عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به اینکه دوره زمانی هیات رییسه از نظر تشکیلاتی به پایان رسیده بود، خیلی دور از انتظار نبود که آقای عارف یا آقای موسوی لاری بخواهند جای خود را در دور جدید انتخابات هیات رییسه به افراد دیگری بدهند.

علی صوفی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص مطرح شدن استعفای عارف در روزهای اخیر و تکذیب آن در ماه‌های گذشته علیرغم اینکه گفته می‌شود این استعفا پیش از استعفای موسوی‌لاری ارائه شده و همچنین چرایی این استعفا در شرایط کنونی، گفت: اساسنامه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دوره سوم، نسبت به دو دوره قبلی تغییرات و اصلاحات اساسی داشته است، یکی از تغییرات مهم این بود که شورا از حالت موقت بودن درآمد و دائمی شد، همچنین دیگر تنها نهادی معطوف به انتخابات نبود بلکه تمام مسائل اجتماعی را در بر می‌گرفت. همچنین مشکلاتی که با وزارت کشور درخصوص تشکیل شورا و شبهات قانونی که وجود داشت و هر از گاهی گفته می‌شد که شورا قانونی نیست، برطرف شد.

وی ادامه داد: اما ساختار شورایعالی به این صورت است که هیات رییسه‌ آن یکساله است و به عبارتی موقتی محسوب می‌شود و دائمی نیست. لذا انجام انتخابات و رقم خوردن یک سری تغییرات در هیات رییسه شورایعالی طبیعی بود. یعنی حتی اگر فعالیت‌ها به دلیل شرایط کرونا تعطیل نمی‌شد هم در صورت تداوم تشکیل جلسات شورایعالی، ممکن بود یکی از دستورهای مهم آن بعد از انتخابات اسفند ماه تعیین هیات رییسه جدید باشد.

عضو شورایعالی سیاستگذاری در ادامه اظهار داشت: هیات رییسه‌ شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از ابتدا تاکنون از ریاست و نایب رییس ثابت یعنی آقایان عارف و موسوی لاری برخوردار بود، اما هر کدام از این آقایان در اثر شرایطی، این سوال برایشان ایجاد شده بود که «آیا ادامه بدهند یا ندهند»، خب آقای موسوی لاری بنا به دلایلی استعفا دادند و آقای دکتر عارف هم می بایست شرایط را مشخص می‌کرد.

وی افزود: درخصوص آقای عارف هم اگرچه ایشان به صورت رسمی و علنی استفعا نداده بود اما دیگر به عنوان رییس شورایعالی فعال نبود و فقط تا انتخابات حضور داشت و پس از آن هم فعالیتی نداشت. با توجه به اینکه باید در فاصله اسفندماه تا امروز انتخابات هیات رییسه برگزار می‌شد، داوطبی ایشان برای کرسی ریاست به اراده خودش بر می‌گشت.

صوفی در ادامه ضمن تاکید مجدد بر پایان دوره زمانی هیات رییسه شورایعالی، ابراز داشت: با توجه به اینکه دوره زمانی هیات رییسه از نظر تشکیلاتی به پایان رسیده بود، خیلی دور از انتظار نبود که آقای عارف یا آقای موسوی لاری بخواهند جای خود را در دور جدید انتخابات هیات رییسه به افراد دیگری بدهند، البته این اعلام شدن دیرهنگام استعفا آن هم بعد از تکذیب‌هایی که صورت گرفت، مقداری شبهه ایجاد کرد. در حالیکه من معتقدم این استعفا هم باید همزمان با استعفای آقای موسوی لاری اعلام می‌شد و اعلام نشدن آن مقداری شبهه ایجاد کرد.

وی درخصوص مطرح شدن کاندیداتوری عارف در انتخابات آینده ریاست جمهوری به خبرنگار ایلنا، گفت: من در گذشته عضو تشکیلات آقای عارف یعنی بنیاد امید ایرانیان بودم و فعالیت‌هایی هم داشتم اما بعد از انتخابات ۹۶ عذرخواهی کردم و به فعالیت خود خاتمه دادم، با توجه به اینکه ایشان در انتخابات مجلس کاندیدا نشد، تلقی من این بود که ایشان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا هستند و خودشان هم هیچوقت این مساله را منکر نشده و تکذیب نکردند. البته شاید هنوز در این خصوص تصمیم قطعی نگرفته باشند اما همه شواهد و قرائن اینگونه است که احتمالا آقای عارف به عنوان کاندیدا در انتخابات آینده حضور داشته باشند.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در خصوص سخت بودن کار در انتخابات آینده برای اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گزینه اصلاح‌طلبان، یک فرد غیراصلاح‌طلب نخواهد بود، این راهبردی است که شورایعالی در اسفند ماه تصویب کرد و بعد از آن هم بیانیه‌ مرتبط با انتخابات منتشر شد که با توکه به نداشتن کاندیدا در انتخابات مجلس قادر به ارائه فهرست نیستیم.

وی ادامه داد: این رویکرد در انتخابات آینده هم ادامه خواهد داشت و من فکر نمی‌کنم اساسا اصلاح‌طلبان مجال حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب را داشته باشند، چرا که مردم هم دیگر به سادگی از ما نمی‌پذیرند که از هر گزینه‌ای حمایت شود و حتی اگر گزینه‌ جریان اصلاحات یک فرد تمام عیار اصلاح‌طلب باشد، هم اصلاح‌طلبان راه و کار سختی برای جلب‌نظر و اعتماد مردم و کسب پیروزی دارند.

صوفی همچنین درخصوص کاندیدا شدن افرادی که در گذشته مسئولیت داشتند، بیان داشت: در این مساله هیچ تردیدی نیست که هرکسی که در گذشته مسئول بوده، کارنامه‌ای از عملکردش او را محدود می‌کند، یعنی در مواجهه با مردم و برای جلب آرا و اعتماد مردم به عملکرد گذشته خود محدود می‌شود و مردم به سادگی هرشعاری را از او نمی‌پذیرند، اما برنامه‌ها و شعارهای کسی که عملکردی در گذشته ندارد و وعده‌های او می‌تواند پشتوانه عملکردی بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان نارضایتی مردمی از مجموعه ارکان حاکمیت هستیم، این نارضایتی در انتخابات و پای صندوق رای علی‌الخصوص در خصوص کسانی که در گذشته مسئولیت‌هایی داشتند، بروز و ظهور خواهد داشت.

کد خبر 527262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    5 0
    مردم دیگه به کاندید اصلاحات رای نخواهنددادعارف ولاری قیدریاست جمهوریرابزنند
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    5 0
    برادر بزرگوار آزموده را آزمودن خطاست حنای دو گروه سیاسی کشور نزد مردم دیگر رنگی ندارد دلخوش نباشید
  • یک فرهنگی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    5 0
    اقای عارف درحد ریاست جمهوری نیست
  • US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    5 0
    مردم از وعده های طرفین دیگه خسته شدند دیگه امیدی به کسی ندارند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    6 0
    اینا یا واقعا خوابند یا خودشون رو به خواب زدن دیگه کسی با طناب پوسیده اینا تو چاه نمیره
  • بهرامی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    6 0
    دوست گرامی اصلاح طلبان پیش مردم منزوی شدن
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای روحانی در پوست یک اصلاح طلب خود را به مردم نمایش داد در صورتی که اصلاح طلب جعلی بود و اصلاح طلبی را در تابوت نهاد و آقای عارف میخ های تابوت اصلاحات را محکم کوبید .