سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

مهبد آستانی: با پایان تدوین «کتاب قانون» توسط «محمدرضا موئینی»، این فیلم وارد مرحله صداگذاری شد.

تازه‌ترین ساخته سینمایی «مازیار میری» یک درام خانوادگی و اجتماعی است که در دو کشور ایران و لبنان اتفاق می‌افتد. پرویز پرستویی نقش اصلی کتاب قانون را بازی کرده است.

 دیگر بازیگران آن عبارتند از: دارین خمسه، داود فتحعلی‌بیگی، مهرداد ضیایی، فریبا جدی‌‌کار، نگار جواهریان، نیره فراهانی، روشنک عجمیان و احمد محبی‌سنگری. فیلم‌نامه فیلم را «محمد رحمانیان» براساس طرحی از میری نوشته و «شاپور پورامین» مدیریت فیلم‌برداری آن را به عهده داشته است. موسیقی متن کتاب قانون را محمدرضا علیقلی می‌سازد.

میری و پورامین، پشت صحنه فیلم

   پرستویی (که در کنار بازی در فیلم مشاور کارگردان در کار با بازیگران هم بوده است)، در کتاب قانون در نقش مهندس رحمان توانا ظاهر می‌شود. او یک کارمند عالی‌رتبه دولتی است که در مأموریتی خارج از کشور، به دختری مسیحی دل می‌بندد. پس از ماجراهایی سرانجام دختر به اسلام مشرف می‌شود. ماجراهایی که در طول قصه رخ می‌دهد، خط اصلی قصه فیلم را به پیش می‌برد و باعث خلق حوادثی برای شخصیت‌های آن می‌شود. نقش دختر مسیحی را در فیلم دارین خمسه بازیگر لبنانی بازی می‌کند.

   به گفته مازیار میری حدود چهل درصد از قصه فیلم در خارج از کشور رخ می‌دهد که صحنه‌های مربوط به آن در شهر بیروت فیلم‌برداری شده است. گروه سازنده برای فیلم‌برداری صحنه‌های خارج از کشور یک ماه در لبنان حضور داشت. مازیار میری در باره کار تازه‌اش به دوچرخه می‌گوید: «مدت زمانی طولانی بود که به فکر وصل دو فرهنگ و دو دین اسلام و مسیحیت در قالب یک فیلم‌ سینمایی بودم. خیلی دلم می‌خواست روی این مضمون کار کنم. در این فکر بودم که از چه روایتی باید استفاده کنم و قصه فیلم چه باید باشد؟ نکته اصلی و مهم این بود که قبل از این فیلم‌های زیادی با این مضمون کار شده است و من نمی‌خواستم یک فیلم کلیشه‌ای و تکراری بسازم. می‌دانستم فیلم من باید حال و هوایی متفاوت از کارهای دیگران داشته باشد و تکرار آن حرف‌های گذشته نباشد.

   

پرویز پرستویی و دارین خمسه در کتاب قانون- عکس ها از علی تبریزی

طرح موضوع را به محمد رحمانیان دادم و فیلم‌نامه‌ای که او نوشت همان چیزی بود که من می‌خواستم. به این ترتیب فیلم نامه رحمانیان کمک کرد تا بتوانم مضمون مورد نظرم را به صورت فیلمی سینمایی در آورم. چیزی که برایم اهمیت زیادی داشت و می‌خواستم در فیلم مطرح کنم که چگونه می‌شود آدمی که مذهب دیگری دارد، خودش تصمیم می‌گیرد که مسلمان شود. آنها با این موضوع چگونه برخورد می‌کنند و چه شرایطی برایشان به وجود می‌آید که چنین تصمیمی می‌‌گیرند؟ انتخاب این موضوع از روی هشیاری و آگاهی برایم مهم بود.»‌ 

   میری در باره تکراری نشدن قصه فیلمش و میزان رضایت از آن می‌گوید: «وقتی فیلمی می‌سازم به این نکته فکر نمی‌کنم که چه خواهد شد. هر فیلم‌سازی آنچه را که می‌سازد، دوست دارد و لحظه لحظه فیلمش برایش جذاب است. ولی همیشه این دلشوره را دارد که آیا فیلمش خوب از آب در می‌آید یا خیر. باید دید در باره مخاطب هم همین اتفاق می‌افتد و آیا فیلم برای او هم به اندازه سازنده‌اش جذاب است یا خیر؟»

کد خبر 52402

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز