شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

تحقیقات اخیر نشان داده است که بدن لاما (نوعی شتر بدون کوهان) نوعی آنتی‌بادی تولید می‌کند که نسبت به آنتی‌بادی‌هایی که بدن انسان تولید می‌کند بسیار کوچک‌تر است و می‌تواند پیشرفتی در درمان بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ باشد.

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از dailyMail، لاماها (نام علمی: Lama glama) نوعی شترسان اهلی بومی آمریکای جنوبی است که مدت‌هاست به‌طور گسترده از سوی اینکاها و دیگر بومیان رشته کوه آند به عنوان حیوان بارکش و گوشتی استفاده می‌شود. ارتفاع بدن این حیوان تا شانه‌هایش بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر است و وزن آن به۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

لاما برخلاف شترها فاقد کوهان است و مانند اکثر حیوانات خانگی پوست آن‌ها دارای ترکیب رنگ‌های متفاوتی چون سفید، قهوه‌ای و سیاه است. فرم پاها و لب‌های این حیوان مانند شتر است. از لاما در علم پزشکی همانند دلفین برای درمان بیماران استفاده می‌شود و این حیوان قادر است تا ۳۰ کیلوگرم بار را حمل کند. امروزه دامنه پرورش و نگهداری لاما به خارج از آمریکای جنوبی کشیده شده و در حال حاضر در آمریکا و اروپا این حیوان برای پشم و گوشتش پرورش داده می‌شود. نوع وحشی این حیوان گواناکو نامیده می‌شود.

نتایج آزمایش‌هایی که بر روی نانوبادی‌های گرفته‌شده از خون لاما در آزمایشگاه انجام شد، نشان می‌دهند که این آنتی‌بادی‌ها را که به صورت طبیعی تولید می‌شوند، می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که اتصال محکم به «پروتئین اسپایک» (spike protein) ویروس کرونا و ممانعت از ورود این ویروس به درون سلول‌های انسان، ویروس کرونا را خنثی کند.

محققان دانشگاه «ردینگ» در انگلیس که این تحقیق را انجام دادند، معتقدند که از این نانوبادی‌های مشتق‌شده از خون لاما در نهایت می‌توان به عنوان درمان برای انسان‌های مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ استفاده کرد.

با این حال این تحقیق هنوز در مراحل بسیار اولیه به سر می‌برد و  رسیدن به مرحله آزمایشات انسانی آن معمولا به یک یا چند سال زمان نیاز دارد.

کد خبر 531849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha