کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در دیدار با فرماندهان ارشد ارتش تصمیم گرفت برنامه اقدام نظامی علیه همسایه جنوبی را در شرایط شکننده فعلی به حال تعلیق درآورد.

رهبر كره شمالي و رئيس جمهوري كره جنوبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این تصمیم با توجه به شرایط موجود در منطقه و اوج گرفتن تنش میان دو کره گرفته شده است. کره شمالی هفته گذشته به دستور کیم یو-جونگ، خواهر کیم جونگ-اون دفتر روابط مشترک با کره جنوبی را در منطقه مرزی منفجر کرد و به این ترتیب پیامی تهدیدآمیز به سئول فرستاد. این دفتر دو سال پیش در شهر مرزی کائسونگ افتتاح شده و البته در چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا متروک و خالی بود.

خواهر رهبر کره شمالی هفته گذشته پس از منفجر کردن دفتر روابط مشترک دو کره به ارتش دستور داده بود آماده اقدام بعدی علیه کره جنوبی باشد. تنش در روابط این دو همسایه از وقتی اوج گرفت که شبنامه‌های تبلیغی علیه مقام‌های ارشد پیونگ‌یانگ از سوی کره جنوبی وارد مرزهای شمالی شد. کیم یو-جونگ ابتدا به سئول هشدار جلوی ارسال این شبنامه‌ها را بگیرد یا منتظر پیامدهای سخت و سنگین آن در آینده نزدیک باشد.

گفته می‌شود مقام‌های پیونگ‌یانگ در اقدامی تلافی‌جویانه بلندگوهای قدرتمند خود را در مرز با همسایه جنوبی روشن کرده و از آن شعارهای تبلیغاتی پخش می‌کنند. در چند روز گذشته تصاویری هم از آماده‌سازی شبنامه‌ها و مواد تبلیغی علیه کره جنوبی منتشر شد که نشان می‌داد پیونگ‌یانگ می‌خواهد این شبنامه‌ها را وارد مرزهای جنوبی کند. رسانه‌های رسمی کره شمالی تعداد شبنامه‌ها را حدود ۵۰۰ هزار بسته اعلام کرده بودند.

کارشناسان معتقدند سیاست کیم جونگ-اون و خواهرش کیم یو-جونگ در قبال کره جنوبی پلیس خوب-پلیس بد است. به این ترتیب، برادر بزرگ‌تر جلوی اقدام‌های شدید خواهر قدرتمند خود را علیه رهبران سئول می‌گیرد و در این میان، گرفتن امتیاز از کره جنوبی آسان‌تر خواهد بود. رهبران کره شمالی نشان داده‌اند در دفاع از خود و آرمان‌های حزب حاکم مرز نمی‌شناسند و حتی حاضرند با بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا یعنی آمریکا هم سرشاخ شوند.

از آنجا که رسانه رسمی کره شمالی از «تعلیق» اقدام نظامی خبر داده نه «لغو»، به نظر می‌رسد گزینه حمله به همسایه جنوبی همچنان در پیونگ‌یانگ روی میز است و خواهر کیم جونگ-اون هم برای نشان دادن قدرت روزافزون خود بی‌میل نیست آن را یک روز به سرانجام برساند. هر چند رهبر کره شمالی فعلا در مقام پلیس خوب در قامت مدافع منافع سئول ظاهر شده و البته شاید یک روز کاسه صبر او هم لبریز شود.

در شرایطی که روابط میان دو کره در دو سال اخیر بهتر شده بود و به نظر می‌رسد سئول و پیونگ‌یانگ پس از یک دوره طولانی تنش و درگیری وارد ماه عسل روابط سیاسی شده‌اند، ناکام ماندن گفتگوهای کیم جونگ-اون با دانلد ترامپ و ناتوانی کره جنوبی در ایفای نقش میانجی باعث شد روابط به حال گذشته بازگردد و تیره و تار شود.

کد خبر 525018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    13 1
    جرائت حمله کردن ندارن
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 2
    حالا کره شمالی یه اقدام نظامی کوچیک انجام بده علیه کره جنوبی ببینیم واکنش امریکا چیه
  • پرنده سرخ IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    4 0
    خلاصه مطلب به زبان عوام بگم پول خواهر و برادر ته کشیده
  • US ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    16 0
    اگر این ها مخ داشتند به مردم خود میرسند ادمای تهی مغز فقط,در فکر ساخت جنگ افزار و حمله هستند در شرایطی که مردم کره شمالی در نهایت فقر و افسردگی مطلق دارند دست و پا میزنند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    4 0
    جنگ دو کره چیزی بیش از برادر کشی نیست چین باید نقش فعالتری به عنوان میانجی انجام دهد امریکا با تحریم های کره شمالی زندگی مردم این کشور با مشکل مواجه ساخته و هیچ برنامه ای هم برای رسیدن به برنامه خلع سلاح هسته ای ندارد انگار فقط دنبال بهانه برای حضور نظامی سنگین در آن منطقه هست
  • سهیل SE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 2
    جولز و جولی راه افتادن دارند چه کار میکنند ؟