حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های آبزی‌پروری، تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

پرورش ماهي

به گزارش همشهری آنلاین، فعالان صنعت آبزی‌پروری در ‌زنجان سالانه ۱۷ هزار تن انواع ماهی خوراکی تولید و حتی نیاز سایر استان‌ها را نیز تأمین می‌کنند، اما این روزها افزایش قیمت، آبزی‌پروران را با مشکلات تأمین مواد و چالش اقتصادی مواجه کرده است. کشاورزان این استان با بهره‌گیری از ظرفیت مناسب رودخانه قزل‌اوزن در سال‌های گذشته به پرورش ماهی روی آورده‌اند تا علاوه بر استفاده چند منظوره و بهره‌گیری از ظرفیت آب، میزان استفاده از کودهای شیمیایی را نیز در مزارع کاهش دهند و در کنار شغل اصلی کشاورزی، از طریق آبزی‌پروری نیز کسب درآمد داشته باشند و در همین راستا در جای‌جای استان استخرهای کوچک و بزرگ پرورش ماهی ایجاد و ماهنشان نیز به عنوان قطب پرورش ماهی مطرح شد. اما در حال حاضر قیمت مواد اولیه تولید ماهی از جمله بچه ماهی، خوراک، پودر ماهی و سموم مورد نیاز به قدری افزایش یافته که تولیدکنندگان را با مشکل تأمین هزینه مواجه ساخته است و از سوی دیگر ارز دولتی که به برخی نهاده‌ها همچون پودر ماهی و تخم چشم‌زده تعلق می‌گرفت، در حال حاضر حذف شده و تولیدکنندگان را در گرداب مشکلات فرو برده است.

با این‌که فعالان صنعت آبزی‌پروری  علاوه بر تأمین نیاز سالانه ماهی استان می‌توانند تا چندین تن تولید مازاد داشته و به شهرها و کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشند، اما در تأمین مواد مورد نیاز با چالش مواجه هستند، زیرا تنها یک کارخانه تولید غذای ماهی در استان فعال است که نمی‌تواند تأمین‌کننده نیاز آبزی‌پروری باشد که همین امر یکی از دلایلی است که سبب افزایش هزینه تولید ماهی در استان می‌شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نهاده‌های مورد نیاز صنعت آبزی‌پروری در استان به یک‌باره با افزایش قیمت مواجه شده است و دیگر روی خوش به تولیدکننده نشان نمی‌دهد؟ آیا راه‌حلی برای رفع موانع تولیدکنندگان صنعت آبزی‌پروری وجود دارد؟ چرا زنجان با وجود تولید و صادرات ماهی هنوز نتوانسته در تولید غذای ماهی خودکفا شود و آن را به صورت بومی تولید کند؟

منصور حقی‌راد، مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان، با اشاره این که از سال گذشته در حال تجهیز مزرعه پرورش ماهی خاویاری در شهرستان ماهنشان هستیم، به تسنیم گفت: از سال ۹۷ در حال پیگیری اخذ مجوز لازم از محیط‌زیست استان بوده‌ایم و مجوز رهاسازی دو هزار و ۵۰۰ قطعه ماهی خاویاری سیبری و دو هزار قطعه فیل‌ماهی از شیلات صادر شده است.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار تن انواع ماهی در سطح استان تولید شده است و در آبزی‌پروری تولید استان به حد کافی رسیده است و اگر میزان مصرف سالانه هر فرد را ۵/۶ کیلوگرم در نظر بگیریم، حدود ۱۱ هزار تن از ماهی تولیدی در استان مازاد بر نیاز است و به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

به‌گفته این مسئول، در برنامه توسعه اقتصادی، توسعه آبزی‌پروری نیز جز اولویت‌ها است، اما بر اساس بارندگی‌های رخ داده از سال گذشته مشکل تأمین آب تا حدودی برطرف شده است، اما وزارت نیرو در حوزه آبریز قزل‌اوزن توسعه آبزی‌پروری را ممنوع کرده است. با این وجود با استفاده از منابع آبی کشاورزی که خارج از محدوده منابع آب منطقه‌ای است، می‌توان آبزی‌پروری را انجام داد.

  • افزایش قیمت تخم چشم‌زده با حذف ارز دولتی واردات

مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با اشاره به این‌ که تنها نهاده‌ای که در صنعت شیلات ارز دولتی به آن تعلق می‌گرفت تخم چشم‌زده بود، عنوان کرد: از بهمن ماه سال گذشته ارز قلم مذکور نیز حذف شد و بچه ماهی که حدود ۶۰۰ تومان خریداری می‌شد، در حال حاضر قیمت هر گرم آن به یک‌ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت یافته است.

به گفته این مسئول، در بحث خوراک ماهی نیز در سطح استان تنها یک کارخانه فعال وجود دارد که نمی‌تواند نیاز استان را تأمین کند و در نهایت نیاز غذایی آبزی‌پروری استان از طریق استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با بیان این که تنها در یک مرحله به میزان ۱۵ تن از طریق سامانه به فعالان این عرصه سویا داده شده است، گفت: در کل جیره غذایی ماهی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد سویا استفاده می‌شود و بقیه پودر ماهی است که نهاده‌ای بسیار گران‌قیمت است و اصلاً هیچ ارز دولتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۷ قیمت دلار صعودی شد و پودر ماهی نیز از پنج به بالای ۱۵ هزار تومان رسید و همین عامل باعث شد تا هزینه تولید و عرضه با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.

حقی‌راد با ابراز گله‌ از این موضوع که در سال‌های اخیر قیمت نهاده‌ها به شدت افزایش داشته و تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه تولید هر کیلوگرم ماهی بالای ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است، اما در بازار هم به همین قیمت عرضه می‌شود و چیزی عاید تولیدکننده نمی‌شود.

  • افت قیمت ماهی با شیوع کرونا

وی ادامه داد: شیوع کرونا نیز باعث افت قیمت ماهی در استان شد، زیرا محدودیت‌های تردد که در سطح کشور اعمال شد و رستوران‌ها را به تعطیلی کشاند، باعث شد تا ماهی تولیدی استان که روزانه ۳۰ تا ۵۰ کامیون به صورت زنده به استان‌های همسایه ارسال می‌شد، دیگر ارسال نشود که این امر نیز در افت قیمت تأثیرگذار بود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با بیان این‌ که بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته رهاسازی ماهی از اول دی تا ۱۵ خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هفت درصد افزایش دارد، خاطرنشان کرد: ماهی می‌تواند چند ماه بیش‌تر نسبت به زمان صید نگهداری شود و وزن‌گیری انجام دهد و در صورتی که وزن ماهی به بالای ۵/۱ کیلوگرم برسد، غذای ویژه رنگدانه‌دار در جیره وارد می‌شود که علاوه بر ایجاد رنگ نارنجی در ماهی، کیفیت گوشت تولیدی نیز بالاتر می‌رود و کشورهایی همچون روسیه همواره خواهان این ماهی از استان هستند.

با تمام آنچه که گفته شد، فعالان صنعت آبزی‌پروری در استان زنجان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با انواع مشکلات تأمین نهاده، تورم قیمت‌های اولیه و خوراک هستند و همت هرچه بیش‌تر مسئولین امر در راستای حل مشکلاتشان را خواستارند تا علاوه بر برطرف‌شدن مسائلشان، مانع از حذف چنین غذای باارزشی از سفره افراد جامعه شوند، زیرا هر چه نهاده گران‌تر تأمین شود، هزینه تولید بالاتر می‌رود و در نهایت هزینه عرضه نیز همچنان رو به صعود خواهد گذاشت.

منبع: روزنامه سبزینه- زهرا بیات

کد خبر 528767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha