سازمان بهداشت جهانی از ابتلای ۱۸۳ نفر از مردم دنیا به بیماری کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد؛ رقمی تکان‌دهنده که نشان‌دهنده ادامه داشتن موج اول کرونا با سهم ۶۰ درصدی قاره آمریکاست.

كرونا در هند

به گزارش همشهری آنلاین از بی‌بی‌سی، برزیل با داشتن بیش از ۵۰ هزار بیمار تازه کرونا در رده اول آلوده‌ترین کشورهاست و آمریکا و هند پس از آن قرار دارند. مقام‌های سازمان بهداشت جهانی معتقدند افزایش تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در اوج گرفتن آمار مبتلایان کووید-۱۹ بی‌تاثیر نیست. در این میان، برزیل که پیش‌تر به رکورد یک میلیون بیمار کرونا رسیده و پس از آمریکا به این باشگاه پیوسته بود، حالا دومین کشور پس از ایالات متحده است که از مرز ۵۰ هزار کشته کرونا هم می‌گذرد.

با وجود شدت گرفتن روند ابتلا به کرونا در برزیل، هواداران رئیس جمهوری جنجالی این کشور همراه ژاییر بولسونارو روز یکشنبه هم به خیابان‌ها آمدند تا علیه مخالفان راهپیمایی کنند. بحران کرونا از یک‌سو و فساد نزدیکان و اعضای خانواده از سوی دیگر به بولسونارو را زیر فشار گذاشته و مخالفان با حضور در خیابان‌ها خواستار کناره‌گیری و بعد محاکمه رئیس جمهوری خود شده‌اند. هر چند هواداران بولسونارو کنگره و دیوان عالی برزیل را در وخیم شدن اوضاع سیاسی مقصر می‌دانند.

وزارت بهداشت برزیل روز یکشنبه اعلام کرد ۶۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند تا آمار کشته‌ها در این کشور به ۵۰ هزار ۶۱۷ برسد. آمار مبتلایان هم از شنبه تا یکشنبه ۱۷ هزار مورد بود که در ۲۴ ساعت بعد تا ۵۰ هزار بالا رفت. فقط آمریکا با ۲.۲ میلیون بیمار مبتلا به کرونا و حدود ۱۲۰ هزار کشته در جدول قربانیان کووید-۱۹ از برزیل بالاتر ایستاده و رقابت این کشور دو همچنان ادامه دارد.

در استرالیا مهمانی‌های خانوادگی و جشن‌های تولد که پس از دوران قرنطینه شدت گرفته بود، تعداد مبتلایان به کرونا را افزایش داده و مقام‌های بهداشتی را نگران کرده است. فقط در ملبورن از بیش از یک میلیون نفر از شهروندان خواسته شده است از محله‌های خود بیرون نروند. هر چند احتمال دارد این هشدار و خواهش در آینده نزدیک به اجبار تبدیل شود و بخشی از محدودیت‌های خروج از خانه و ماندن در قرنطینه دوباره به دومین شهر بزرگ استرالیا بازگردد.

از دهلی‌نو خبر می‌رسد دست‌کم ۲۵ هتل لوکس پایتخت هند برای پذیرایی از بیماران کووید-۱۹ آماده می‌شوند. کارکنان این هتل‌ها از این پس باید به جای میزبانی از مهمانان پولدار خود، مراقب مبتلایان به ویروس کرونا باشند. مدیران هتل‌ها از مقام‌های بهداشتی پایتخت خواسته‌اند پزشکان و پرستاران را برای کمک به بیماران به هتل‌ها بفرستند و از نگرانی کارکنان هتل‌ها در رعایت کردن اصول بهداشتی و موارد ایمنی بکاهند.

میزان بازتولید ویروس کرونا در آلمان که تا همین یکی دو هفته پیش زیر یک بود، بر اساس آمار موسسه رابرت کخ برای دومین روز پیاپی روندی افزایشی گرفت و از ۱.۷۹ به ۲.۸۸ رسید. شاخص موسوم به R به این معنی است که اگر یک نفر آلوده به کرونا باشد، در شرایط عادی می‌تواند یک نفر دیگر را آلوده کند. حالا که عدد به ۲.۸۸ رسیده، یعنی ۱۰۰ فرد مبتلا به کرونا می‌توانند ۲۸۸ نفر بیمار کووید-۱۹ تحویل بدهند.

آلمان تلاش کرده بود میزان شاخص R را زیر یک نگه دارد و یکی از دلایل کاهش شرایط قرنطینه هم همین اعلام شده بود. حالا که شاخص در آستانه رسیدن به سه است، به نظر می‌رسد موج دوم کرونا به شهرها و مناطق مختلف آلمان رسیده و تمام موفقیت‌های پیشین نظام بهداشت و درمان آن از بین رفته است. این شاخص روز جمعه کمی بالاتر از یک بود، روز شنبه به ۱.۷۹ رسید و روز یکشنبه تا ۲.۸۸ بالا رفت.

کد خبر 524277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha