بیش از ۲۰۰ دانشمند از سراسر جهان در نامه‌ای سرگشاده دیدگاه رسمی درباره شیوه انتشار ویروس کرونا را به چالش کشیده‌اند.

AEROSOL

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لوس‌آنجلس تایمز سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا همچنان بر این نظر مانده‌اند که فقط باید نگران دو شیوه انتقال ویروس کرونا بود: یکی استنشاق قطرک‌های تنفسی از شخص آلوده که در نزدیکی شما قرار دارد- یا با احتمال کمتر لمس کردن سطوح آلوده و بعد دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهان.

اما کارشناسان دیگر اعتراض می‌کنند که این راهنما شواهد فزاینده درباره راه سومی را نادیده می‌گیرد که نقش مهمی در سرایت ویروس دارد.

آنها می‌گویند بررسی‌ها متعدد نشان می‌دهند ذراتی که «هواپخش» نامیده می‌شوند- گونه‌های میکروسکوپی قطرک‌های تنفسی معمول- می‌توانند برای مدت‌های طولانی در هوا شناور بمانند و چندین متر حرکت کنند و یه این ترتیب اتاق‌ها، اتوبوس‌ها و سایر مکان‌های محصور دیگر را حتی هنگامی که افراد فاصله دومتری از هم را رعایت می‌کنند، به محیطی خطرناک بدل کنند.

لیدیا موروفسکا، استاد علوم جوی و مهندسی زیست‌محیطی در دانشگاه تکنولوژی در بریسبین در استرالیا می‌گوید: «ما در این باره صددرصد مطمئن هستیم.»

او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سازمان جهانی بهداشت این سازمان  وابسته به سازمان ملل متهم می‌کند هشدارهای لازم درباره این خطر را نداده است. ۲۳۹ پژوهشگر از ۳۲ کشور این نامه را که قرار است در هفته آینده در ژورنالی علمی منتشر شود، امضا کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد سرایت هواپخش تنها راه توضیح‌دهنده در چندین مورد «انتشار گسترده» ویروس کرونا از جمله انتشار عفونت در میان مشتریان رستورانی در چین که پشت میزهای جداگانه نشسته بودند یا اعضای یک گروه همسرایی در ایالت واشنگتن که احتیاطات را در زمان تمرین رعایت کرده بودند، باشد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت تایید کرده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق هواپخش منتقل شود، اما می‌گویند این شیوه انتقال فقط در هنگام انجام اعمال پزشکی مانند گذاشتن لوله تنفسی که مقدار زیادی ذرات میکروسکوپی ناشی از ترشحات تنفسی وارد هوا می‌شوند، رخ می‌دهد.

دکتر بندتا آلگرانزی یک کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در پیشگیری و کنترل عفونت در این باره گفت: «ما به نظرات و مشارکت‌ها در این بحث ارزش می‌نهیم و احترام می‌گذاریم.»

اما به گفته او اکثریت بزرگی از گروهی شامل بیش از ۳۰ کارشناس بین‌المللی که به سازمان جهانی بهداشت مشاوره می‌دهند شواهد موجود را برای مهم شمردن شیوه انتقال هواپخش قانع‌کننده نمی‌دانند.

او افزود  اگر انتقال هواپخش شیوه اصلی سرایت بود باید شمار بسیار بیشتری از افراد به ویروس کرونا مبتلا می‌شدند و گسترش آن بسیار سریع‌تر رخ می‌داد.

از هنگامی که ویروس کرونا برای نخستین بار در اواخر ماه دسامبر در چین شناسایی شد، درک چگونگی انتشار آن تحولات بسیاری یافته و باعث تغییر دستورالعمل‌ها درباره استفاده از ماسک شده است.

گرچه سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل وپیشگیری بیماری‌های آمریکا ماسک زدن را برای افراد عادی لازم نمی‌دانستند آن را برای کارکنان بهداشتی توصیه می‌کردند.

بعدا توصیه به ماسک زدن به افراد دارای علامت‌دار و در نهایت به همه افرای که نمی‌توانند فاصله‌گیری جسمی را رعایت کنند، گسترش یافت.

از طرف دیگر در جاهایی که میزان بروز موارد عفونت در حال افزایش است ، ماسک زدن عمدتا برای جلوگیری از انتشار ویروس بوسیله خود فردی که ماسک می‌زند توصیه می‌شود.

طرفداران انتقال هواپخش ویروس می‌گویند ماسک‌ها اگر به درستی استفاده شوند، می‌تواند به جلوگیری از وارد شدن ذرات هواپخش به محیط کمک کنند و همچنین مانع استنشاق این ذرات میکروسکوپی شوند. اما به گفته آنها بهبود بخشیدن به تهویه و تاباندن پرتوهای ماورای‌بنفش از چراغ‌های سقفی به هوای درون مکان‌های دربسته هم می‌تواند سودمند باشد.

کد خبر 528294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha