دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

ورود نخستین سامانه بارشی در سال جدید و پیش‌بینی باران ۱۰۰ میلیمتری و برف ۶۰ سانتیمتری در گلستان سبب شد تا مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط این استان به ویژه در شهرهای سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان همزمان با یک‌سالگی سیل در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

سیل

به گزارش همشهری آنلاین اخطاریه هواشناسی مبنی بر پتانسیل بالای بارشی سامانه ناپایدار جوی اخیر در گلستان سبب شد تا استاندار با فراخواندن مدیران دستگاه های متولی بر خلاف سیل پارسال، این بار علاج واقعه را قبل از وقوع بیندیشند.

در این پیوند مدیرکل هواشناسی استان گلستان به ایرنا گفت: میانگین بارش پیش بینی شده برای کل استان در نتیجه فعالیت این سامانه ۵۰ میلیمتر است که این میزان در مناطق شرقی استان به ویژه ارتفاعات مینودشت بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش بینی می شود.

به‌گفته نوربخش داداشی در مدت زمان فعالیت این سامانه که دست کم تا فردا سه شنبه ادامه دارد، ریزش برف در مناطق کوهستانی بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر حتمی است.

 وی اظهار داشت: شهرستان های علی آباد و مینودشت بیشترین بارش باران را در مدت فعالیت این سامانه تجربه خواهند کرد.

گفتنی است روزهای ۲۷ تا ۲۹ اسفند سال ۹۷ در ایستگاه باران سنجی توسکا چال ۳۲۴ میلیمتر باران به ثبت رسید و متوسط بارش در کل استان ۱۵۴ میلیمتر بود که منجر به سرازیر شدن آب از سد های گلستان و وشمگیر و وقوع سیلاب در گنبد، آق قلا و گمیشان شد.

مدیرکل هواشناسی گلستان همچنین گفت: بر اثر فعالیت این سامانه علاوه بر کاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه ای دما، بارندگی زیادی در استان پیش بینی می شود بر این اساس وقوع سیلاب، طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر شهری، کاهش دید افقی، لغزندگی جاده ها، اختلال در رفت و آمد جاده‌ای و خسارت به تاسیسات و ابنیه دور از انتظار نیست.

داداشی با اشاره به ضرورت تجهیز استان به رادار هواشناسی اظهار داشت : اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است و سازمان هواشناسی کشور هم با پیش بینی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار خرید سامانه هواشناسی را به مناقصه گذاشته است.

فرماندار آق قلا نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : وضعیت توپوگرافی این شهرستان به نحوی است که روان آب های دهنه محمد آباد و گرگانرود به سوی این شهر هدایت می شود و به همین دلیل آق قلا سیل خیز و نیازمند اجرای طرح های پیشگیرانه از سیل است.

 امیر شیر توماج افزود: در زمان حاضر ۳۰ متر مکعب آب از سد وشمگیر تخلیه می شود تا ظرفیت پذیرش روان های مناطق بالا دستی در این سد افزایش یابد.

وی همچنین از فعالیت ۲۰ دستگاه بیل مکانیکی در حوزه رودخانه پیرامون روستای یلمه خندان خبر داد و گفت: در حال حاضر به‌ طول ۵ کیلومتر و ارتفاع ۲ متر دیواره حفاظتی ایجاد شده تا سیلاب احتمالی به سوی آق قلا هدایت نشده و راهی مناطق غیر مسکونی شمال شهرستان شود.

 احمد دستمرد فرماندار گمیشان نیز با اشاره هشدار هواشناسی گفت: با مساعدت دستگاه های اجرایی، عملیات لایروبی کانال ها و انهار شهرستان در طول سال انجام شده و بارش شدید احتمالی روزهای آینده نگرانی خاصی برای گمیشان ندارد اما با این حال دستگاه های متولی آماده باش هستند.

استاندار گلستان نیز در جلسه روز گذشته ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: تمام دستگاه های اجرایی و خدمت رسان برای بارندگی های پیش رو در آمادگی کامل هستند تا از بروز مشکل برای شهروندان جلوگیری شود.

دکتر هادی حق شناس اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته بخشی از آب سدها تخلیه شده و در حال حاضر ۶۰ درصد ظرفیت خالی در پشت سدها موجود است.

وی بیان کرد: ظرفیت هایی چون سد آقدکش و دایک حفاظتی در آق قلا نیز به انحراف روان آب ها کمک خواهد کرد تا مشکلی برای مردم بوجود نیاید.

ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی از جمله نتایج سیل ویرانگر سال گذشته گلستان بود که برخی از آن ها با گذشت یکسال هنوز برای مردم استان تازگی دارد.

در زمان انتشار این گزارش بارندگی شدید در بیشتر نقاط استان گلستان ادامه دارد.

استان گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان با گستره بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارد.

کد خبر 494865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha