بخش قابل توجهی از آب شرب مصرفی ساکنان منطقه ۲۲ از طریق چاه‌های حفر شده، تأمین می‌شود.

آب چاه

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:    اکنون به سبب رشد بی‌رویه ساختمان‌ها و برج‌ها در این منطقه، شهروندان این محدوده با مشکل کم‌آبی یا افت فشار مواجه هستند. برای همین، طرح آب‌رسانی از سد «امیرکبیر» برای فرار از بحرانی بی‌آبی راه‌حلی کارآمد برای مشترکان این منطقه محسوب و تا پیش از پایان تابستان با انتقال آب از تصفیه‌خانه ششم تهران، آب شرب مصرفی از سد امیرکبیر وارد مدار شده و از این طریق آب‌رسانی به شهروندان منطقه ۲۲ انجام می‌شود. برای اطلاع از چگونگی اجرای این طرح و بهره‌مندی مشترکان این منطقه از آب شرب سالم و با کیفیت به سراغ «علی خیراندیش»، مجری طرح‌های آب‌رسانی مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران و هم‌چنین «مهدی سلیمی‌نیا»، معاون فنی و توسعه آبفا منطقه ۳ رفتیم و در این‌باره گفت‌وگو کردیم.  


با اتصال شبکه آب‌رسانی منطقه ۲۲ به تصفیه‌خانه «ششم» قرار است بیش از ۷۰‌درصد از آب مصرفی روزانه شهروندان این منطقه از طریق سد امیرکبیر تأمین شود. برای همین، طرح در ۳ مرحله به ‌هم ‌پیوسته، مورد مطالعه، طراحی و اجرا قرار گرفت.  

  •  با قطعی برق، آب هم قطع می‌شد

علی خیراندیش، مجری طرح‌های آب‌رسانی مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران، درباره اجرای این عملیات توضیح بیشتری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «اکنون ۹۰‌درصد آب شرب مصرفی در منطقه ۲۲ تهران از چاه‌ها تأمین می‌شود. به همین دلیل عملیات تصفیه و کلرزنی در محل انجام شده و وارد شبکه آب‌رسانی منطقه می‌شود، اما ارائه این خدمات آب‌رسان مشکلاتی را به همراه داشت. برای مثال، با پمپاژ و افزایش فشار آب، صدمات زیادی به شبکه توزیع وارد می‌شد. هم‌چنین این شبکه با برق کار می‌کرد و قطع شدن برق، قطعی آب را هم در پی داشت، اما با اجرای طرح آتی و آب‌رسانی به شهروندان از طریق تصفیه‌خانه ششم، نزدیک به ۲ هزار لیتر بر ثانیه، آب تأمین و به مناطق ۲۱ و ۲۲ منتقل می‌شود. » 

  •  آب شرب با کیفیت 

خیراندیش در ادامه می‌گوید: «آب از طریق این طرح در شبکه پایین‌دست تصفیه‌خانه وارد مخازن ذخیره‌ و از مخازن ذخیره وارد شبکه توزیع شده و با اجرای این عملیات، خط پمپاژ و چاه‌ها از مدار خارج می‌شود. در همین راستا، عملیات انتقال آب به شبکه‌های خانگی در چند مرحله اجرا شده است. فاز اول نزدیک به ۳ هزارمتر با لوله فولادی به قطر ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیمتر ، فاز دوم ۴۵۰۰ متر با لوله فولادی به طول ۱۰۰۰ تا  تا۱۱۰۰  میلیمترو فاز سوم هم  ۱۵۰۰ متر با لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلیمتر انجام شده است. با انجام این کارها می‌توانیم آبی که از تصفیه‌خانه ششم سرازیر می‌شود به مخازن ذخیره‌ای انتقال دهیم. این کار موجب پایداری و ثبات آب‌رسانی در محدوده می‌شود. » او هم‌چنین به میزان فشار آب تأمین شده از طریق تصفیه‌خانه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «میزان شدت فشار آب شرب تنها تا ۳ طبقه در طرح تعادلی قرار گرفته است و آپارتمان با طبقات بیشتر باید از پمپ استفاده کنند. برای مثال، در منطقه ۲۲ که اغلب برج و آسمان خراش‌های ۲۰ طبقه یا بیشتر در آن ساخته شده، تأمین این فشار برعهده شرکت «آبفا» منطقه نیست. اصل و رسالت مهم در این طرح، آب‌رسانی با کیفیت و پایداری آن است و به جای تأمین آب از مخازن زیرزمینی و چاه، از طریق این طرح، آب سد امیرکبیر که در تصفیه‌خانه ششم پاکسازی و تصفیه شده است و مورد استفاده مشترکان این منطقه قرار می‌گیرد و کیفیت این با آب با آب شرب دیگر مناطق پایتخت، برابر خواهد بود. شبکه انتقال آب در منطقه ۲۲ آماده است و بر اساس تاریخ اعلام شده از شرکت آب منطقه‌ای استان تهران، تصفیه‌خانه ششم تا میانه تیرماه، آماده و به بهره‌برداری می‌رسد. »

هم‌چنین مهدی سلیمی نیا، معاون فنی و توسعه آب فا منطقه ۳، از بهره‌مندی ساکنان منطقه ۲۲ در مرحله نخست این طرح آب‌رسان خبر می‌دهد و می‌گوید: «به سبب اینکه مخازن و خط انتقال در منطقه ۲۲ قرار دارد و از این منطقه عبور می‌کند، نخست عملیات آب‌رسانی در این محدوده اجرا خواهد شد. هم‌چنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است خط زیرگذر «آزادگان» از طریق لوله ۱۰۰۰ میلی‌لیتری به طول۱۲۰ متر ساخته شود که با این کار، شهروندان منطقه ۲۱ نیز از آب تصفیه‌خانه بهره‌مند می‌شوند و بخش بزرگی از مشکل بی‌آبی این محدوده مرتفع خواهد شد. »به گفته سلیمی نیا، شهرک‌هایی از خدمات این طرح و شرکت آب فا منطقه ۳ بهره‌مند می‌شوند که تحویل شرکت آب و فاضلاب شده‌اند و دیگر شهرک‌های مسکونی که اکنون آب شرب مصرفیشان از طریق چاه‌های داخل شهرک تأمین و تصفیه می‌شود، شامل این طرح نخواهند بود. او دراین‌باره می‌گوید: «شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ آمادگی دارد تا شهرک‌هایی را که هنوز به شرکت آبفا منطقه واگذار نشده و خودشان آب شرب مصرفی ساکنان را تأمین می‌کنند، در صورت واگذاری تحت پوشش قرار داده و تأمین آب شری آنها از طریق آب و فاضلاب استان انجام و از دیگر خدمات این شرکت بهره‌مند شوند. »سلیمی‌نیا به رشد ناگهانی جمعیت در منطقه ۲۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: «منطقه ۲۲ به‌ سرعت رشد کرد و اکنون جمعیت این منطقه در مقایسه با ۳ یا ۴ سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. به همان نسبت نیز فعالیت‌هایمان در این منطقه بیشتر شده است. در حال حاضر، ۸۰‌درصد بودجه و هم‌چنین انرژی‌مان در حوزه فنی و مهندسی و توسعه به منطقه ۲۲ اختصاص‌ دارد. با اجرای این طرح از آب‌های زیرزمینی کمتر برداشت می‌کنیم و این موضوع در محیط‌زیست و حفظ منابع آب زیرزمینی تأثیر به سزایی خواهد داشت. پس از راه‌اندازی تصفیه‌خانه ششم، چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب منطقه از مدار خارج ‌شده و در صورت نیاز از آنها استفاده خواهد شد. »
مدیریت مصرف
هدررفت آب به ۲ دسته تقسیم می‌شود. دسته نخست هدر رفت یا تلف‌هایی که به‌صورت ظاهری است مانند انشعابات غیرمجاز سازمان‌ها، ارگان‌ها و شهروندان که از آن برای مصارف خود استفاده می‌کنند یا به اصطلاح به تأسیسات کنترل مشترکان مانند کم شماره انداختن کنتور برمی‌گردد. نشت به سبب شکستگی تأسیسات و نشت‌هایی که بر روی اتصالات شبکه آب‌رسانی اتفاق می‌افتد، دلیل واقعی هدررفت آب است که در دسته دوم قرار می‌گیرد. «سید علی موسوی»، معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب منطقه ۳، درباره این هدر رفت آب و کارهای انجام گرفته برای ممانعت از آن می‌گوید: «نقاط و اتصالات فرسوده که می‌توانستند موجب بروز حادثه در شبکه آب‌رسانی شوند، شناسایی شده‌اند. این شبکه نزدیک به ۵۰ سال پیش‌ساخته شده است و اغلب با حفاری برخی از نهادها به سبب فرسودگی، این شبکه آسیب می‌بیند و احتمال شکستگی‌اش زیاد است. برای همین، عملیات بهسازی و بازسازی آن در حال انجام است. همین امر در زمینه جلوگیری از هدر رفت آب بسیار اثر بخش بوده و موجب شده تادرصد بالایی از این اتلاف آب جبران شود. اکنون میزان هدررفت واقعی آب به زیر ۱۰‌درصد رسیده است. میزان هدر رفت آب در زمانی‌که هنوز شبکه آب‌رسانی تحویل شرکت آبفا منطقه نشده بود به بالای ۳۰‌درصد می‌رسید، اما اکنون به روز شدن تأسیسات و شبکه آب‌رسانی شرکت، نقش چشمگیری در کاهش هدر رفت آب داشته است. »

کد خبر 528031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha