مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

چراغ رشته‌ ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی در استان قزوین طی سال‌های اخیر بسیار کم‌فروغ شده است که شاید دلیل آن کمبود اعتبارات یا فقدان فرهنگ‌سازی و معرفی این رشته باشد.

زورخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امروزه با گسترش رشته‌های ورزشی نو و جدید بسیاری از رشته‌های قدیمی و آیینی ایران‌زمین از جمله ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی در معرض تهدید قرارگرفته و بسیاری از ورزشکاران و جامعه آماری خود را ازدست ‌داده‌اند.

در این میان دلایل مختلفی برای استقبال کمرنگ و ضعیف از این رشته‌ نسبت به سایر رشته‌های ورزشی از قبیل تکواندو، کاراته و هنرهای رزمی عنوان می‌شود و برخی تامین اعتبارات و برخی دیگر اقدامات فرهنگی را برای صیانت و احیا این رشته ورزشی ضروری می‌دانند.

استان قزوین هم‌اینک ۱۳ زورخانه و ۲۷۳ ورزشکار بیمه‌شده در این رشته اصیل و کهن دارد ولی تعداد ورزشکاران آن نسبت به سایر رشته‌های وارداتی بسیار پایین است.

اقدامات فرهنگی برای احیای ورزش‌های زورخانه‌ای ضروری است

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین در این خصوص گفت: روشن ماندن چراغ زورخانه بیشتر از آنکه نیازمند اعتبارات مالی باشد، به کار فرهنگی نیاز دارد.

عباس علایی مقدم افزود: ما سال ۹۸نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبارات جاری و خرید تجهیزات به هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان پرداخت کرده‌ایم پس کمبود اعتبارات نمی‌تواند دلیل کم رونقی این رشته باشد.

وی اضافه کرد: رشته تکواندو بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمه‌شده دارد درحالی‌که رشته زورخانه‌ای ۲۷۳ بیمه‌شده دارد بنابراین باید جذابیت‌های این رشته را بالابرده و با افزایش اعتماد مردم و فرهنگ‌سازی برای جذب ورزشکاران تلاش کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین افزود: اگر قرار باشد افرادی با خالکوبی و رفتارهای ناهنجار در این رشته حضور یابند والدین اجازه حضور به نوجوانان خود را در زورخانه‌ها نمی‌دهند و همچنان چراغ این رشته کم سو خواهد ماند.

کمبود تجهیزات و اعتبارات، دلیل توسعه‌نیافتگی زورخانه در قزوین

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قزوین در این خصوص گفت: کمبود تجهیزات و اعتبارات مهم‌ترین دلیل در جذب ضعیف ورزشکاران به این رشته است.

امیر خسته بند افزود: هم‌اینک استقبال بسیار خوبی از این رشته در رده‌های نونهالان و نوجوانان انجام می‌شود ولی چون نمی‌توانیم تجهیزات متناسب با رده سنی را به آن‌ها تخصیص بدهیم موجب آسیب‌دیدگی، از بین رفتن انگیزه و فقدان تمایل خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به زورخانه می‌شود.

وی اضافه کرد: وسایل و تجهیزات زورخانه ما که متناسب با رده سنی نونهالان و نوجوانان باشد خیلی کم است و به‌عنوان‌مثال باید هر چهار نفر از یک میله استفاده کنند.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قزوین گفت: همچنین هر دست لباس و شلوار زورخانه‌ای برای هر ورزشکار رده‌های پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که همین موارد موضوع جذب ورزشکاران نوجوان و نونهال را دشوار می‌کند.

فقدان توجه رسانه‌ها به ورزش اصیل و سنتی زورخانه در قزوین

وی اضافه کرد: توسعه ورزش‌های نو و جذب نشدن ورزشکاران به این رشته موجب رکود ورزش زورخانه‌ای در استان شده است و در این میآن‌هم رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما اصلاً توجهی به این رشته سنتی و آیینی ندارند.

خسته بند گفت: از رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما درخواست داریم بیشتر به این رشته ورزشی اهمیت داده و با پوشش خبری مسابقات و معرفی قهرمانان این رشته، میزان علاقه‌مندی مردم به آن را افزایش دهند.

تعداد ورزشکاران این رشته بیشتر از آمار ثبت‌شده است

وی اضافه کرد: هم‌اینک تعداد ورزشکاران ثبت‌شده استان در سامانه وزارت ورزش و جوانان ۲۷۳ ورزشکار است ولی بالغ‌بر هزار نفر در سطح استان در این رشته فعالیت دارند.

خسته بند اضافه کرد: بسیاری از پیشکسوتان برای ثبت‌نام بیمه اقدام نمی‌کنند و همین موضوع موجب کاهش جامعه آماری بیمه‌شدگان این رشته ورزشی شده است.

او افزود: فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای درحال برنامه‌ریزی برای اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی است، در صورت اعزام به این مسابقات و پوشش خبری برگزاری مسابقات قطعا میزان علاقه‌مندی به این رشته در سطح جامعه افزایش‌یافته و گام‌های بلندی برای جذب ورزشکاران جدید و رفع کاستی‌ها برداشته خواهد شد.

۲ زورخانه جدید در دست احداث در قزوین

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده برای توسعه این رشته ورزشی و  ظرفیت‌ و پتانسیل این رشته در مناطق استان، احداث ۲ زورخانه جدید در دستورکار قرارگرفته است که اولی در شهر دانسفهان تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد و دیگری در شهر شریفیه حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خسته بند گفت: هم‌اینک ۱۳ زورخانه در سطح استان وجود دارد که ۲ مورد از آن‌ها در داخل سالن بوده و مابقی گود زورخانه دارند.

وی افزود:۲ زورخانه در شهر دانسفهان از توابع شهرستان بویین‌زهرا، یک مورد در تاکستان، یک مورد در چوبیندر، ۲ زورخانه در آبیک، ۲ مورد در البرز، چهار زورخانه در قزوین و یک مورد در محمدآباد قرار دارند و از پراکندگی و موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار هستند.  

فقدان مدال‌آوری برای جوانان، مهم‌ترین عامل کم‌فروغی زورخانه‌ها

رئیس انجمن پیشکسوتان ورزشی استان و از باستانی‌کاران قزوین گفت: ورزش باستانی یک ریشه قدیمی و ایرانی- اسلامی دارد و کاملاً این دو درهم‌تنیده شده‌اند و ذکر ائمه اطهار همواره در گود زورخانه‌ها پخش‌شده است.

محمود فرهنگ دوست بیان کرد: داستان رشته‌های ورزشی هم مثل غذاهای قدیمی و جدید است که بسیاری از غذاهای جدید و حتی مضر با تبلیغ، جوانان را به خود جذب کرده‌اند و بسیاری از غذاهای قدیمی، مقوی و سالم مشتری خود را ازدست‌داده‌اند.

وی اضافه کرد: درگذشته رشته‌های ورزشی محدود به فوتبال، والیبال و... بود و بسیاری از افراد که علاقه‌ای به آن‌ها نداشتند به ورزش باستانی و زورخانه‌ای روی می‌آوردند اما امروزه با توسعه ورزش‌های جدید، دیگر فرصتی برای عرض‌اندام ورزش باستانی باقی نمانده است.

این ورزشکار افزود: از سوی دیگر جوانان، علاقه بسیار زیادی به مدال‌آوری و کسب شهرت دارند و چون این رشته در سطح جهانی بسیار کم معرفی‌شده است درنتیجه میزان گرایش جوانان به آن پایین آمده است.

وی اضافه کرد: اگر این رشته در سطح میادین جهانی وارد شده و معرفی شود قطعا بودجه داخلی آن نیز افزایش می‌یابد و رغبت جوانان نیز برای حضور در آن مضاعف خواهد شد.

فرهنگ دوست گفت: وقتی ما نمی‌توانیم به زورخانه‌ها برسیم نباید انتظار داشته باشیم که ورزش باستانی توسعه یابد و خیل عظیمی از جوانآن‌هم به آن جذب شوند.

این ورزشکار اضافه کرد: تنها راهکار نجات، احیا و توسعه این رشته، تغییر نگرش در مسئولان کشوری است، ورزش باستانی، فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی است و اگر آن را به دنیا ارائه دهیم فرهنگ اسلام، جوانمردی و فتوت ایرانی را معرفی کرده‌ایم.

ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی در استان قزوین علیرغم بهره‌مندی از فرهنگی قدیمی و کهن متأسفانه امروزه جذابیت‌های خود را در میان جوانان و نوجوانان ازدست‌داده و آمار جمعیتی آن نیز به‌شدت پایین آمده است که ادامه این روند شاید خاموشی همیشگی زورخانه‌ها را در پی داشته باشد.

برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران، کمبود بودجه و برخی دیگر فقدان اقدامات فرهنگی را برای معرفی این رشته عامل کم‌فروغی زورخانه‌ها می‌دانند اما به نظر می‌رسد باید بسته‌ای جامع از این اقدامات برای احیا و حفظ این رشته انجام شود که آن‌هم نیازمند تغییر نگرش در مسئولان و خواست قلبی جامعه و ورزشکاران است.  

کد خبر 525002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha