دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: به‌نظر می‌رسد بحث و گمانه زنی‌ها درباره آنچه از آن به‌عنوان رقابت غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی برای ریاست مجلس تعبیر می‌شد در حال پایان است.

صحبت‌های علی لاریجانی در حاشیه مراسم تودیع وزیر کشور و واگذاری رای نهایی به مجمع عمومی اصولگرایان از سوی حداد عادل، نشان از عقیده مشترک ۲ رقیب بر انتخابی دمکراتیک است.

از سویی دیگر سخنان لاریجانی مبنی بر طی شدن پروسه طبیعی انتخاب رئیس مجلس و اینکه همه امور تنها به دست اصولگرایان نیست نشانی از تمایل وی به کشاندن رقابت به درون مجلس نیز می‌تواند باشد.

اگر چه با وجود تمام این حرف‌ها دیروز رئیس کمیته تعیین سازوکار انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس هشتم از تفاهم فراکسیون اصولگرایان روی یک شیوه عملی برای حمایت از یک نامزد واحد خبر داد.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد: این تفاهم به دست آمده است که درون فراکسیون، رقابت بین همه دوستان اصولگرا وجود داشته باشد.وی ادامه داد: در جمعی که با عنوان دومین نشست منتخبان اصولگرا در روز یکشنبه و یا دوشنبه (پنجم یا ششم خرداد) تشکیل می‌شود منتخبان، با رای مخفی، نامزد مورد حمایت خود را برای ریاست مجلس انتخاب می‌کنند و طبق توافقات صورت گرفته نامزد منتخب در این مجمع مورد حمایت همه اصولگرایان در جلسه علنی مجلس هشتم خواهد بود. 

کمیته تعیین سازوکار انتخاب هیات رئیسه مجلس هشتم پس از برگزاری سلسله جلساتی، چندین گزینه را به‌عنوان پیشنهاد عملی خود برای انتخاب رئیس مجلس مطرح کرده بود.

توافق بین خود نامزدها، واگذاری تصمیم‌گیری به تعداد محدودی از نمایندگان و طرح مستقیم موضوع در مجمع عمومی اصولگرایان از مهم‌ترین این گزینه‌ها بود.

تفاهم بر نامزد واحد

همچنین محسن کوهکن، منشی هیات رئیسه موقت فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت که اصولگرایان درباره فرایند رسیدن به یک نامزد واحد برای ریاست مجلس به تفاهم رسیده‌اند و گزینه اصلی ریاست مجلس، در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان مشخص می‌شود.

کوهکن درباره نشست هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان و نشستی که روز چهارشنبه برگزار می‌شود هم توضیح داد: اعضای هیات رئیسه در این نشست‌ها، گزارش‌های چهار کمیته فراکسیون اصولگرایان را جمع بندی کرده و در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان قرائت می‌کنند.

کمیته‌های تعیین ساز و کار انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس هشتم، تدوین اساسنامه فراکسیون اصولگرایان، بررسی کمیسیون‌های مختلف مجلس و کمیته بررسی لوایح و طرح‌های باقیمانده مجلس هفتم ۴ کمیته مورد اشاره محسن کوهکن است.

انتخاب دمکراتیک

علی لاریجانی که به‌عنوان یکی از گزینه‌های  ریاست مجلس هشتم مطرح است دیروز در حاشیه مراسم تودیع وزیر کشور با بیان اینکه موضوع هیات رئیسه، پیش از آغاز مجلس هشتم در بین اصولگرایان مورد بحث قرار خواهد گرفت تاکید کرد: همه امور تنها به دست اصولگرایان نیست و همه نمایندگان باید درباره رئیس مجلس هشتم تصمیم بگیرند و این موضوع پروسه‌ای دارد که باید طی شود.

رئیس هیأت‌مدیره فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه جلسه اصلی این هیأت‌مدیره فردا برگزار خواهد شد، اظهار داشت: به هر حال افرادی خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند و این نمایندگان هستند که خود انتخاب می‌کنند.

به گزارش همشهری منتخب مردم قم همچنین از انجام دیدارهای خود با غلامعلی حداد عادل خبر داد و افزود: درباره انتخاب ریاست مجلس هشتم مجمع فراکسیون اصولگرایان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

محمد رضا باهنر نیز ضمن اشاره به دیدارهای لاریجانی و حداد عادل با یکدیگر به خبرنگار همشهری گفت: محتوای این دیدارها و نشست‌ها، درباره هیات رئیسه مجلس هشتم بوده و در تصمیم‌گیری کمیته انتخاب هیات رئیسه مؤثر واقع شده است.

کد خبر 52419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز