چند روزی است که انتشار عکس خانه‌های رنگین محله هرندی در صفحات مجازی شهروندان و به‌ویژه ساکنان این محله را به وجد آورده است.محله‌ای که تا دیروز نامش با اعتیاد گره خورده بود امروز به دلیل خانه‌های رنگین معروف شده است؛ رنگ‌هایی که جان دوباره به هرندی داده‌اند.

رنگ زندگی

 همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده/ فاطمه عسگری‌نیا:‌  ‌کاری که توسط شهرداری منطقه ۱۲ در محله هرندی انجام شد، ثابت کرد مدیران شهری به مسائل محله‌ها بی‌تفاوت نیستند و برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان تلاش می‌کنند. این روزها خانه‌های خیابان امید در محله هرندی حال و روز متفاوتی دارند و دیگر نه تنها خبری از دودگرفتگی روی دیوارها نیست، بلکه مردم مراقبند مبادا معتادان با روشن کردن آتش، دیوار رنگ‌شده خانه‌شان را سیاه کنند. 
سراغ خانه‌های رنگین را از هر کسی در محله هرندی بگیرید، شما را به خیابان امید راهنمایی می‌کند. تا دیروز رنگ تمام دیوارهای این خیابان، با حدود ۲۰ تا ۲۵ پلاک ثبتی، کرم ‌و طوسی بود و نشانه‌هایی از روشن کردن آتش کنار دیوارها دیده می‌شد. ایستادن مقابل دیوارهای رنگین و تماشایشان رنگین‌کمان پس از باران را تداعی می‌کند. خانه‌های کوچک و نقلی این خیابان با رنگ‌آمیزی دیوارهایشان جلوه متفاوتی گرفته‌اند. آنچه این روزها در محله هرندی دیده می‌شود، بی‌شباهت به تصاویر خانه‌های فیلم‌های خارجی نیست. اهالی هم از این اتفاق خرسندند. 
«امید اکبری» نوجوانی که چند سالی است در محله هرندی زندگی می‌کند، با ابراز رضایت از رنگ‌آمیزی خانه‌ها در محله می‌گوید: «کار بسیار زیبایی است که شهرداری منطقه ۱۲ انجام داده است. این رنگ‌ها جان تازه‌ای به محله هرندی داده‌اند و امیدوارم رنگ‌آمیزی خانه‌ها در کوچه‌پسکوچه‌های محله هم انجام شود تا میزان آسیب این محله کمتر شود و مردم بدانند در این محله زیبایی هم وجود دارد.»

  • زندگی در هرندی جریان دارد

وقتی از محله هرندی نامی‌ برده می‌شود یا صحبتی به میان می‌آید همه ذهن‌ها سمت اعتیاد و آسیب و بزه می‌رود، اما «رضا حجتی» با این موضوع مخالف است و می‌گوید: «محله هرندی مانند سایر محله‌های تهران است و شهروندان در آن زندگی می‌کنند.» او بیش از ۱۰ سال است که ساکن محله هرندی است و با افتخار می‌گوید: «هرندی از محله‌های قدیمی ‌و اصیل تهران است و ما ساکنان نباید اجازه دهیم حضور و تردد معتادان و بزهکاران چهره آن را خدشه‌دار کند.» حجتی به کار ارزشمند شهرداری منطقه ۱۲ اشاره و عنوان می‌کند: «رنگ‌آمیزی دیوارها چهره متفاوتی به محله هرندی داد و مدیران شهری ثابت کردند با انجام برخی از کارهای زیباسازی می‌توان چهره آسیب را از محله‌ها شست و محله‌ها را برای زندگی شهروندان مطلوب‌تر کرد.»

  • لزوم توجه همه جانبه مدیران شهری
محمد احمدی/  دبیر شورایاری محله هرندی

رنگ‌آمیزی خانه‌ها در خیابان امید با رضایت شهروندان مواجه شده است، اما «محمد احمدی» دبیر شورایاری محله هرندی می‌گوید: «بابت این کار زیبا از شهرداری منطقه تشکر می‌کنیم، اما نکته مهم این است که هرندی مملو از آسیب است و رنگ کردن دیوار چند خانه نباید مسئولان را از سایر آسیب‌ها غافل کند.» او ادامه می‌دهد: «هرندی سال‌هاست به کلونی آسیب تبدیل شده است و پایتخت‌نشینان گمان می‌کنند این محله در قرق معتادان است. برای تغییر این تصور، لازم است مدیران شهری توجه بیشتری به این محله داشته باشند و طرح‌های زیباسازی متنوعی در آن اجرا کنند. همچنین افزودن امکانات رفاهی و خدماتی می‌تواند از یک سو سبب بهبود کیفیت زندگی اهالی محله هرندی شود و از سوی دیگر زمینه حضور دیگر شهروندان را در این محله فراهم کند.»
 احمدی در ادامه صحبت‌هایش به مشارکت شهروندان هم اشاره و عنوان می‌کند: «مدیران شهری در حد توان و اختیار برای‌ آبادانی محله هرندی تلاش می‌کنند که رنگ‌آمیزی خانه‌ها هم نمونه‌ای از این تلاش‌هاست. حالا نوبت شهروندان است که پای کار بیایند و دست به دست هم دهند تا با مشارکت در حفظ خدمات ارائه‌شده در محله، هرندی را برای حضور معتادان و بزهکاران ناامن کنند.»

  •  آرامش محیطی با استفاده از رنگ
لاله کاظمی/ معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران

تهران نیاز به رنگ دارد، اما نکته مهم این است که اگر از رنگ استفاده سلیقه‌ای شود و هریک از مناطق براساس سلایق خود عمل کنند، قطعاً با آشفتگی بصری در کلانشهر تهران مواجه می‌شویم. استفاده درست از رنگ‌ها با توجه به محیط می‌تواند حس خوبی در شهروندان ایجاد و فضاهای شهر را به محیطی آرام تبدیل کند. 
 بنابراین برای ایجاد هماهنگی در شهر «شیوه‌نامه پالت رنگی شهر تهران» تدوین و به مناطق ابلاغ شده که در قالب این دستورالعمل، توصیه‌های رنگ‌آمیزی و ممنوعیت رنگ‌آمیزی برخی سطوح و المان‌ها عنوان شده است. این دستورالعمل در خصوص المان، مبلمان و جدارهای شهری لازم‌الاجراست و سایر کارهای زیباسازی مناطق هم با هماهنگی سازمان انجام می‌شود تا از ایجاد اغتشاشات بصری جلوگیری شود. 
رنگ‌آمیزی انجام‌شده در محله هرندی نمونه‌ای است که با استناد به آن می‌توان گفت با استفاده از رنگ می‌شود زندگی شهری را زنده کرد. در حقیقت رنگ‌ها از ارکان مهم هویت شهرها به شمار می‌روند و نباید آنها را نایده گرفت. 
 

کد خبر 529629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha