یک شهر کوچک در مرز انگلیس و ولز ۴۰ سال است به زیارتگاه کتاب‌دوستان جهان بدل شده است.

شهر کتاب هی

به گزارش همشهری آنلاین، هی آن وای Hay-on-Wye شهر کوچکی در مرز انگلیس و ولز است که به خاطر برگزاری رویدادهای ادبی متنوع، کتابفروشی‌های بسیار و البته کتابفروشی قلعه‌ایش، در زمره مشهورترین شهرک‌های کتاب در جهان قرار دارد. تنها با ۱۶۰۰ نفر جمعیت، این شهر کوچک دارای چندین و چند کتابفروشی است که گرچه شمار آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته، بسیاری از کتابفرشی‌هایش به مغازه‌هایی آنتیک بدل شده‌اند. گفته می‌شود این شهرک، از قدیمی‌ترین شهرک‌های کتاب است.

امروزه نسل جدید از کسب و کارها هستند که از طریق بازاریابی مشترک، بازار خود را تقویت می‌کنند. شهرک‌های کتاب هم در همین رده قرار دارند. توجه به این شهر زمانی جلب شد که در سال ۱۹۷۷ روز اول آوریل ریچارد بوث فروشنده کتاب‌های دست دوم، به عنوان دروغ اول آوریل، شهر هی (نامی که محلی‌ها استفاده می‌کنند) را به عنوان ایالت پادشاهی مستقل اعلام کرد. او برای جلب توجه رسانه‌ها، خودش را پادشاه نامید و شروع کرد به صدور پاسپورت و انتشار پول روی کاغذهای نازک.

این استراتژی موفق از آب درآمد. چند سال بعد، این شهر کوچک به زیارتگاه کتاب‌دوستان عالم بدل شد. سپس جشنواره‌های سالانه ادبی برگزار شدند. جشنواره ادبی که هر سال در ماه می و جون برگزار می‌شود، در یک دوره ۱۰ روزه دست کم ۱۵۰ هزار گردشگر علاقمند به کتاب را به این شهر می‌کشاند. 

این رویداد ادبی پای کارآفرینان را هم به شهر باز کرد. یکی از آن‌ها، الیزابت هیکوکس یک بازرگان امریکایی بود که پس از شرکت در جشنواره، با همسرش به شهر هی نقل مکان کرد و کتابفروشی ریچارد بوث را به عنوان مرکز پادشاهی نمادین شهر خرید، آن را توسعه داد و یک کافه و سینما هم به آن افزود. این فروشگاه هم علاوه بر این که مرکزی برای برگزاری رویدادهای ادبی است، اجراهای زنده موسیقی را هم در برنامه دارد و جایی است برای اجتماعات محلی.

منبع: گاردین، ebookfriendly 

کد خبر 524444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha