افرادی در شش قاره از هم اکنون واکسن‌های نامزد شده برای کرونا را دریافت کرده‌اند و با شروع بررسی‌ها بزرگتر مسابقه برای ساخت واکسنی برای کووید-۱۹ به دور نهایی‌اش در تابستان وارد می‌شود.

vaccine

به  گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس پژوهشگران چینی و بریتانیایی از قبل آزمایش واکسن‌هایشان را از مرزهایشان فراتر برده‌اند، و در حال آزمایش واکسن‌های بالقوه‌شان در کشورهای دیگر مانند برزیل و امارات هستند، چرا که شمار عفونت‌های جدید در کشورهای خودشان کمتر از آن حدی است که بتوان کارآیی واکسن در آنها آزمایش است.

آمریکا اکنون آماده انجام بزرگترین کارآزمایی‌های برای واکسن کرونا می‌شود، ۳۰۰۰۰ نفر یک واکسن کرونای تولید شده با حمایت دولت را در ماه ژوئیه (تیر ماه) را دریافت خواهند کرد و یک ماه بعد ۳۰۰۰۰ نفر دیگر واکسن بریتانیایی را دریافت خواهند کرد.

این افراد دریافت‌کننده واکسن احتمالا میان آمریکاییان و داوطلبانی از کشورهای دیگر مانند برزیل و آفریقای جنوبی تقسیم خواهند شد.

کارشناسان می‌گویند به دست آمدن موفقیت‌های متعدد در بخش‌های متعدد جهان برای این واکسن‌ها ضروری است.

 دکتر آنتونی فاوچی مدیر انستیتوهای ملی بهداشت در این باره می‌گوید: «این مسابقه‌ای برای رسیدن به مقام اول نیست. هدف این است که هر تعداد که ممکن است واکسن‌های تاییدشده، ایمن و موثر به دست آورد.»

کارشناسان واکسن می‌گویند زمان آن فرا رسیده است که انتظارات عمومی در این مورد را تنظیم کرد. بسیاری از دانشمندان می‌گویند انتظار ندارند که واکسن کرونا به اندازه واکسن‌های دیگری مانند واکسن سرخک موثر باشد.

دکتر درو وایزمن، از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «اگر بهترین واکسن کرونا فقط ۵۰ درصد موثر باشد، از نظر من واکسنی عالی است.»

او افزود: «لازم است ما صحبت در این باره را از هم اکنون شروع کنیم» تا مردم بعد تعجب نکنند.

از طرف دیگر باید در نظر داشت که روند تولد و توزیع واکسن زمان‌بر است و در ابتدا برخی از افراد پرخطر مانند کارکنان بخش‌های ضروری واکسن را دریافت می‌کنند و بقیه افراد در صفی طولانی به انتظار بمانند.

واکسن‌ها به بدن آموزش می‌دهند میکروب مهاجم را به سرعت شناسایی و با آن مقابله کند. حدود ۱۵ واکسن تجربی کووید-۱۹ در مراحل گوناگون بررسی‌های انسانی در سراسر جهان هستند.

با وجود اینکه تضمینی وجود ندارد که هیچکدام از واکسن‌ها در نهایت تایید شوند- اما پیش بردن سه نوع متفاوت واکسن به مراحل نهایی احتمال موفقیت را بیشتر می‌کند، به خصوص که دانشمندان نمی‌دانند واکنش ایمنی به این واسکن‌ها چقدر قوی خواهد بود.

تنها چین است که واکسن‌های «غیر فعال‌شده» را که با رشد دادن ویروس‌های کرونا و کشتن آنها به دست می‌آید، را دارد آزمایش می‌کند.

واکسن‌هایی که شرکت‌های چینی سینوواک بیوتک و سینوفارم به کار می‌برند از این تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنند که نیاز آزمایش‌ها با امنیت بالا برای تولید دارد، اما روشی قابل‌اطمینان است و واکسن‌های فلج اطفال و برخی از واکسن‌های فلج‌اطفال هم به این روش ساخته می‌شوند.

اغلب واکسن‌های دیگر از کل ویروس ساخته نمی‌شوند، بلکه از یک بخش کلیدی- یعنی پروتئین «گل‌میخی» ساخته می‌شوند که از سطح ویروس بیرون می‌زند و به تهاجم ویروس به سلول انسان کمک می‌کند.

واکسن‌های پیشگام در این رده از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تولید واکسن‌ سریع‌تر انجام شود، اما تاثیربخشی این شیوه جدید هنوز در انسان‌ها ثابت نشده است.

واکسن دانشگاه آکسفورد از مهندسی یک ویروس سرماخوردگی شمپانزه‌ها ساخته شده است که خودش انتشار پیدا نمی‌کند اما می‌تواند ژن پروتئین گل‌میخی را به شمار کافی از سلول‌های بدن برساند تا باعث واکنش دستگاه ایمنی شود.

واکسن دیگر ساخته‌شده بوسیله موسسه‌های ملی بهداشت و شرکت مدرنا صرفا از یک قطعه رمز ژنتیکی ویروس کرونا به شکل RNA (به نام RNA پیامبر) ساخته شده است که باعث تولی نسخه‌هایی بی‌ضرر از پروتئین‌های گل‌میخی می‌شود که دستگاه ایمنی را به واکنش وا می‌دارد.

کد خبر 526441

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha