تولیت آستان قدس در خصوص احتمال وضع محدودیت‌های بیشتر در حرم مطهر رضوی گفت: اکنون تردد در رواق‌ها و مکان‌های مطهر مسقف، محدود شده و زائران از آن محروم هستند و فقط صحن‌هایی که مسقف نیست باز است.

رواق حرم رضوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: تصمیم برمحدود کردن زیارت برای ما بسیار سخت بود، اما خداوندی که ما را از سد الهی برحذر می‌دارد برای حفظ جان انسان هم توصیه می‌کند.

وی اضافه کرد: زیارت بسیار ارزشمند است و نباید آن را از دست بدهیم، اما با همه فضیلتی که دارد امر مستحبی است، ولی حفظ جان انسان، امری واجب است و نمی‌توانیم امر واجب را نادیده بگیریم، زیرا اسلام و آموزه‌های الهی به ما این اجازه را نداده است که امر واجب را فدای امر مستحب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: بنابراین بر اساس تکلیف شرعی، محدودیت زیارت را در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) در خراسان رضوی قائل شدیم گرچه برای ما بسیار سخت و دشوار بود.

 تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی، ۷۰ درصد مردم و زائران، مسائل بهداشتی را در صحن‌های مطهر رعایت می‌کنند، ادامه داد: به همه زائران، ماسک می‌دهیم و دست‌های آن‌ها هم ضد عفونی، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت، فرش‌ها ضد عفونی و هر سه روز یک بار هم عوض می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تاکید بر اینکه همه نکات بهداشتی رعایت می‌شود، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم نظارت و از رعایت مسائل بهداشتی ابراز رضایت دارد، اما اگر ستاد کرونا اعلام کند که به همین میزان هم اجتماع انجام نشود، تسلیم هستیم و هر تدبیری داشته باشند به آن عمل می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در ایام محدودیت کرونایی، حدود ۵۰ نفر از خدام با رعایت فاصله‌های اجتماعی و نکات بهداشتی، برنامه‌های زیارتی را انجام می‌دهند و زیارت حرم مطهر، تعطیل نشده است.

وی ادامه داد: با تعطیلی حرم، ضعف‌های فراوانی در تعمیرات درها و ضریح مطهر نمایان شد و برای رفع این ضعف‌ها، حدود ۳۸۰ هزار نفر ساعت در حرم مطهر در مدت ۸۰ روز، کار و تعمیرات جدی لازم و ضروری و نوسازی و بازسازی لازم انجام شد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در رواق امام خمینی (ره) , ده‌ها هزار بسته معیشتی، بسته بندی و برای نیازمندان ارسال شد.

وی افزود: در سه ماه اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ اجاره‌های مستاجران مغازه‌های وابسته به آستان قدس را نگرفتیم و برای برخی از کسبه‌ها، وام هم در نظر گرفتیم.

کد خبر 527429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامتین SE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    1 1
    کل حرم را ببندید یا باید هر روز در مشهد جنازه جمع کنید میفهمید این را یا نه ؟ ؟