وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کانادایی گفت که ایران چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال می‌کند.

جعبه سیاه پرواز 752 اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که کشورمان ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و به‌زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

ظریف همچنین به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرینی که در این واقعه تاسف‌بار جان خود را از دست داده‌اند و همین‌طور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدت‌هاست به طرف اوکراینی اعلام شده ولی طرف مقابل تاکنون هیات خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده است و جمهوری اسلامی ایران کماکان پیگیر موضوع است.

شایان ذکر است که شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین‌المللی باعث وقفه در خوانش جعبه سیاه و اقدامات دیگر شده بود که با برقراری محدود پروازها به‌زودی اقدامات اجرایی در حل و فصل این موضوع از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس در گفت‌وگوی تلفنی ۲۲ خردادماه محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با خانم «مارتا مورگان» معاون وزیر امور خارجه کانادا دو طرف در مورد مسائل فیمابین ۲ کشور بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین با توجه به برقراری پروازهای بین‌المللی در آینده نزدیک ( به دنبال وقفه ایجاد شده پس از شیوع ویروس کرونا) بر سرعت بخشیدن به حل و فصل مسائل مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کردند.

۲ طرف توافق داشتند که پروسه انجام تحقیقات و نهایی شدن پرونده هواپیمای اوکراینی سریع، شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران ۱۷ خرداد ماه نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: آماده‌ایم با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها در این خصوص مذاکره کنیم، درباره ۲ مورد، یکی تحویل و خوانش جعبه‌های سیاه که اطلاعات تکمیل و نهایی شود و به ایکائو ارائه و دلایل را بگوییم. ما همه اینها را می‌دانیم و ابهامی در این زمینه نداریم.

بهاروند توضیح داد: طبق بررسی‌های ما در ایران و اوکراین و در بسیاری از کشورها به خاطر این‌که این هواپیما نوع جدیدی از هواپیماست، امکان خوانش این جعبه‌های سیاه وجود ندارد و ممکن است ما تصمیم بگیریم این را به هر روشی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم طی قراردادی که منعقد می‌کنیم در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که توان این کار را دارند مثل شرکت‌های فرانسوی یا شرکت‌های دیگر.

معاون وزیر خارجه همچنین از آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش آن خبر داد و گفت: ممکن است این جعبه‌ها را طی قراردادی که منعقد می‌کنیم در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که توان خواندن آن را دارند.

شایان ذکر است، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن‌که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

کد خبر 524502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    چرا ۶ ماه دیرتر؟