نتایج تحقیقات محققان اروپایی نشان می‌دهد، در کشورهایی که از نظر سنتی افراد سبزی‌ها تخمیر شده (ترشی) بیشتری مصرف می‌کنند، آمار مرگ‌ومیر کرونا نیز پایین‌تر است.

کرونا ویروس

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از مدیکال‌نیوز نوشت: ژان بوسکت از دانشگاه Charité برلین و همکاران وی تاثیر رژیم‌های غذایی‌ مختلف را بر میزان مرگ‌ومیر در کشورهای مختلف اروپایی مورد بررسی قرار دادند. آنان دریافتند در کشورهایی که میزان مصرف سبزی‌های تخمیری سنتی بیشتر است، میزان مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس کمتر است.

این نتایج تصورات پیشین محققان در مورد ارتباط تاثیرات منفی بوم‌شناختی، میزان مرگ‌ومیر بیماری کرونا و مصرف سبزی‌های تخمیر شده را بیان می‌کند. این تحقیقات بیانگر تغییرات چشمگیر در میکروبیوم (میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارش و بر روی پوست انسان زندگی‌ می‌کنند و تاثیر شگفت‌انگیز بر سلامتی انسان دارند) ایجادشده به دلیل زندگی مدرن و کاهش مصرف سبزی‌های تخمیری در گسترش و یا شدت بیماری‌هاست.

  • تنوع جغرافیایی غیرقابل توضیح در مرگ‌ومیر بیماران مبتلابه کووید-۱۹

از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در ووهان چین شاهد تفاوت در میزان مرگ‌ومیر مبتلایان در مناطق مختلف جغرافیایی بودیم. در برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه و انگلستان میزان مرگ‌ومیر در مقایسه با بالکان و کشورهای شمال اروپا بسیار بالا بود. البته این اختلاف در تمامی کشورهای جهان نیز دیده می‌شود.

ساختار سنی، مداخلات درمانی، نوع اشتغال و شرایط مسکن از مهمترین عوامل هستند، اما سایر عوامل بالقوه مرتبط مانند تغذیه را نباید نادیده گرفت.

  • نقش تغذیه در میزان مرگ‌ومیر

بسیاری از غذاها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و توصیه‌شده این مواد غذایی به دلیل کاهش شدت بیماری کووید-۱۹ مصرف شوند. روند تخمیر موجب افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی محصولات غذایی ازجمله شیر، میوه، سبزی‌ها و گوشت می‌شود.

بوسکت و گروه وی این فرضیه را مطرح و سپس از داده‌های بانک اطلاعات جهانی مصرف مواد غذایی اروپا (EFSA) برای ارزیابی میزان مصرف غذاهای مختلف تخمیر شده ازجمله سبزی‌ها، شیر، ماست، شیرترش و ترشی در کشورهای اروپایی استفاده کردند.

میزان مرگ‌ومیر کووید-۱۹ نیز با استفاده از اطلاعات مرکز منابع کروناویروس جان هاپکینز (Johns Hopkins Coronavirus ) محاسبه شد و از مرکز آمار اروپا (EuroStat ) برای کسب آمار کشورها، ازجمله تولید ناخالص داخلی، تراکم جمعیت، نسبت سن بالای ۶۴ سال، نرخ بیکاری و شیوع چاقی استفاده شد.

  • نتایج

محققان اعلام کردند که از بین تمام متغیرهای موردبررسی، فقط سبزی‌های تخمیر شده تاثیر معنی‌داری بر میزان مرگ‌ومیر کشورها دارند. مصرف روزانه هر گرم از این مواد خطر مرگ‌ومیر بیماری کووید-۱۹ را تا ۳۵.۴ درصد کاهش می‌دهد.

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه تنها نشان‌دهنده نقش رژیم غذایی در بیماری کووید-۱۹ است، بااین‌حال، این فرضیه قطعه دیگری است که نشان می‌دهد غذاهای سنتی تخمیر شده ممکن است در جلوگیری از شدت بیماری در سطح کشوری نقش داشته باشد.

  • نقش رژیم غذایی در آسیا و افریقا

محققان اظهار کردند که این تحقیق به رژیم غذایی کشورهای اروپایی محدود شده است و استفاده از این فرضیه در مناطق دیگر جهان که از سبزی‌های تخمیری استفاده می‌کنند و بررسی میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مهم خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، در آسیا میزان مرگ‌ومیر بسیار پایین است و به نظر می‌رسد این همه‌گیری تحت کنترل است. این مورد در افریقا نیز صادق است.

محقق این تحقیق افزود: استفاده از داده‌های مصرف مواد غذایی از چنین کشورهایی برای انجام مطالعات نهایی همه‌گیری برای تایید یافته‌های کنونی بسیار ارزشمند خواهد بود.

  • دوری از طبیعت

این گروه نتیجه گرفتند اگر این فرضیه ثابت شود، تایید می‌شود که کووید-۱۹ اولین بیماری همه‌گیر عفونی است که عملکردهای بیولوژیکی آن با از بین رفتن طبیعت همراه شده است. وقتی زندگی مدرن منجر به خوردن غذاهای تخمیر شده کمتر می‌شود، میکروبیوم به‌شدت تغییر می‌یابد درنتیجه گسترش یا شدیدتر شدن بیماری تسهیل می‌شود.
این فرضیه مستلزم آزمایش در مطالعات فردی در کشورهایی است که مصرف سبزی‌های تخمیر شده زیاد است.

کد خبر 529380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha