مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

کرونا اگر بتواند یک به یک انسان‌ها را از پای درمی‌آورد و نفس‌هایشان را به شماره می‌اندازد و درست است که هنوز واکسن و درمان ندارد، اما چاره دارد و آن راه ساده ماسک زدن در اماکن عمومی و پرخطر است که همین را هم کمتر کسی انجام می‌دهد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برعکس روزهای ابتدایی شیوع کرونا که کسی شناختی از بیماری نداشت و متخصصان می‌گفتند ماسک زدن ضروری نیست، اکنون با مشخص شدن زوایای مختلف این بیماری حالا همه اذعان دارند که زدن ماسک مانع ابتلا به کرونا می‌شود.

حالا که بیماری روز به روز در همه نقاط دنیا بیش از قبل منتشر می‌شود، هر لحظه نفس ده‌ها نفر را به شماره می‌اندازد، بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته و شمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور سه‌رقمی شده است، همگان می‌توانند با زدن ماسک خود و دیگران را از این ویروس عالمگیر و مرگبار محافظت کنند.

روزهای اول شیوع بیماری و قرنطینه، محدودیت‌های تردد، دوری از عزیزان و تکاپو برای گرفتن مواد ضدعفونی و صف دستکش و ماسک داروخانه‌ها، جریمه‌های سنگین برای سفر و تعطیلی اماکن مذهبی و گردشگری و ماندن در خانه به پایان رسید، اما زندگی جریان دارد و نمی‌توان آن را محدود کرد. بنابراین دوباره همه چیز عادی شد. کرونا از بین نرفت، اما زندگی عادی شد. حالا همپای کرونا زندگی می‌کنیم و وقتی به این موجود نامرئی بی‌توجه می‌شویم، هجومش را به جسممان شروع می‌کند و اکنون موج دوم کرونا و افزایش فزاینده بیماری و باز نگرانی از آمارهای سه‌رقمی مرگ کرونا در هر روز.

چاره‌ای نیست، زندگی تداوم دارد، اما با وجود کرونا نیاز است پروتکل‌های بهداشتی را برای حفظ سلامت خود و دیگران رعایت کنیم و یک کار ساده را انجام دهیم و ماسک بزنیم.

برخلاف روزهای اول شیوع کرونا، اکنون در استان ایلام ماسک فراتر از نیاز تولید می‌شود و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. با شیوع کرونا واحدهای تولیدی استان بلافاصله پای کار آمدند و در آن شرایط بحرانی ابتدایی کرونا روزانه به تولید ماسک اقدام کردند.

استان ایلام پیش از این سابقه تولید ماسک نداشته است، اما اکنون در این شرایط بسیاری از افراد اقدام به تولید ماسک کرده‌اند که باید استانداردهای لازم از نظر پارچه مناسب و همچنین بهداشت محیط و بسته‌بندی و توزیع آنها رعایت شود.

اکنون نارضایتی از نبود ماسک در بازار با وجود تولید زیاد ماسک از بین رفته است، اما بهداشت در فضای کارگاه‌های تولیدی استان باید رعایت شود و به خاطر سلامت مردم باید ماسک‌های مناسب و بهداشتی تولید شود.

ماسک من، محافظ تو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بیماری کووید ۱۹ ناشی از انتشار کروناست و ویروس کرونای جدید در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی مبتلایان وجود دارد، یعنی از طریق عطسه، سرفه یا هنگام صحبت‌ کردن از فاصله نزدیک با فردی که مبتلاست به افراد دیگر می‌رسد.

دکتر محمد کریمیان اظهار کرد: بنابراین اگر کسی بیمار است (حتی اگر علائمی نداشته باشد)، ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی او وجود دارد و از طریق راه‌هایی که ذکر شد همراه با ریزقطرات از دهان یا بینی او خارج می‌شود و می‌تواند به دیگران سرایت کند. می‌تواند روی مخاط بینی و چشم و دهان کسانی که در فاصله کمتر از یک و نیم متری او قرار دارند قرار بگیرد و آنها را بیمار کند.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری و به منظور جلوگیری از انتقال این ریزقطرات باید علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی (یک و نیم متر) افراد ماسک بزنند.

دکتر کریمیان گفت: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشت جهانی، ۲ گروه باید ماسک بزنند. اولین گروه بیماران هستند. در این مورد باید گفت حتی کسانی که هنوز علائم بیماری را ندارند هم می‌توانند ناقل ویروس باشند، اما شدت انتقال آن کمتر از کسانی است که علائم دارند و با عطسه و سرفه ویروس را به خارج پرتاب می‌کنند.

وی اظهار کرد: دومین گروه کسانی هستند که از بیماران مراقبت می‌کنند، مانند مادری که فرزندش کرونا دارد و مجبور است از او مراقبت کند و هنگام دارو یا غذا دادن باید به او نزدیک شود باید ماسک بزنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: استفاده از ماسک توسط افراد سالم نیز در مراکز تجمع به ویژه در مترو و اتوبوس، تاکسی، مراکز درمانی و اماکن عمومی و جاهایی که نمی‌توانند فاصله ۲ متری را از سایرین حفظ کنند ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: استفاده از ماسک توسط افراد سالم در صورتی که ناقل ویروس باشند، می‌تواند از انتقال ویروس از آنها به سایرین جلوگیری کند. بنابراین باید فرهنگ استفاده از ماسک تا زمان پیدا شدن درمان بیماری کرونا نهادینه شود.

تولید ماسک برای سلایق مختلف

حالا که بیماری کرونا تداوم پیدا کرده و لزوم استفاده از ماسک بیشتر شده است، بسیاری دست به کار شده‌اند تا با تولید انواع ماسک‌ها برای افراد مسن و جوان و بچه‌ها و افراد با سلایق مختلف ماسک تولید کنند؛ از ماسک‌های رنگی و قرمز و سیاه و صورتی گرفته تا ماسک‌های ست لباس عروس مرواریددوزی شده و ماسک سِت کیف و روسری که هر کدام برای خودش ماجرایی دارد.

درست است که این روزها به واسطه زدن ماسک لبخند زیبای همدیگر را نمی‌بینیم، اما بدون شک ماسک تو محافظی برای سلامتی من و ماسک من محافظی برای حفظ سلامتی تو در برابر کروناست.

استفاده از ماسک به‌زودی در همه ادارات الزامی می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: زدن ماسک مهم‌ترین راه مانع از انتقال بیماری کرونا به دستگاه تنفسی است.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار کرد: افراد با زدن ماسک در هنگام صحبت کردن، عطسه یا سرفه مانع از انتقال ذرات به اطراف و انتقال بیماری می‌شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس آخرین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، زدن ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا ضروری است.

دکتر صادقی‌فر اضافه کرد: اکنون در بسیاری از اماکن عمومی زدن ماسک اجباری شده است و در نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا حتما خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات، بانک‌ها، اماکن عمومی، دادگستری و سایر دستگاه‌ها خواهیم شد.

ماسک ارزان‌ برای همه تولید شود

استاندار ایلام گفت: باید تلاش شود با توجه به ضرورت استفاده از ماسک برای حفظ سلامتی مردم ماسک‌های ارزان و مناسب در این استان تولید شود.

قاسم سلیمانی ‌دشتکی اظهار داشت: باید ماسک‌هایی تولید شود که قیمت آنها از هزار تومان بیشتر نباشد تا مردم بتوانند آن را به‌راحتی تهیه و استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از ماسک در اماکن عمومی، بانک‌ها و دادگستری و ادارات به دلیل تعدد ارباب رجوع باید اجباری شود و در نشست‌ها نیز همه باید ملزم به استفاده از ماسک شوند.

استفاده از ماسک هم قانونی دارد

یک کارشناس بهداشتی گفت: استفاده مداوم از ماسک هم قانونی دارد که باید رعایت شود.

مریم رضایی اظهار کرد: افراد باید از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند. اگر ماسک یکبارمصرف است، آن را پس از استفاده 3 تا 4 ساعته در کیسه زباله بیندازند و اگر قابل شست‌وشو است، در هر بار استفاده باید به محض ورود به منزل آن را بشویند، خشک کنند و اتو کنند تا ویروس‌های روی آن از بین برود.

وی تاکید کرد: نباید در طول زمان استفاده از ماسک مرتب به آن دست بزنند، بلکه پس از استفاده باید از طریق بند آن را بگیرند و به شکل آویزان در سطل زباله دردار بیندازند.

رضایی از همه خواست حتما از ماسک مناسب و استاندارد استفاده کنند تا دچار حساسیت و ناراحتی‌های تنفسی نشوند.

وی گفت: استفاده از ماسک و گذاشتن آن در جیب اصلا صحیح نیست و همه باید به این مسائل ریز توجه داشته باشند تا سالم بمانند.

کد خبر 524459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha