طبق آمارها ۱۱ میلیون خودرو و موتور در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند و این یعنی خطر هر لحظه در کمین رانندگان و راکبان آن هاست که اگر مرتکب تصادف منجر به جرح یا فوت شوند و امکان پرداخت دیه را نداشته باشند، باید به زندان بروند.

بيمه خودرو

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، طبق گفته محمد باقر بنایی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی ،  دلیل این موضوع گرانی بیمه شخص ثالث است و حتی طبقه متوسط نیز چندان قادر به پرداخت آن نیست. وی همچنین از ورود مجلس به این موضوع برای تعدیل قیمت‌ها خبر داد.
 حق بیمه پایه سالیانه خودروها و موتور سیکلت ها برای بیمه اجباری خسارت های وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه  امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۵.۹ درصد افزایش یافته است.
 البته سال گذشته نرخ تعیین شده برای تعهدات بدنی (دیه) حق بیمه پایه شخص ثالث ۳۶۰ میلیون تومان و امسال ۴۴۰ میلیون تومان است. همچنین سال گذشته میزان تعهدات مالی ۹ میلیون تومان بود که امسال ۱۱ میلیون تومان شده است.
 
با این همه حق بیمه بسیاری از مردم از حق بیمه های بالای شخص ثالث خودرو شاکی هستند و برخی نیز توان پرداخت آن را ندارند؛ به گونه ای که بر اساس اعلام اخیر غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، ۲ میلیون خودرو و ۹ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.این در حالی است که بیمه شخص ثالث اجباری بوده و نباید خودرو و موتورسیکلت بدون بیمه نامه در کشور داشته باشیم.

  • بررسی نرخ بیمه شخص ثالث

   عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این که مجلس به موضوع نرخ بیمه شخص ثالث ورود می کند گفت: باید نرخ افسارگسیخته بیمه به نفع اقشار آسیب پذیر تعدیل شود.

محمد باقری بنایی با بیان این مطلب اظهار کرد: نرخ بیمه شخص ثالث خودرو نیاز به سامان دهی دارد زیرا هم اکنون اقشار متوسط جامعه قادر به پرداخت رقم در نظر گرفته شده  بیمه خودروی خود نیستند.وی افزود: کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی در نخستین جلسه بعد از تعطیلات صحن مسئله افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را در دستور کار قرارمی دهند  و آن را بررسی می کنند.

نماینده مردم بناب در مجلس خاطرنشان کرد: هرچند افزایش نرخ بیمه شخص ثالث همواره در تبعیت از افزایش نرخ دیه در کشور بالا می رود اما در شرایط فعلی نرخ بیمه نیاز به تعدیل دارد تا همگان قادر باشند خودروی خود را بیمه کنند.

وی تصریح کرد: لازم است با در نظر گرفتن منابعی برای شرکت‌های بیمه تعدیل نرخ بیمه شخص ثالث  به نفع اقشار آسیب پذیر در بودجه سال آینده دیده شود. گفته می شود برخی به دلیل بالارفتن نرخ بیمه  خودروی خود را بیمه نمی کنند.

بنایی گفت: هم اکنون نرخ بیمه برای خودروهایی که گران قیمت و ارزنده به شمار نمی روند حدود ۲ میلیون تومان است و این به هیچ عنوان منطقی نیست و ضرورت دارد این ارقام مورد تجدید نظر قرار گیرد.

کد خبر 526516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 0
    هیچ جای دنیا مثل ایران اینقدر بیمه اتومبیل گران نیست
  • سعید IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره ۱۱میلیون بیمه جدید به خزانه بیمه رقم قابل چشمپوشی نیست پس طبق روال مظلوم نمایی همیشه وبه نام دلسوزی برای قشر ضعیف به هدف بزنید
  • سام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 0
    واقعا منصفانه نیست برای یه پراید مدل 80 با 14سال تخفیف 700تومن بیمه پرداخت بشه،واقعا منصفانه نیست.
  • دانیال IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 1
    نرخ دیه در همه بیمه ها یکسان است جانی و مالی هم همینطور اما بیمه گزارها هر ماشینی رو با قیمت های متفاوت بیمه میکنن. چرا؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    این تاسف اوره بیمه دریک کشورنبایداین جایگاه روداشته باشه چون در همه جانقش حمایتی داره نه اینکه خودش مردموبه اظطراب واسترس درگیرکنه که ازش دربرن!
  • علیزاده IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 0
    بیمه عجب استلالی دارد اعلام می کند حق بیمه شخص ثالث اتومبیل با قیمت بالا بیشتر از اتومبیل با قیمت کمتر هست آیا مگر به اتومبیل قیمت بالا هنگام تصادف دیه بیشتر نسبت به دیگر اتومبیل پرداخت میشود ویا برعکس چه استدلال بی مورد هست امید هست مجلس محترم در این مورد نیز تدبیری درست داشته باشد
  • علی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 0
    حرف دل منو و خیلی های دیگه رو زده.خداشاهده بیشتر از دو ساله نتونستم ماشینو بیمه کنم.با هزارتا ترس و لرز سوار ماشین میشم.اونم از روی مجبوری چون با ماشین کار میکنم.لوازم و سوخت اینقدر رفته بالا که زندگیمون با هزارتا مکافات اداره میشه که این قیمت های بیمه کمر آدمو میشکنه وسعمون به این قیمت های بیمه نمیرسه
  • ahmad IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    2 0
    من وحتی چندین نفر از دوستان و فامیل بنده میخوایم ولی قیمتش خیلی خیلی گرونه ونمیتونیم بخریم، شما اگه راست میگین که به فکر مردمین قیمتاتونا درست کنید، الا اینکه به فکر جیب خودتون باشید که هستید.