وزیر امور خارجه با بیان اینکه در فاجعه سردشت همزمان دو جلوه از انسانیت و وحشی‌گری را می‌بینیم، گفت: برای جمهوری اسلامی این افتخار در تاریخ ثبت شده که در مقابله با وحشی‌گری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کنیم.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدجواد ظریف» روز شنبه در کنگره تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی در بنیاد شهید که به‌شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: برای بنده سعادتی است که در سالروز فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، در خدمت ایثارگران عزیز باشم. ما در فاجعه سردشت همزمان دو جلوه از انسانیت و وحشی‌گری را می‌بینیم؛ انسانیت و قدرت ایثارگرانی که با مقاومت و تحمل رنج و درد بمباران شیمیایی هیچ گاه از دایره انسانیت خارج نشدند و هیچ‌گاه مقابله به مثل نکردند و این افتخار را برای جمهوری اسلامی در تاریخ ثبت کردند که ما در مقابله با وحشی‌گری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: سازمان ملل متحد هم نگرانی جمهوری اسلامی درباره  استفاده از سلاح شیمیایی توسط عراق و هم ادعاهای عراقی‌ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی هم از سلاح شیمیایی استفاده کرده است را چندین بار بازرسی و بررسی کرد. در همین حین رسیدگی‌ها و بازرسی‌ها به این نتیجه متقن رسیدند که طرفی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده، رژیم صدام بوده و جمهوری اسلامی حتی برای بازدارندگی هم از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

ظریف ادامه داد: این یک جلوه بسیار زیبا از تاریخ تجاوزات شیمیایی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و نظامیان سلحشور ما و مردم قهرمان ما است که سردشت نقطه اوج این وحشی‌گری از سوی رژیم صدام بود. اما سردشت همزمان نشانگر وحشی‌گری هست، وحشی‌گری که برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از هیچ مانع و از هیچ قانونی حمایت نمی‌کند، هیچ محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و صرفاً برای اینکه بتواند به اهداف خود برسد، از انواع روش‌های غیرانسانی استفاده می‌کند.

  • سردشت ایران و حلبچه عراق نقطه اوج وحشی‌گری رژیم صدام بود

ظریف خاطرنشان کرد: سردشت شاید نقطه اوج این وحشی‌گری رژیم صدام در ایران و حلبچه نقطه اوج وحشی‌گری در عراق بود اما تنها موارد این رفتار غیرانسانی نبود. از سال ۱۳۶۳ رژیم عراق استفاده از سلاح شیمیایی را در جبهه‌ها شروع کرد و جمهوری اسلامی ایران هم این واقعیت را به جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد اما متاسفانه قدرتمندان که همه منافع خود را در حمایت از رژیم متجاوز می‌دیدند، سکوت کردند.

وزیر امور خارجه یادآورشد: خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد و دبیرخانه سازمان ملل که در آن زمان لااقل بویی از انسانیت برده بود، چندین هیات بازرسی به ایران فرستاد. همه این هیات‌ها هم با رفتن به جبهه‌ها و آزمایش شرایط محیطی و رفتن به بیمارستان ها برایشان ثابت شد که این رژیم عراق بوده که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

  • شورای امنیت هیچ‌گاه وحشی‌گری صدام را محکوم نکرد

ظریف اضافه کرد: این گزارش‌ها یکی پس از دیگری منتشر شد اما هیچ گاه سازمان ملل متحد که مسئولیت این کار را به شورای امنیت سپرده بود، اقدامی نکرد. شورای امنیت در قبال این وحشی‌گری و در قبال سایر اقدامات خلاف قانون رژیم صدام از جمله نابود کردن شهرها، بمباران مناطق غیرنظامی هیچ گاه اقدام به محکومیت متجاوز نکرد.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حتی بعد از این که دبیرکل سازمان ملل متحد تجاوز عراق در جنگ ایران و عراق را به‌شکل رسمی در یک سند به جهانیان اعلام کرد و شورای امنیت که تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ سلطه‌گر بود حاضر نشد تجاوز عراق را محکوم کند این یک واقعیت رفتار قدرت‌های سلطه گر در شورای امنیت است.

وی افزود: با دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در آن زمان و تلاش‌های قربانیان جهان بالاخره متوجه این جنایت ضد بشری شد که چه فاجعه ای در حلبچه و سردشت اتفاق افتاده است. این روز همواره به عنوان روز سربلندی مردم ایران و روز ذلت کسانی که از کوچکترین آداب و اخلاق انسانی به دور هستند، ثبت خواهد شد.

  • دولت آمریکا مبانی بشری را رعایت نمی‌کند

ظریف با بیان اینکه این روش امروز هم ادامه دارد، گفت: آمریکایی‌ها در تامین داروهایی مورد نیاز قربانیان شیمیایی، ایثارگران و بیماران مختلف در کشور از طریق تحریم‌های غیرانسانی مانع می شود. البته ادعا می‌کنند، همان وقت هم ادعا می‌کردند که نگران مقررات بین‌المللی هستند امروز هم ادعا می‌کنند که موارد انسانی از تحریم‌ها جداست اما همه ما شاهد بودیم که به خاطر محدودیتهایی که در تعاملات بانکی ایجاد کردند، در تامین دارو چه اتفاقی افتاد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حتی برای مبارزه با کرونا و فاجعه اخیر پاندمیک (عالم‌گیری) جهانی که همه دنیا را گرفتار کرده و حتی به خود آمریکایی‌ها نشان داده که همه قدرت‌ها برابر این ویروس کوچک می‌توانند ناکارآمد باشند و به ویژه دولت آمریکا که ناکارآمدی خود را نشان داده است دولت آمریکا این رویه را ادامه داد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: بحمدالله جمهوری اسلامی همانطور که توانست با سلاح شیمیایی عراق مقابله کند، توانسته به فضل همکاری مردم و یاری خدا به‌رغم همه تحریم‌ها با این مشکل مبارزه کند. 

ظریف یادآورشد: دولت آمریکا نه در سلاح شیمیایی مبانی بشری را می‌شناخت و نه در تحریم‌ها مبانی بشری را می‌شناسد و نه در تروریسم اقتصادی خود مبانی بشری را رعایت می‌کند و نه در تروریسم کور خود و تروریسم بیّن و روشن خود علیه مقاومت و مردم ایران و عراق و علیه سرداران مبارزه با تروریسم همانطور که در ترور سردار بزرگ ما شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس و سایر همرزمانشان مشاهده کردید مبانی بشری را رعایت نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که ما از رفتار آمریکا دیدیم یک واقعیت مستمر در تاریخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب است. البته قبل از آن هم مردم ویتنام، فلسطین و مردم بومی آمریکا و مردم منطقه همه این جنایت‌ها را لمس کرده بودند اما مردم ایران در جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی و تروریسم دولتی ایالات متحده واقعا شاهد این حرکت‌ها بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: استفاده از سلاح شیمیایی جز سربلندی برای مردم ایران و جز خفت و خواری و محکومیت همیشگی برای عاملین این جنایت چیزی بر جای نگذاشته است. تحریم‌های امروز هم همین‌گونه و همچنین ترور سردار سلیمانی هم همین‌گونه خواهد بود.

  • وظیفه داریم از رنج و از فشار معیشتی بر مردم بکاهیم

ظریف گفت: سیاست آمریکا جز خفت و حتی امنیت برای آمریکا چیزی به ارمغان نیاورده است. اما مردم ما با مقاومت و ایستادگی تمامی این مراحل را پشت سر گذاشتند و آزموده‌تر و قوی‌تر در این صحنه حضور پیدا کردند. البته ما هم به عنوان خادمان این مردم وظیفه داریم که از رنج مردم و از فشار بر معیشت مردم بکاهیم که ان شاءالله خداوند توفیق دهد در این وظیفه مقدس موفق باشیم.

کد خبر 526024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha