رئیس جمهور اوکراین تازه‌ترین موضع این کشور را درباره همکاری با ایران بر سر تحلیل جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، خبرگزاری UNIAN اوکراین گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه گلوب اند میل کانادا درباره تحلیل و بررسی حادثه به اشتباه هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی که چندی پیش در ایران به جان باختن ۱۷۶ تن از هم‌وطنان و شهروندان دیگر کشورها منجر شد، مطرح کرد: امیدوارم که در نهایت بتوانیم روی سیاستی هدف‌دار از جانب دولت ایران حساب کنیم.

زلنسکی ادامه داد: نه فقط به خاطر این که آن‌ها جعبه‌های سیاه را به ما نمی‌دهند. بلکه موضوع وعده‌های [دیگرشان] هم مطرح است.

وی با طرح این درخواست که آن‌ها باید به طور رسمی عذرخواهی کنند و غرامت کافی بپردازند، باید کاری را که وعده‌اش را داده‌اند انجام دهند مدعی شد که اگر نه، ما انتخاب دیگری برایمان نمی‌ماند جز متوسل شدن به دادگاه‌های بین‌المللی. آن‌ها موضع ما را می‌دانند.

رئیس جمهور اوکراین درباره تحویل دادن جعبه‌های سیاه اظهار کرد که ایران شیوع بیماری همه‌گیر کرونا را عامل تاخیر در تحویل جعبه‌های سیاه می‌دانست اما «این [وجود] مشکل نمی‌تواند به طور نامحدودی ادامه داشته باشد، چرا که ما مدت زیادی است که منتظریم».

اظهارات این مقام اوکراینی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی در واکنش به تاخیر طرف اوکراینی در پاسخ به پیشنهاد ایران در خصوص جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و همچنین روشن شدن گامهای بعدی اقدام در این زمینه، تصمیم گرفته‌اند جعبه سیاه این هواپیما را به کشور دیگری ارسال کنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت در تاریخ ۲۶ خرداد در این باره بیان کرد: تصمیم به ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور را گرفته‌ایم که جعبه سیاه با نمایندگان ایران در اسرع وقت به اوکراین فرستاده شود، اگر در اوکراین امکان بازخوانی جعبه سیاه فراهم باشد، این کار در اوکراین انجام خواهد شد و اگر این امکان وجود نداشته باشد، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد. کرونا این تعلل را ایجاد کرد اما با بازگشایی پروازها، سریعاً‌ این کار انجام خواهد شد؛ سازمان هواپیمایی و وزارت امور خارجه در حال انجام این امور هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که خواستار روشن شدن این موضوع و پرداخت غرامت‌ها هستیم، بر همین اساس این روند را ما از سر خواهیم گرفت.

کد خبر 524382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 6
    به اوكراين نبايد اعتماد كرد چون كشور خودفروخته به آمريكا است