پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

شاید باور اینکه روزگاری نه چندان دور خیابان شلوغ، زمخت و صنعتی زمزم، کوچه باغی سرسبز و باصفا بوده، دشوار باشد، اما قدیمی‌های محله زهتابی آن روزها را به خاطر دارند و از به یاد آوردن خاطرات بازیگوشی کودکانه خود در باغ‌های پرنعمت خیابان زمزم لذت می‌برند. 

باغ هوشنگ

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری: «علیرضا فلاحی» از معتمدان محله زمزم است. او تعریف می‌کند: «در 2سر خیابان زمزم، باغ‌های میوه و زمین‌های صیفی‌کاری زیادی وجود داشت. وسط این باغ‌ها و مزارع حوضچه‌های روباز و استخرهای بزرگی قرار داشت که ظهرهای تابستان، باغبان‌ها از بچه‌ها 2زار پول می‌گرفتند و اجازه می‌دادند در داخل آنها آبتنی کنند. آب این حوضچه‌ها با موتور از چاه کشیده می‌شد و در آن سبزی و صیفی‌جات را هم می‌شستند. یکی از این باغ‌ها به مرد جافتاده‌ای به نام «اسماعیل خان» و فردی ارمنی معروف به «موسیو» تعلق داشت که شراکتی آن را اداره می‌کردند.» فلاحی از باغ هوشنگ خان یاد می‌کند که در همسایگی یک کارگاه کفاشی قرار داشت و زمان موشکباران تهران، بسیاری از مردم به آن پناه می‌بردند.

او می‌گوید: «آن زمان که هنوز در کوچه و خیابان‌های اینجا کمتر اتومبیل گذر می‌کرد، باغدارها عصرهای جمعه خانواده‌ها و مهمان‌هایشان را سوار بر درشکه یا با اتومبیل به باغ می‌آوردند و در آنجا مهمانی برپا می‌کردند. باغ هوشنگ خان بزرگ بود و عصرهای جمعه بروبیا داشت و قیل و قال داخل باغ در خیابان زمزم می‌پیچید. او از میوه‌های باغ برای ضیافت‌های خانوادگی‌اش استفاده می‌کرد، اما دست خیر هم داشت و ندارهای محل هم از میوه‌های باغ او بی‌نصیب نمی‌ماندند.»

کد خبر 528802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha