قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد امام رضا(ع) به مناسبت دهه کرامت در گنجینه رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد.

مرقد امام رضا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون شبکه‌های اجتماعی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حاشیه نشست سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: این بافته زربفت از جنس ابریشم و گلابتون مربوط به سال ۹۵۲ هجری قمری است که توسط میرنظام کاشانی بافته و حاجی اسوار لاهیجی آن را وقف بارگاه رضوی کرده است.

علی ضرابی افزود: این صندوق پوش دارای دو قطعه حاشیه و کتیبه است که مزین به سوره مبارکه فتح به خط ثلث و به‌صورت نوارهای عمودی همراه با اسماء متبرکه و دعای ناد علی، بافته‌شده است همچنین در بافت این صندوق علاوه بر کاربرد نخ‌های گلابتون طلایی بسیار ظریف از تار و پود ابریشمی نیز استفاده‌شده است.

وی ادامه داد: امروز در طرحی دیگر مرحله آزمایشی بازدیدِ مجازیِ موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان آغاز به کارکرد که در مراحل بعدی امکان مشاهده آثار باکیفیت بالا برای علاقه‌مندان مهیا می‌شود.

معاون فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: امروز از بیست‌ و نهمین جلد از فهرست نُسخه‌های خطی گنجینه رضوی با موضوع کیمیا و صنعت هم رونمایی شد همچنین از پایگاه آرشیو دیجیتال نشریات آستان قدس رضوی رونمایی شد تا دسترسی به ۱۵۰ عنوان نسخه دیجیتال از آثار منتشرشده نشریات این آستان تسهیل شود.

ضرابی با اشاره به رونمایی از ایستگاه مطالعاتی نسخه‌های خطی دیجیتال رضوی افزود: امروز دانشجویان دو ایستگاه دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) می‌توانند از بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی این مرکز استفاده کنند.

وی ادامه داد: با افتتاح این ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال، علاقه‌مندان و پژوهشگران به‌راحتی می‌توانند به نسخ خطی موردنیاز خود دسترسی داشته باشند و نیاز به حضور در کتابخانه مرکزی را ندارند.

معاون فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یکی دیگر از رونمایی‌های امروز در دهه کرامت آغاز به کار پایگاه موضوعی حضرت معصومه(س) است تا بیش از ۵۰۰ منبع اطلاعاتی شامل کتاب خطی، چاپ سنگی، کتاب‌های چاپی، عکس و سند مورداستفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

در اواخر سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا برنامه هفتگی سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی که به رونمایی از داشته‌های فرهنگی، تاریخی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌پردازد تعطیل شد و به‌صورت مجازی ادامه یافت و برای نخستین بار در سال جدید این برنامه با رعایت موازین و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، دو میلیون نشریه ادورای، ۶۵ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، ۱۰۶ هزار نسخه خطی و هزاران اثر موزه‌ای است.

کد خبر 526976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha