مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

بخشی از سهمیه آرد نانوایی‌های استان همدان به‌جای تبدیل‌شدن به نان توسط دلالان از واحدهای کیک و کلوچه‌پزی غیرمجاز، نانوایی‌های خانگی و رشته‌بری‌ها سردرمی آورد که با تدابیر اخذشده از این تخلف‌ها جلوگیری می‌شود.

نانوایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، چندی است زمانی که به نانوایی می‌رویم بیشتر از نان شاهد فروش آرد به‌صورت کیلویی هستیم و مردمی که آرد را کیلویی می‌خرند تک‌به‌تک از نانوایی خارج می‌شوند.

اواخر سال گذشته بود که خبر افزایش قیمت نان منتشر شد و حدود ۵۰ درصد قیمت هر عنوان نان مانند سنگک، لواش، بربری و... با تصویب کارگروه آرد و نان استان همدان و ستاد تنظیم بازار افزایش یافت.

در پی این افزایش قیمت کیفیت نان نیز به دلایل مختلف کاهش یافت و نان باکیفیت پایین در دستان مشتریان به‌وفور دیده می‌شد. نانوایان نیز به این عادت کرده بودند که نان بی‌کیفیت دست مردم بدهند و کیفیت پایین آمده نان، سوختگی یا خمیر بودن قسمت‌هایی از نان مشهود بود.

برخی واحدهای آزاد پز در ماه‌های گذشته محصولات سفارشی باقیمت بیشتر را به دست مشتری داده که گاهی همین نان‌های سفارشی نیز کیفیت چندانی نداشته و نان مرغوب از سفره‌ها خداحافظی کرده بود.

از سوی دیگر بعضی از نانوایی‌ها به بهانه وزن چانه و کیفیت بیشتر نان مانند استفاده از سبوس، کنجد و سیاه‌پوش دانه مبلغ بیشتری را طلب می‌کنند و پخت نان ساده را در واحد خود حذف کرده‌اند که برای مشتری فرقی ندارد.

بنا به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در جلسه شورای آرد و نان استان همدان که ۱۱ خردادماه برگزارشده بود، بخشی از سهمیه آرد نانوایی‌های همدان توسط دلالان و واسطه‌ها به‌صورت آزاد خریدوفروش می‌شود که عزم ما برای حذف این متخلفان جدی و سهمیه نانوایان در حال بازنگری است.

ظاهر پورمجاهد بیان کرد: تفاوت نرخ آرد یارانه‌ای و آزاد موجب سوءاستفاده و تخلف برخی افراد سودجو شده است که با تدابیر اخذشده این مشکل برطرف می‌شود، سهمیه نانوایی‌هایی که ماهانه ۱۰ کیسه آرد دریافت می‌کنند، بازنگری و اداره غله استان میزان مصرف هر واحد را به‌روزرسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: سهمیه آرد روستائیان و عشایر در برخی مناطق به‌صورت مرتب و مستمر به دست مردم نمی‌رسد بنابراین این چرخه توزیع باید رصد و حفره‌های تخلف مشخص و حذف شود، هم‌اینک خرید آرد از طریق سامانه بانک سپه به دو روش حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود اما در این فرآیند دلالان و واسطه واردشده و با مدارک صاحبان نانوایی اقدام به خرید آرد یارانه‌ای و فروش در بازار آزاد می‌کنند و عزم دولت برای کوتاه کردن دست دلالان جدی است و در این رابطه باکسی مماشات نکرده و کوتاه نمی‌آییم.

پورمجاهد به تخلف برخی از کارخانه‌های آرد استان اشاره کرد و یادآور شد: تمام سهمیه گندم یارانه‌ای که ماهانه در اختیار کارخانه قرار می‌گیرد تبدیل به آرد نمی‌شود و گواه این ادعا میزان سبوس گندمی است که هرماه کسر می‌آورند و تحویل نمی‌دهند. تحویل ندادن سبوس نشان از تبدیل نشدن گندم به آرد است و ازاین‌پس در سهمیه گندم این کارخانه‌ها نیز تجدیدنظر می‌شود.

رئیس کارگروه آرد و نان استان همدان دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: خروج یک گرم آرد پخت نشده از نانوایی‌ها ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌شود بنابراین هر نانوایی بر اساس کارکرد و جمعیت منطقه سهمیه دریافت آرد دارد و کل میزان سهمیه باید پخت شود.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به خلاف بودن خریدوفروش آرد در نانوایی‌ها اعلام کرد: بازرسان اصناف و تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد قانونی کرده و متخلفان مجازات خواهند شد به‌طوری‌که طی دو ماه گذشته ۱۵۰ پرونده بازرسی به تعزیرات حکومتی ارسال‌شده و به تخلفات آن‌ها رسیدگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای پخت نان زیر ذره‌بین بازرسی هستند، طی بررسی‌های انجام‌شده در ماه گذشته از میزان آب و گاز مصرفی در نانوایی‌ها دریافتیم ورود آرد و خروج تعداد نان با میزان مصرف مطابقت ندارد و به نظر مقداری آرد به‌صورت آزاد فروخته می‌شود.

پورمجاهد ادامه داد: به‌سرعت میزان سهمیه آرد آن دسته از نانوایی‌ها کم شده و در برخی واحدها از روزانه ۲۰ کیسه به ۱۵ کیسه، از ۱۵ کیسه به ۱۲ کیسه و از ۱۲ کیسه به ۱۰ کیسه تقلیل یافتند.

وی گفت: در طرح نظارت تخلفات نانوایی روزانه ۳۰۰ کیسه آرد صرفه‌جویی شد، در یک ماه گذشته با تشدید نظارت بر غیرقانونی بودن فروش آرد صرفه‌جویی در توزیع آرد بین واحدهای پخت نان را داشتیم.

پورمجاهد قیمت مصوب نان را در استان سراسری و یکسان اعلام و تأکید کرد: هیچ واحدی اجازه افزایش وزن یا افزودنی به نان را به بهانه گران‌فروشی ندارد و تمامی اقدامات باید با رضایت مشتری انجام شود ضمن اینکه قیمت مصوب در تمام نانوایی‌ها نصب‌شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ایام شیوع کرونا صدور کارت سلامت توسط مرکز بهداشت به تعویق افتاده بود که مجدداً صدور کارت‌های سلامت انجام‌شده و واحدی که نانوایان کارت سلامت نداشته باشند، جریمه می‌شوند.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها را با تشدید بیشتری اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود کرونا ویروس و رعایت بهداشت، با همکاری بانک‌های سپه و ملی دستگاه کارت‌خوان در نانوایی‌های استان نصب‌شده تا پروتکل‌های بهداشتی دقیق‌تر رعایت شود.

رئیس اتحادیه نانوایان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر ۵۸۵ نانوایی در همدان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۴۱۲ واحد یارانه‌ای و مابقی آزاد پز هستند.

ابوذر گل‌محمدی از فعالیت ۱۸۲ واحد سنگکی، ۳۰۱ واحد نان لواش، ۴۶ واحد نان بربری و هفت واحد نان تافتون در همدان خبر داد و افزود: دو مجتمع پخت نان و ۱۴ واحد گرده‌پزی نیز زیر نظر اتحادیه نانوایان همدان در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

وی درباره صدور کارت سلامت برای نانوایان همدان و توجه به اهمیت بهداشت نان مطرح کرد: با توجه به شیوع کرونا و تشدید رعایت بهداشت در واحدهای پخت نان، کارت سلامت ۹۵ درصد نانوایان صادر و پنج درصد مابقی نیز در دست اقدام است به‌طوری‌که هر واحد نانوایی که کارت بهداشت نداشته باشد، جریمه خواهد شد.

کد خبر 526300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha