همشهری آنلاین: رئیس مجلس هفتم فعالیت در فضایی آرام و فضای عقلانی و منطقی را ویژگی بارز این دوره از مجلس برشمرد گفت: رضایت رهبری از عملکرد مجلس هفتم سند افتخار ماست

به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه امروز نماز جمعه تهران با اشاره به سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر، یاد این فتح بزرگ را گرامی داشت و گفت: خرمشهر در ساعت 2 بعد ازظهر سوم خرداد 1361 پس از19ماه اسارت وپس از 578 روز که درچنگال دشمن خونخوارقرار داشت به همت رزمندگان اسلام آزاد شد و از آن پس سوم خرداد روز مبارکی برای مردم ایران شد.

وی افزود: پس از آنکه جوانان، رزمندگان و مردم این شهر 54 روز با دست خالی و مظلومانه در برابر دشمن مقاومت کردند خرمشهر سقوط کرد و دشمن بعثی آنچه از دشمن بر می آمد در تخریب و جنایت و  بی‌رحمی نسبت به این شهر انجام داد  و ملت ایران از آن پس خرمشهر را خونین شهر نامیدند تا روزی که این شهر پس از 19 ماه آزاد شد.

رئیس مجلس آزادی خرمشهر را نقطه عطفی درجنگ تحمیلی خواند و گفت: این آزادی پیام قدرت رزمندگان اسلام بود و پیام اقتدار نظام جمهوری اسلامی نه تنها در برابر بعثی ها و صدامی ها بلکه به همه دنیا بود ، این پیروزی سبب امیدواری ملت های دوست ایران و سبب نا امیدی دشمن و قدرتهای پشتیبان دشمن شد.

حدادعادل با بیان اینکه وظیفه این است که نسل جوان را با فداکاریها آشنا کنیم تا نسل های آینده بدانند سرزمین ایران اسلامی به قیمت چه خون های عزیزی حفظ شده است، یاد رزمندگان و شهدای دفاع مقدس و همه آنانی که در آزادی خرمشهر سهیم بودند را گرامی داشت.

حداد عادل در ادامه سخنان خود بخشی از پیام امام راحل در خصوص آزادی خرمشهر را قرائت کرد، به روح همه شهیدان فتح خرمشهر و جوانانی که از این شهر دفاع کردند درود فرستاد و یاد شهید جهان آرا را گرامی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین جلسه مجلس هفتم در روز یکشنبه 5 خرداد و افتتاح مجلس هشتم در 7 خرداد ماه از عملکرد مجلس در دوره هفتم گزارشی را بیان کرد.

وی در باب اهمیت مجلس تصریح کرد: مجلس مرکب است از نمایندگان مردم در سراسر کشور و مجلس به تعبیر رهبر انقلاب کارش شبیه به ریل گذاری برای حرکت قطار قوه مجریه بر روی ریلی است که بر حسب قانون تعیین و تنظیم می‌شود.

حداد عادل افزود: مجلس مظهر حاکمیت ملی و اراده ملی است مجلس مظهر وحدت ملی است نمایندگانی که از سراسر کشور از همه استانها، شهرهای کوچک و بزرگ انتخاب می شوند دور هم جمع می شوند و برای ایران تصمیم گیری می کنند و تصمیم گیری نمایندگان در تصویب قوانین در مواقع تصمیم گیری ملت ایران برای ایران است.

 رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در مجلس هفتم ما اصول و  روشهایی داشتیم، مجلس هفتم مجلس اعتقاد به اسلام، تعهد به انقلاب اسلامی، دفاع از انقلاب اسلامی دفاع از استقلال کشور و تاکید بر منافع و مصالح ملی بود.

وی با بیان اینکه نمونه و نشانه دفاع از استقلال کشور را در مجلس هفتم در موضوع هسته ای می‌بینید گفت: کاملا در آن مسیری که ملت می‌خواستند مجلس هم با وضع قوانین دولت را ملزم کرد برای تامین انرژی صلح آمیزهسته‌ای اقدام کند واین از اقدامات شجاعانه مجلس هفتم بود.

وی افزود: مجلس برای تامین مصالح و منافع ملی بر بعضی از قراردادها نظارت کرد، مجلس تشخیص داد یکی دو قرارداد منافع ملی را تامین نمی کند آن قراردادها را مجلس لغو کرد و بربرخی دیگر از قراردادها نظارت کرد، مجلس هفتم خوشخبتانه در برابر مطامع بیگانگان کوتاه نیامد و در برابر تهدیدها ایستادگی کرد.

حداد عادل گفت: از جمله روش های حاکم بر مجلس هفتم فضای اخلاقی و متین و محترمانه این مجلس بود.وی ادامه داد: مجلس کار خودش را در این 4 سال در یک فضای آرام و فضای عقلانی و منطقی ادامه داد امروز که به پایان مجلس هفتم رسیده ایم بنده به عنوان نماینده‌ای ازنمایندگان مجلس و منتخب مردم تهران در دوره‌های ششم و هفتم و هشتم با افتخار اعلام می‌کنم خوشبختانه مجلس هفتم این 4 سال را در حالی به پایان رساند  که حرکتی ناشایست که با شان ملت ایران تناسب نداشته باشد در این مجلس دیده نشد.

رئیس مجلس هفتم گفت: سعی کردیم که مجلس به نحوی اداره شود که با اکثریت واقلیت رفتاری عادلانه و منطقی شود و با موافقان و مخالفان در چارچوب قانون رفتار صحیح صورت بگیرد.

حداد عادل ادامه داد: از جمله مطالب مهم دیگر در مجلس هفتم این بود که نمایندگان به مسائل و مشکلات عموم مردم توجه داشتند و مجلس هفتم مجلسی بود که نمایندگان در پی گره گشایی از مشکلات مردم بودند خصوصا مشکلات معیشتی مردم و طبقات محروم توجه ویژه داشتند .

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در نطق‌های قبل از دستور توجه نمایندگان به مسائل کشور و مسائل حوزه‌های انتخابیه بود و  هیچگاه حرمت‌شکنی هنجار‌شکنی و مخالفت با ارزش‌های مسلم انقلاب دیده نشد. وی افزود : نطق‌های مجلس هفتم نطق‌هایی نبود که دل دشمنان انقلاب را شاد و دل دوستان انقلاب را نگران کند.

حداد عادل تعامل و همکاری با دولت را از دیگر خصوصیات مجلس هفتم خواند و گفت: اصولا معتقدیم تضعیف قوای سه گانه همانطور که امام فرمودند ناروا و نادرست است. قوای سه گانه باید با یکدیگر همکاری کنند و ما در مجلس هفتم بنا بر همکاری با دولت و قوه قضائیه داشتیم خصوصا دولت که مرتبا با مجلس در ارتباط بود.

وی با تاکید بر اینکه بنای ما به همکاری با حفظ استقلال مجلس بود گفت: رهبر معظم انقلاب نیز هر دو قوه را دائما به همکاری با یکدیگر و حفظ وحدت ترغیب می فرمودند. البته کار دشواری بود اینکه از یک سو استقلال مجلس و حقوق قانونی نمایندگان حفظ شود و از سوی دیگر مقاصد دولت تامین گردد در این مسیر همیشه تامین مقاصد دولت ممکن نبود، گاهی اوقات دولت نظری داشت مجلس نظر دیگری، اما مجلس سعی می کرد نظر کارشناسانه ارائه دهد.

حداد عادل گفت: اگر در مجلس هفتم جایی قانونی را اصلاح می کرد واقعا قصد اصلاح در کار بود و اگر به وزیری رای اعتماد نمی‌داد از این جهت بود که می‌خواست وزیری کارآمدتر و مناسبت تر برای آن پست معرفی کند. در مجلس تلاش بود تا دفاع از حقوق قانونی مجلس صورت درگیری با دولت پیدا نکند و به تشنج کشیده نشود.

وی تاکید کرد: مجلس هفتم مجلس جدال و جنجال و ستیزه نبود. البته پیدا کردن یک خط مستقیم که از افراط و تفریط به دور باشد کار دشواری بود از بیرون یک عده که همکاری دولت و مجلس و وحدت آنها را نمی‌پسندیدند و خیالاتی در سر داشتند مرتبا تحریک می‌کردند و اگر درکاری با دولت موافقت می کردیم می‌گفتند این مجلس دنباله رو دولت است، استقلال ندارد، اگر مخالفت می‌شد با نظر دولت می‌گفتند میان اصولگرایان اختلاف افتاده و هر کاری در مجلس می کردیم برای خودشان تفسیری می کردند.

رئیس مجلس هفتم ادامه داد : از طرف دیگر گاهی دولت انتقاد می‌کرد و گله می‌کرد و ما در پیمودن این مسیر مستقیم از هر دو طرف گله می‌شنیدیم ، اما خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم این مجلس را به نحوی به پایان برسانیم که وحدت میان مردم و ملتی که هم به دولت هم به مجلس رای داده بودند حفظ شد و انشاء‌الله در آینده نیز بر همین صراط مستقیم خواهیم بود.

حداد عادل در ادامه سخنان خود به برخی از قوانین مصوب مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: یکی از طرح هایی که در این مجلس به تصویب رسید طرح تثبیت قیمت‌ها برای یک مدت زمان مشخص بود اما در سال اول با این موضوع مواجه شدیم که اگر بخواهیم طبق آنچه پیش بینی شده بود قیمت‌ها را افزایش دهیم گرانی فوق‌العاده ای بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد لذا نمایندگان در قانون بودجه سال 84 تصمیم گرفتند 9 قلم کالاهای اساسی که در سبد هزینه‌های هر خانواده‌ای است موقتا تثبیت کنند که مهمتر از همه تثبیت قیمت بنزین بود که مجلس می‌گفت با افزایش قیمت بنزین مشکل ترافیک حل نخواهد شد ولی گرانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: با چندین منطقی ما سال اول تثبیت قیمت ها را به تصویب رساندیم و درسالهای بعد با تصحیح تعرفه، برای پرمصرف‌ها قیمت تغییر کرد نه برای کم مصرف‌ها.

رئیس مجلس گفت: این یکی از خدمات مجلس به مردم کم درآمد بود که البته بر سر آن جنجال و هیاهو هم بسیار برپا شد.

حداد عادل توجه به خانواده‌های بی‌سرپرست و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، افزایش حداقل حقوق بازنشستگان از 118 هزار تومان به 200 هزار تومان، تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویب لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مبارزه با مفاسد اقتصادی در همکاری با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمیسیون اصل 90، سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال 86، ساماندهی اصلاح و توسعه حمل و نقل درون شهری ، برون‌شهری، قانون تولید و حمایت از عرضه مسکن و قانون خدمات رسانی به ایثارگران را از جمله قوانین مهم مصوب در مجلس هفتم اعلام کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس علاوه بر قانونگذاری درکار نظارت هم فعال بود اظهار داشت: مجلس هفتم از ابزارهای نظارتی خود از جمله تذکر، سئوال از وزیر، استیضاح، تحقیق و تفحص استفاده کرد و هر کدام دستاوردی داست. و ما توانستیم حضور نمایندگان در شوراهای مختلف را ساماندهی کنیم. برای اینکه این نظارت سروسامان و صورتی داشته باشد و این از اقدامات ویژه مجلس هفتم بود که در مجالس قبل چنین کاری نشده بود.

حداد عادل مرکز پژوهش‌های مجلس را مرکز فعالی خواند و آن را مددکار نمایندگان در تصویب قوانین دانست.

وی افزود: همچنین ما در فعالیت‌های خارجی و بین‌المللی فعالیت‌های خوبی داشتیم و یکی از توفیقات ما این بود که توانستیم در این دوره مجمع مجالس آسیایی را تشکیل دهیم. یک اتحادیه و مجلس مرکب از نمایندگان منتخب مجالس کشورهای آسیایی ایجاد کردیم و دبیرخانه این مجلس را به طور دائم در تهران است و دبیرکل آن هم از ایران تعیین شد و این اقدامی بود که جایگاه ایران در فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش داد ونشانه اعتماد کشورهای آسیایی به مدیریت کشور و نشانه احترام آنها به منزلت کشور ما بود.

وی یادآور شد: البته نمی‌خواهم بگویم مجلس هفتم هیچ عیب و نقصی وجود نداشت اما چهره  عمومی مجلس هفتم و منظره کلی آن مثبت بود و همه اینها باعث رضایت مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.

رئیس مجلس با اشاره به آخرین دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس هفتم در 8 خرداد سال گذشته بخشی از سخنرانی و تعابیر ایشان در خصوص عملکرد مجلس هفتم و تایید اقدامات آن را قرائت کرد.

وی گفت: این رضایت رهبری که انشاءالله رضایت خدا را درپی داشته باشد باعث افتخار وسند افتخار ماست  و پی آمد آن نیز این  بود که مردم با آرامش و اطمینان خوبی در انتخابات مجلس هشتم شرکت کردند. حضور مردم در پای صندوق های رای باعث اقتدار انقلاب و نظام شد و مردم به همین مشی و روش مجلس هفتم رای دادند و شاکله و صورت کلی مجلس عوض نشد و این بهترین سند بر موفقیت مجلس هفتم بود  که مردم دوباره به اصولگرایی رای دادند و ادامه راه مجلس هفتم را خواستار شدند.

حداد عادل در پایان عمر مجلس هفتم از همه مردم کشور تشکر کرد و اظهارداشت: به عنوان نماینده ای از نمایندگان تهران از شما که غیرتمندانه وهوشمندانه درانتخابات دوره هشتم شرکت کردید و به منتخبان خود رای دادید تشکر می کنم و شخصا وظیفه دارم سپاسگزار شما باشم.

رئیس مجلس هفتم  با بیان اینکه  از مجلس هشتم انتظار داریم که به مسائل واقعی مردم توجه کند تصریح کرد: ما می دانیم که امروز مشکلات گرانی و تورم و گرانی مسکن بر دوش مردم سنگینی می‌کند تلاش ما این است که با همکاری دولت بتوانیم این بار را سبک کنیم. هم اکنون در مجلس بررسی‌هایی شده تا بدانیم در قانونگذاری چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم که به دولت باری حل این مشکلات کمک کنیم.

وی با آرزوی موفقیت برای مجلس هشتم گفت: ان شاء‌الله مجلس هشتم بتواند در ادامه راه مجلس هفتم این راه را با استواری و موفقیت بیشتر طی‌کند. همانطور که رزمندگان و شهدا برای سربلندی و حفظ این کشور جان فدا کردند ما هم در سنگر مجلس از آنان الهام بگیریم و وجود خودمان را برای کشور و ملت بخواهیم نه اینکه خدای نکرده کشور را برای خودمان بخواهیم، که چنین چیزی دور باد از ساحت مجلس.

حدادعادل ابراز امیدواری کرد مجلس آینده بتواند در خدمت اسلام وانقلاب باشد و درمسیری حرکت کند که رهبری و ملت می‌خواهند.

کد خبر 52729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز