محمدباقر قالیباف کمی بیش از یک ماه است که به‌عنوان رئیس مجلس یازدهم برگزیده شده؛ اما همچنان در حال انتصاب معاونان و مشاوران پارلمان است؛ افرادی که بیشتر آنها در چندین سال گذشته با قالیباف کار کرده‌اند و در شهرداری تهران نیز حضور داشته‌اند.

قالیباف مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، محمدباقر قالیباف کمی بیش از یک ماه است که به‌عنوان رئیس مجلس یازدهم برگزیده شده؛ اما همچنان در حال انتصاب معاونان و مشاوران پارلمان است؛ افرادی که بیشتر آنها در چندین سال گذشته با قالیباف کار کرده‌اند و در شهرداری تهران نیز حضور داشته‌اند. قالیباف همچنین روز گذشته معاون نظارت و معاون قوانین مجلس را منصوب کرد تا کم‌کم حلقه جدید یاران او در مجلس شکل بگیرد. در این گزارش به انتصابات قالیباف و سوابق معاونان و مشاوران او پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

تصاویر | تیم جدید قالیباف را بیشتر بشناسید | از نویسنده «چرا فتنه؟ چرا تقلب؟» تا معتمد سعید جلیلی

اصولگرایان جوانی که وارد نهادهای قدرت شدند | از انتصاب‌های قالیباف تا محسن رضایی

دو حکم جدید قالیباف | دو معاون جدید مجلس معرفی شدند

  • پژمان پشمچی‌زاده، معاون نظارت مجلس:

او در دورانی که قالیباف شهردار تهران بود، معاون معماری و شهرسازی بود و معاونت مدیرعامل پشتیبانی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» را نیز در کارنامه دارد. او شهردار مناطق ۷، ۳ و ۵ تهران نیز بوده و شهرداری کن را هم تجربه کرده است.

  • محمود رضوی، مشاور فرهنگی و هنری رئیس مجلس:

او در پستی مشغول به کار شده است که پیش‌تر درباره آن نشنیده بودیم، البته خود محمود رضوی آدم گمنامی نیست. قالیباف در حکمش مهم‌ترین وظیفه رضوی را تقویت تعامل مجلس با فعالان فرهنگی، هنری، ارتباط مؤثر با انجمن‌ها، صنوف، نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور به‌ منظور بهره‌مندی از ظرفیت آنها در نظام تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور بیش از گذشته عنوان کرده است. سیدمحمود رضوی کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی از دانشگاه علوم‌وتحقیقات است و از سال ۸۷ تهیه‌کننده سینماست و فیلم‌هایی مانند «درباره الی»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را تهیه کرده است. او همچنین عضو گروه مشاوران جوان شهردار تهران از سال ۸۴ تا ۸۶ و مشاور فرهنگی-هنری معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه از سال ٩٠ تا ٩٣ بوده است. رضوی در سال ۹۶، سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی قالیباف بود و مستندهای انتخاباتی او با سرپرستی و نظارت محمود رضوی ساخته شد.

  • امیرابراهیم رسولی، مشاور رئیس و مدیرکل هیئت‌رئیسه مجلس:

او که دکترای علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران را دارد، سابقه بیش از یک دهه فعالیت اداری و رسانه‌ای در مجلس را نیز دارد. رسولی در مجلس هشتم و نهم مشاور و رئیس دفتر غلامعلی حدادعادل بود و در مجلس دهم مسئولیت پارلمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (وزارت ارشاد) را برعهده داشت. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، عضو شورای رسانه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی بود و در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند سال گذشته نیز حضور داشت؛ اما با وجود اینکه در فهرست ابتدایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران قرار داشت، در نهایت به نفع وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب انصراف داد. رسولی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز فعالیت داشته و پس از راه‌اندازی پایگاه خبری نماینده (رسانه تخصصی حوزه مجلس) صاحب امتیاز و مدیرمسئول این پایگاه شده است.

  •  محسن اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس مجلس:

او حقوق‌دان عضو هیئت‌ علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و تنها عضو غیرمعمم این مجلس از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است. اسماعیلی که در مقطع خارج فقه و اصول تحصیل کرده و اجتهاد دارد، سه دوره متوالی از سال ۸۰ تا ۹۸ نیز عضو شورای نگهبان بوده و جوان‌ترین عضو این شورا در زمان انتصاب است.
بابک نگهداری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس: او دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی و دکترای حرفه‌ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد و معاون پیشین ارتباطات و معاون نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در دورانی که قالیباف شهردار تهران بود، ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را برعهده داشت. بعد از رفتن قالیباف، او به دانشگاه آزاد اسلامی رفت. نگهداری مدیرکلی حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیری کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌های کشور، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را نیز برعهده داشته و عضو کمیسیون‌های «نظارت» و «چشم‌انداز و امور نخبگان» دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

  • محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس:

او که دانش‌آموخته رشته علوم‌ سیاسی با گرایش سیاست‌گذاری عمومی و مدیرمسئول «روزنامه خراسان» و «رسانه آخرین خبر» بوده است، در انتخابات مجلس یازدهم بعد از اینکه در فهرست اصولگرایان قرار نگرفت، از انتخابات انصراف داد و از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به قالیباف محسوب می‌شود. احدیان از مؤسسان و رئیس شورای مرکزی تشکل سیاسی جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین نیز هست. در کارنامه کاری او علاوه‌بر فعالیت‌های تشکیلاتی دانشجویی، عضویت در شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور به چشم می‌خورد. احدیان همچنین کتاب‌های «چرا فتنه؟ چرا تقلب؟»، «زیروبم پهلوی‌ها»، «از سعدآباد تا لوزان: تحلیلی بر گذشته، حال و آینده برنامه هسته‌ای ایران»، «برجام در تحلیل کلان و خرد»، «انقلاب در گام اول: مروری بر دستاوردهای ۴۰‌ساله انقلاب» و همچنین «تاب‌آوری اقتصاد ایران: چگونگی و الزامات پیاده‌سازی راهبردهای اقتصادی مقاومتی» را نگاشته است.

  • حمید اصلانی، معاونت اجرائی مجلس:

او معاون اجرائی کل سپاه پاسداران و ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بوده است. سردار حمید اصلانی در دوران جنگ ایران و عراق در عملیات بیت‌المقدس و رمضان، معاون گردان از تیپ ۳۱ عاشورا بود و سپس به‌عنوان معاون تیپ ۳۸ زرهی ذوالفقار تا پایان جنگ در اکثر عملیات‌ها حضور داشت. او پس از جنگ، با سمت‌های کارشناس عالی اقلام زمینی ستاد کل نیروهای مسلح، مسئول طرح‌وبرنامه نیروی زمینی سپاه، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه و معاون اجرائی فرمانده کل سپاه انجام وظیفه کرده است.

  • حسین قربانزاده، مشاور رئیس و دبیر کارگروه تحول مجلس:

او دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه امام صادق(ع) اخذ کرد و دانش‌آموخته دکترای حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است و قبلا مسئولیت مدیر پروژه تنقیح قوانین و مقررات کشور را نیز برعهده داشت. قربانزاده مدیرمسئولی و سردبیری روزنامه همشهری در دوران شهرداری قالیباف را در کارنامه دارد و عضو گروه مشاوران جوان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در دوره ریاست قوه قضائیه بوده است.

  • حجت‌الاسلام، غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس:

او دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است و پیش از این معاون اسبق پژوهش حوزه‌های علمیه استان تهران، استاد دروس عالی حوزه و دوره‌های دکترای دانشگاه و پژوهشگر در حوزه‌های قرآنی، فقهی، اصولی نیز بوده است. قاسمیان همچنین مؤسس طرح حوزوی و تحولی «مدارس علمیه مشکات» نیز بوده و سابقه تأسیس قرارگاه جهادی امام رضا(ع) را در کارنامه دارد. او از وعاظ معروف تهران محسوب می‌شود.

  • مهدی محمدی، مشاور در امور راهبردی:

او در زمانی که سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بود در کنار جلیلی بود و به‌عنوان تحلیلگر مسائل راهبردی و استراتژیک شناخته می‌شود. محمدی با برخی رسانه‌ها ازجمله روزنامه وطن امروز، روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس همکاری کرده است.

محمدباقر قالیباف همچنین، احسان عسکری را به‌عنوان مشاور و مدیرکل دفتر حوزه ریاست، محسن مکیان را به ریاست مرکز حراست قوه مقننه و بهزاد پورسید را به‌عنوان معاون قوانین مجلس، انتخاب کرده است.

کد خبر 528012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    11 4
    بازم کسی هست بیاد جلو
  • غلامرضا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    15 9
    قالیباف باپارتی پستهای کلیدی رومیگیره نه براساس توانمندی.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    19 6
    مجلس باید جلوی این انتصابات را بگیرد. در شهرداری تهران هم عمده منصوبین از دوستان و اشنایانش بودندو حتی ... را مدیرکل کرده بود که در روزنامه های ان زمان مطرح شد..
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    14 8
    نقل وانتقالات اتوبوسی همیشه تواین کشور به راه بوده وخواهدبود چیز جدیدی نیست وتعجبی ندارد اینگونه کارها برای مردم عادی شده .
  • علي IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    13 5
    سلام . اين آقا هماني است كه دم از شايسته سالاري ميزند
  • رضا NL ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    7 4
    آنگونه که ایشان شهرداری را آباد کرد مجلس را هم را نیز آباد خواهد کرد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    12 3
    حقوقهای کلان اینها هم از مالیاتهای مردم تامین میشه دیگه،کدوم قانون اجازه میده یه نفر که به مسئولیتی میرسه هر جوری خواست با بیت المال رفتار کنه
  • دیده بان IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    9 2
    دلمون خوش بود گفتیم نفرات دلسوز و ارزشی میان سر کار . تکلیف گرانی و بی برنامگی دولت فخیمه رو درست میکنن . زهی خیال باطل . یه تعداد گرفتار تائید صلاحیت یه نفر هستن یه نفر که داره هی سمت و پست میده . چی فکر کردیم چی شد .
  • AE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    10 9
    قالیباف دوستت داریم
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    13 3
    چه سری در قدرت نهفته که هرکسی به قدرت می رسد ادعای قبل از قدرت نشینی خود را فراموش می کند
  • محمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    10 2
    مگر قرار بود انتصابات با نظر رسانه های افساد طلب انجام بشه
  • ارشک ایرانی DE ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    6 1
    نمک نشناس ترین نشریه همشهری است
  • گودرزی SG ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 1
    این آقا رئیس مجلس همان است که دانشجویان را ...