چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
۰ نفر

یک بررسی جدید تاثیربخش بودن یک داروهای ضد درد غیر افیونی در افراد مبتلا به کمردرد که با درمان‌های دیگر بهبود نیافته‌اند، نشان داده است.

Tanezumab

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی نشان داد این دارو به نام تانزوماب که یک پادتن تک‌دودمانی (آنتی‌بادی‌ مونوکلونال) است، می‌تواند باعث تخفیف درازمدت درد شود. اما عوارض جانبی جدی آن هم باعث نگرانی است.

تانزوماب با سایر درمان‌ها ضد درد متفاوت است، چرا که باعث مهار «عامل رشد عصبی»، یک پروتئین ایجادکننده درد، می‌شود.

دانشمندان در حال ساخت داروهای جدیدی هستند که حساسیت دستگاه عصبی را نسبت عوامل دردزا کاهش می‌دهد و این راه جدیدی برای حل مشکل درد مزمن است.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی این دارو را شرکت‌های فایزر و الای لیلی تامین مالی کرده‌اند. ۱۲۰۰ بیمار به طور تصادفی به دو گروه دریافت‌کننده دو دوز تانزوماب و گروه دارونما تقسیم شدند. شصت بیماری دیگر هم داروی شبه‌افیونی ترامادول را دریافت کردند.

نتایج این بررسی نشان داد دوز بالاتر تانزوماب باعث کاهش درد و نیز بهبود کارکرد بیماران شده اسست.

در حال حاضر داروهای ضد شبه‌افیونی مانند ترامادول و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین و ایبوپروفن تنها داروها برای کمردرد  مزمن هستند. اما مشکل این است که داروهای شبه‌افیونی اعتیادآور هستند و داروهای NSAID می‌تواند باعث خونریزی وخیم گوارشی شوند.

اگر این داروها در کمردرد موثر واقع نشوند، درمان جایگزین جراحی فیوژن یا الحاق ستون فقرات است که همیشه موثر نیست.

تانزوماب هر دو ماه یکبار تزریق می‌شود و عوارض جانبی داروهای شبه‌افیونی یا NSAID را ندارد.

اما یک عارضه جانبی بسیار وخیم دارد که بیش از ۲ درصد بیماران مبتلا می‌کند. این دارو با عارضه تخریب غضروف مفصل مربوط شده است که ضرورت جایگزینی مفصل را فراهم می‌آورد.

این عارضه جانبی کانون توجه بازبینی فعلی این دارو بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان درمانی برای درد مزمن ناشی از آرتروز شدید است

کد خبر 525239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha