حدود ۱۵ ماه از وقوع سیل گلستان می‌گذرد و کار ساخت و نوسازی بسیاری از خانه‌های تخریب‌شده این حادثه قهری به پایان رسیده اما برخی منازل تحویل داده‌شده به سیل‌زدگان با وجود تکمیل بنا هنوز راه زیادی تا سکونت‌گاه دایمی دارد و کمبودهای زیاد آن موجب‌شده مالکان خانه‌ها، ماندن در واحدهای استیجاری و موقت را به کوچ در ساختمان‌های جدید ترجیح دهند.

بازسازی خانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، میلیاردها ریال خسارت مالی در بخش‌های کشاورزی صنعت، مسکن و زیرساخت‌ها از جمله نابودی هزاران خانه شهری و روستایی، بخشی از تبعات وقوع این رخداد طبیعی در گلستان بود.

ارزیابی و گزارشات مدیران بنیاد مسکن گلستان حاکی است که حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانه در سیل گلستان آسیب دید که کار مرمت و تعمیر آنها در سال گذشته به پایان رسید و بر اساس همین گزارش، از مجموع هفت هزار و ۷۰۰ واحد تخریب شده، همه آن‌ها نوسازی شد که در این میان بسیاری از خانه‌ها به مالکان تحویل داده شده و بقیه آماده تحویل است.

با این وجود، مشاهدات از مناطق سیل‌زده و اظهارات برخی اهالی آق‌قلا نشان می‌دهد تعدادی از خانه‌هایی که به زعم مدیران بنیاد مسکن تکمیل شده هنوز برای سکونت آماده نیست و کمبودهای زیاد و مهمی برای شروع زندگی شهروندان سیل‌زده دارد.

بخش به اصطلاح سفت‌کاری اکثر هفت هزار و ۷۰۰ خانه نوسازی شده مناطق سیل‌زده به پایان رسیده و پیمانکاران بنیاد مسکن این واحدها را تحویل مالکان داده‌اند.

گفته می‌شود فقط بخشی از وام اختصاصی به مالکان به عنوان ضمانت تخریب خانه‌های آسیب‌دیده از سیل در بانک‌ها بلوکه شده تا پس از تایید کارشناسان(صدور تاییدیه تخریب خانه‌های قدیمی) توکاری این منازل انجام شود.

تعدادی از خانه‌های نوسازی شده در مناطق سیل‌زده هنوز لوله‌کشی آب و گاز ندارند و به گفته مالکان برای اینکه این چهاردیواری‌ها قابل سکونت شوند به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار برای گرفتن این گرفتن امتیاز گاز و برق و لوله‌کشی و سیم‌کشی آن نیاز است.

مردم سیل‌زده گلستان معتقدند که در فصل زراعت و کشاورزی، استادکار کافی برای انجام امور فنی وجود ندارد و اگر بخواهند خانه‌های قدیمی خود را تخریب کنند، در زمان بازسازی و تکمیل منازل جدید، سرگردان می‌شوند.

 هرچند بنیاد مسکن از گیرندگان وام ضمانت محضری گرفته تا اول، خانه‌های قدیمی خود را خراب کنند و سپس همه وام خود را دریافت کنند اما در این شرایط کرونایی و گرمای طاقت‌فرسای گلستان ضرورت دارد ترتیبی اتخاذ گردد تا شهروندان هر چه سریعتر در منازل خود سکونت یابند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان مدعی است که در میان ۲۲ استان آسیب‌دیده از سیل پارسال، گلستان جزو استان‌های پیشرو در ساخت خانه‌های آسیب‌دیده به شمار می‌رود و دولت نیز هشت هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار شامل ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال وام با پرداخت ۴ درصدی در این استان پرداخت کرد.

سیدمحمد حسینی گفت: بلوکه تسهیلات اعطایی به سیل‌زدگان برای تخریب خانه‌های قدیمی صحت ندارد و فقط مبلغ ۱۰ میلیون ریال از تسهیلات نزد بانک باقی می‌ماند که این اقدام نیز بخشی از فرایند بانکی است.

وی افزود: لوله‌کشی آب، گاز و برق که انجام نشدن به عنوان گلایه شهروندان سیل‌زده، جزو تعهدات دولت در تکمیل واحدها نیست و طبق قانون باید از محل کمک‌های بلاعوض و تسهیلات مالکان انجام شود.

به گفته وی، مالکان خانه‌ها بر اساس تعهد باید خانه‌های خود را تخریب کنند زیرا اگر تخریب انجام نشود تعداد آمار خانه‌های تخریبی در استان در سرشماری‌های بنیاد مسکن افزایش می‌یابد.

بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی‌متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستان‌های گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر از گلستانی‌ها را به کام مرگ کشاند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش ۴۰ درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد.

کد خبر 525975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha