و تحقیقات از این افراد انجام شده است.

وی با رد قوی و اکید فرضیه قتل یا آدم‌ربایی افزود: من خودم در منطقه حضور دارم و به طور کامل فرضیه قتل و آدم‌ربایی رد می‌شود و جست‌وجو برای یافتن این فرد ادامه دارد. ۲ فرضیه سقوط از ارتفاع یا گم شدن این بانوی جوان در جنگل مطرح است. 

وی تاکید کرد: از مردم، افراد محلی و شکارچیان تقاضا داریم در صورتی که فردی را با این مشخصات مشاهده کردند وی را به پایگاه امنی منتقل کنند و به پلیس ۱۱۰ یا ۱۱۲ هلال احمر اطلاع دهند.

کد خبر 530673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدیاسین IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    11 3
    ان شالله ک سالم ‌پیدا بشه ولی مقصر خود گروه هم بوده وقتی اجازه جای رفتن نمیدن حتما دلیلی داره