صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز شاهد انتقادهای تند نمایندگان از فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام بود.

آذری جهرمی در مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، صحن علنی مجلس امروز اول تیر ماه مهمان محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بود. در جلسه امروز ۱۰ نماینده در تذکرات پی در پی به شدت به فضای مجازی تاختند تا آنجا که یکمی از نمایندگان اینستاگرام را قتلگاه خواند و دیگری مدعی شد که  فضای مجازی موجود از کنترل دولت خارج شده است. به هر روی شدت این انتقادها بازهم ذهنیت ها را به این سمت و سو برد که چه بسا فیلتر دیگری در راه باشد و گرچه در پی محاکمه قاضی فیلتر کننده تلگرام، زمزمه‌های رفع فیلتر آن شنیده می‌شد، اما حال با این رویه و دیدگاه نمایندگان مجلس یازدهم بعید به نظر می رسد که شاهد گشایشی تازه در فضای مجازی باشیم.

موسی غضنفرآبادی و محمدآصفری، آذری جهرمی و دولت دوازدهم را به سهل انگاری در مدیریت فضای مجازی متهم کردند و  آصفری ضمن پیش کشیدن بحث «ناتوی فرهنگی» از اظهارات وزیر ارتباطات تحت عنوان «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» به شدت انتقاد کرد و گفت: این صحبت وزیر خلاف قانون اساسی کشور است. از دیگر سو فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کل کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد در حالی که طبق قوانین نباید بیش از یک سوم ترافیک به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد. در این میان نماینده زنجان هم با اشاره به خارجی بودن سهامداران اسنپ و دیجی کالا، گفت: در صورت صحت این موضوع، شاهد مشکلات امنیتی از این محل خواهیم بود. 

انتقادها البته به نمایندگان خاتمه نیافت و رئیس مجلس هم در سخنانش انتقادهایی را مطرح کرد. 

  • قالیباف: چرا یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا باید به خارج برود؟

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلاتی در بخش پیام‌رسان‌ها گفت:‌ چرا باید یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا به خارج برود بعد به داخل بازگردد. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: این هم نیاز همه مردم در شئونات مختلف زندگی است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی ما در گروی شبکه ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: همین شبکه ملی اطلاعات که الان وجود دارد دارای اشکالاتی است. ما عدم تناسب در رشد ترافیک داخلی و خارجی را داریم و آنقدر که رشد ترافیک در بخش خارجی است، در حوزه داخلی نتوانستیم کنترل کنیم لذا نیازمند سیاست‌های تعدیلی و راهبردی هستیم که در اختیار این وزارتخانه است.

قالیباف ادامه داد: جنس و شکل ترافیک هم مهم است. در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است. ما در همین شبکه ملی اطلاعات در خدمات پایه عمومی دچار کمبود جدی هستیم از جمله در بخش پیام‌رسان و سیستم عامل که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کند. بحث صیانت از همین شبکه ملی هم موضوعی مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند، ادامه داد: این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم بقیه دستگاه‌ها مسئول هستند و یکی توسعه سرویس‌های داخلی‌، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجام گسیختگی را می‌بینیم این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام گسیخته و رها شده‌ای وجود دارد.

قالیباف با بیان این‌که شبکه ارتباطی ما متکی به حوزه موبایل است، افزود: ما در شبکه ثابت فیبر نوری بسیار ضعیف عمل می‌کنیم فیبر نوری از ۷۰ کیلومتر به ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده، اما سیاست مشخصی نیست. این از وظایف روشن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نیاز به پول دولت هم ندارد. بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد و اپراتورها هم داوطلب هستند، چرا منازل و مدارس نباید فیبر نوری داشته باشند که با توسعه شبکه داخلی آسیب‌پذیری، کاهش یابد.

وی یادآور شد: این وظایف تقسیم کار شده و شورای عالی فضای مجازی آن را مشخص کرده است اگر هم کمک مجلس شورای اسلامی نیاز باشد آماده هستیم که شرایط نابسامان این بخش را بسامان کنیم. ابهامی در وظایف نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت زیرساخت محتوا و خدمات تصریح کرد: بخشی از محتوا حتما در اختیار دستگاه‌های دیگر و مردم است، اما سیاست‌گذاری و مدیریت وجود ندارد چطور ما در حوزه خودرو سیاست‌گذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخل می‌کنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاست‌های تعدیلی داشته باشد و رشد حوزه داخلی و خارجی متناسب باشد این سیاست اعمال نمی‌شود و این فرصت داده نمی‌شود. حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمی‌گیرد.

قالیباف با بیان این‌که انتظار تولید محتوا از وزارت ارتباطات نداریم، ادامه داد: اما سیاست‌گذاری در دست شماست. این بحث مهم کشور است. در جنگ اقتصادی هم مبانی زیرساخت و خدمات عمومی است که باید از آن استفاده شود.

وی با اشاره به آغاز به کار فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از امروز یادآور شد: ما دو اولویت اقتصاد و فرهنگ را دنبال می‌کنیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران این اولویت است. ان‌شاء‌الله در جلسات بعدی به طور روشن و براساس سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی موضوعات را دنبال می‌کنیم.

  •  مرادی: فضای مجازی موجود از کنترل دولت خارج شده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های وزارت ارتباطات و دولت در عرصه فضای مجازی گفت: فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده لازم است که به صورت اساسی در این حوزه فکر شود.

به گزارش ایسنا، احمد مرادی نماینده  در جلسه علنی امروز اول تیر و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات گفت: آقای وزیر ما انتظار داشتیم شما به عنوان وزیر جوان از اقدامات بهتر و بیشتری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دادید. ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم که کارهای خوبی هم انجام شده ولی همه نماینده‌ها اظهار می‌دارند که کافی نیست و باید برای خدمت به این مردم بیشتر تلاش کنیم. ارتباطات جاده‌ای ما هنوز به صورت ناقص اجرا می‌شود و مشکلاتی را در این حوزه در سراسر کشور شاهد هستیم.

وی ادامه داد: وعده‌های داده شده به روستاییان عملی نشده، تلفن‌های ثابت، تلفن‌های سیار و سرعت اینترنت دچار مشکل است انتظارات روستاییان در این حوزه‌ها هنوز محقق نشده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده لازم است دراین باره به صورت اساسی فکری شود. در موضوع دولت الکترونیک نیز مشکلات زیادی وجود دارد. آقای وزیر توضیح دهید در زمان بحران کرونا چه اقدام اساسی در این حوزه انجام شده و توضیح دهید در خصوص ارتباطات بین وزارتخانه شما و آموزش و پرورش چه انجام شده است؟ خیلی از دانش‌آموزان در این زمینه دچار مشکل و شاهد بی‌عدالتی بودند.

مرادی در پایان اضافه کرد: سال گذشته در این مورد جلسه داشتیم و مشکلات حوزه انتخابیه را مطرح کردم، اما هنوز آن مشکلات به قوت خود باقی است. لازم است هم به شرکت مخابرات استان و هم به شرکت‌های وابسته آن توجه شود و به موضوع کارگزاران مخابرات روستایی، مشکلات و مطالبات آنها توجه لازم را داشته باشید.

  • غضنفرآبادی: اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده است

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی تاکید کرد: اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شما تلاش کردید به فضای مجازی و اینترنت گسترش و سرعت بدهید، ضمن تقدیر از شما، ولی یک چاقوی دودم را تیز کردید، اما سوال این است آیا از این موضوع استفاده خوب شد یا استفاده بد؟ فضای مجازی با سرعت اینترنت یک اتوبان امن برای حمله ضد انقلاب و دشمنان انقلاب را تا عمق ایران اسلامی به وجود آورد که بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته یا مجروح شدند.

وی ادامه داد: اعتراض به حق مردم با تاخت و تاز ضد انقلاب همچون منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو با استفاده از این فضا از مسیر خود خارج شد و خسارت‌های زیادی را بر مردم تحمیل کرد. آیا در این موضوع شما مسئول نیستید؟

غضنفرآبادی تصریح کرد: چرا پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نشدند؟ و چرا پیام‌رسان‌های خارجی اینقدر حمایت می‌شوند؟ اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان ما شده است. چقدر از خانواده‌ها که به دلیل این فضا متلاشی شدند. بدون فراهم نمودن امنیت پیام‌رسان‌های خارجی چه مشکلاتی برای جوانان به وجود آمد و چقدر فضای خانمان‌سوز بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی را فراهم کرد. چه کسی باید اینگونه مسائل فضای مجازی را رفع کند؟ آیا شما مسئولیتی ندارید؟

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نفع پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر است یا ضرر آنها؟ چه اصراری بر حمایت آنها وجود دارد؟ ما نگران این هستیم که آیا از بیرون نسبت به بحث فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی القائاتی نمی‌شود؟ آقای وزیر از شما انتظار داریم فضای مجازی را حفظ کنید و از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنید.

  • انتقاد نماینده ساری از افسارگسیختگی در فضای مجازی

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم تاکید کرد: دغدغه رهبری، نخبگان و دانشگاهیان سامان دهی فضای مجازی بوده و افسارگسیختگی در این حوزه قابل قبول نیست. علی بابایی بیان کرد: بحث های مرتبط با وزارت ارتباطات یکی از مباحث چالش برانگیز امروز کشور و دغدغه مقام معظم رهبری، نخبگان و دانشگاهیان بوده و سامان دهی فضای مجازی در راس آن قرار دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: افسار گسیختگی در فضای مجازی قابل قبول نبوده و متاسفانه وزارت ارتباطات برنامه راهبردی به مجلس و دولت ارائه نداده است، برنامه وزارت ارتباطات در یک سال باقی مانده از عمر دولت چه خواهد بود؟ مطالبه جدی مردم سامان دهی این فضا است.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم تصریح کرد: مساله بعدی درخصوص کارگزاران مخابرات روستایی می باشد و ما توقع ارائه برنامه راهبردی داریم. بحث اشتغال جوانان در بستر سیستم های روز باید از سوی وزارت ارتباطات دنبال شود.

وی در ادامه تاکید کرد: جوان گرایی با نگاه پوپولیستی قابل قبول نبوده و وزارت ارتباطات باید در بستر فضای مجازی برنامه ای راهبردی برای اشتغال جوانان داشته باشد تا کی باید اشتغال جوانان در بخش دولتی رقم بخورد؟

بابایی در پایان افزود: درخصوص سخت افزارهای سیستم مخابرات، همراه اول و ایرانسل ما انتظار عملکردی قوی در روستاها داریم در استان مازندران که سالانه ۷۲ میلیون نفر به آنجا سفر می کنند شبکه زیر ساخت گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

  • طاهری: مومنان و علما چه اندازه از مدیریت فضای مجازی رضایت دارند؟

نماینده زنجان در مجلس یازدهم تاکید کرد که باید قانونی شفاف برای فضای مجازی تهیه شده تا حداقل های عادلانه در خصوص سرویس های خارجی و داخلی رعایت شود. مصطفی طاهری در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی مسائل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات، بیان کرد: از گزارشی که آقای وزیر در این حوزه ارائه دادند سپاسگزارم، سوال من این است که اگر امروز یک نظرسنجی از مومنان و علما انجام شود چند درصد از مدیریت فضای مجازی و محتوای آن رضایت دارند؟

وی در ادامه اظهار کرد: درصد مکالمات موفق در کشور ۵۳ درصد می باشد که رقم پایینی است. ضریب نفوذ تلفن ثابت کشور به ویژه در بخش روستایی حدود ۱۸ درصد بوده که رقم پایینی است، در حالی که ضریب نفوذ اینترنت در روستاها ۵۰ درصد است یعنی ما تلفن ثابت برای روستایی ها فراهم نکرده ایم، اما به آنها اینترنت می‌دهیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس تصریح کرد: ضریب نفوذ فیبر نوری نیز در داخل کشور ما پایین است. ما انتظار ارائه قانونی شفاف برای فضای مجازی داریم به طوری که حداقل های عادلانه رعایت شود. امروز شاهد جولان سرویس های خارجی نظیر اینستاگرام بوده اما سرویس های داخلی و نرم افزارهای داخلی از امکانات لازم برخوردار نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده شنیده ام که سهامدار شرکت های بزرگی نظیر اسنپ و دیجی کالا خارجی هستند که امنیت ملی را به مخاطره می ‌اندازد شبکه ملی اطلاعات نیز هنوز کامل نشده و متاسفانه وزارت شما ارتباط خوبی با دانشگاه ها ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر سهم پایین اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور قابل قبول نیست. پایین بودن پهنای باند و دسترسی به اینترنت ثابت باعث شده تا ایران به رتبه ۱۲۹ در دنیا برسد و دولت الکترونیک به معنای واقعی محقق نشده است.

  • محمدبیگی: بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌ها به اینستاگرام تعلق دارد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کل کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد در حالی که طبق قوانین نباید بیش از یک سوم ترافیک به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد. به گزارش خانه ملت، فاطمه محمدبیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از اتمام گزارش آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از فعالیت های این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و مادر نگران وضعیت فرهنگی و فضای موجود مجازی در کشور هستم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی‌های پیرامون فضای فرهنگی وجود دارد.

وی خطاب به آذری جهرمی تأکید کرد: چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد، شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه تنها چاره‌جویی نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.

محمدبیگی افزود: این در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل  ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد، اصرار شما برای زیرپا گذاشتن مقررات جاری کشور در این زمینه چیست؟ آنچه که برای ما اهمیت دارد، اختصاص نیمی از ترافیک داده‌های کشور به این پیام‌رسان خارجی است که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: نگرانی دیگر افزایش میزان جرائم رایانه‌ای است که بر اساس اعلام پلیس فتا افزایش میزان درصد کاربران در فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه باعث افزایش جرائم اینترنتی شده است، فروش اسلحه، مهمات، سلاح‌های سرد و گرم و پیوستن به سایت‌های پورن در بستر فضای مجازی انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد خلاء‌های ساختاری برای حل این مشکل و ممانعت از پیشگیری وجود دارد.

وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری گفت: آیا در این حوزه اقدامی کرده‌اید؟ دسترسی به پهنای باند اینترنت وسیع برای همه افراد است، آیا مطابق کشورهای پیشرفته مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌اید؟ آیا اینترنت دانش‌آموزی و دانشجویی با اینترنت یک خانم خانه‌دار نباید متفاوت باشد.

محمدبیگی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: وجود شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی به طور واضح مشهود است و همین‌طور دسترسی در مناطق محروم به اینترنت برای شرکت در امتحانات دانش‌آموزی و عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد، امیدوارم توضیحات خود را در این مورد ارائه کنید.

  • پاسخ های وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به موضوع وابستگی که یکی از موضوعات مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف فعالیت درخشان شرکت های نوآور ایرانی به خودکفایی رسیده ایم و علی رغم همه تحریم های بین المللی و به زعم فشارهای حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم .
به گزارش خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق و مدون اظهار داشت: مهمترین برنامه در نیمه مرداد امسال افتتاح خواهد شد، در نظر داریم مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در همین راستا افتتاح شود.

آذری جهرمی با اشاره به فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم و پیام رسان های داخلی، عنوان کرد: این مهم باید به یک قانون و دستورالعمل شفاف تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر لایحه ای از طریق دولت تهیه شده که مدتی در کمیسیون لوایح منتظر مانده و به زودی در دولت به سرانجام خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات الزام و تسهیل ارائه خدمات به مردم از طریق پیام رسان های بومی را نیازمند مساعدت قانونی مجلس دانست و یادآور شد: در برخی از مقاطع موانع قانونی در این خصوص وجود دارد و در برخی موارد دیگر انحصارطلبی ها باید شکسته شود که در برابر این موارد مقاومت وجود دارد.

وی از همت و ابتکارعمل نمایندگان مجلس به دلیل پیشنهاد راه اندازی کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تقدیر و اضافه کرد: از همین فرصت استفاده و پیشنهاد می کنم که این کمیسیون به صورت دائمی در مجلس تشکیل شود چرا که می تواند کمک مناسبی برای وزارت ارتباطات باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات سه لایه دارد، گفت: خدمات، محتوا و زیرساخت لایه‌های شبکه ملی اطلاعات هستند که باید با یکدیگر به صورت همزمان رشد پیدا کنند. زیرساخت در حوزه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری است، اگر در فضای مجازی بحث حمل و نقل مطرح شد دیگر وزارت ارتباطات مسئولیت آن را برعهده ندارد و جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: تمامی سوالات شما از من به جا است اما باید از اشخاص دیگری بپرسید، بیان موضوع نسبت ترافیکی که یکی از دغدغه‌های دکتر قالیباف هم بود برای ما بسیار اهمیت دارد و باید پرسید نسبت ترافیکی در کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و اطلاعات درست می‌شود که این موضوع وابسته به تولید محتوا است.

وی افزود: محتوا باید ساخته و بر روی پلت‌فرم داخلی به گردش درآید، وزارت ارتباطات برای حمایت از محتوا ورود می‌کند و می‌خواهد بحث تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند اما به ما می‌گویند به این موضوع ورود نکنید، پس چگونه باید داده بالا برود.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در حوزه کودک کارهایی را انجام دهیم و برای رفع نگرانی در حوزه فرهنگ ورود کنیم اما در دادگاه از من شکایت کرده و می‌گویند حق ندارید در بحث محتوا ورود داشته باشید، ما متخصص محتوا نیستیم اما در برخی قسمت‌ها برای رفع دغدغه‌ها به صورت آتش به اختیار ورود می‌کنیم که با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مسئله فضای مجازی بسیار پیچیده بوده و نیازمند مشارکت حداکثری است، تأکید کرد: بحث فیبر نوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است که اگر همین مسئله رفع مشکلات خصوصی‌سازی توسط  مجلس شود بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد. ما دو بار در مجلس قبلی برای حل این مشکل لایحه‌ای را ارائه کردیم اما به دلیل مسائلی موفق به حل این موضوع نشدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با حل این مشکل دیگر بخش خصوصی هم نیاز به پول دولت ندارد، نمی‌توان بر سر راه آنها مانع ایجاد کرد و گفت پیش بروید، یکی از موانع مخابرات ایران است که انحصار ذاتی دارد و اجازه نمی‌دهد شبکه پیش برود. کانال زیرزمینی را واگذار کرده‌ایم در صورتی که این کانال جزو انفال عمومی محسوب می‌شود. ذیل خیابان مربوط به کسی نیست که دولت واگذار می‌کند اما در خصوصی‌سازی واگذار شده بنابراین ابتدا باید این را برگردانند تا مسئله حل شود.

وی بیان کرد: بحث مهم فضای مجازی و انحصار یک شبکه اجتماعی خارجی بسیار اهمیت دارد، دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به جا است و باید بر روی آن کار کرد و در مرحله اول ما ورود می‌کنیم اما بقیه هم باید از این وزارتخانه حمایت کنند.

آذری جهرمی اظهار کرد: اینستاگرام امروز به دلیل سیاست‌های ما به یک قطب تبدیل شده زیرا همه پلت‌فرم‌های دیگر از دسترس خارج شده‌اند، اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما شهید قاسم سلیمانی را می‌بندد آنها دولت‌های تروریستی در قالب کت و شلوار هستند، اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، آیا ما تعامل و ارتباط با بغداد را خالی می‌کنیم؟ این یک نگاه دیگر است، آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟ کسی موافق بی‌دینی نیست.

عضو کابینه دولت دوازدهم خطاب به دهنوی، نماینده مردم تهران تأکید کرد: شما را برای حضور در سازمان فضایی کشور دعوت می‌کنم  آنجا یکسری جوان ایستاده‌اند و از زندگی و بورس‌های خارج از کشور خود گذشته‌اند و در آنجا مشغول کار هستند. پرتاب موشک هم جزو وظایف وزارت ارتباطات نیست، قطعا باید شبهات رفع شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما کسانی که مخالف پیشرفت فضایی کشور بوده‌اند را دعوت کردیم و این سازمان را به آنها نشان دادیم که بعد مقاله‌های حمایتی نوشتند بنابراین اصرار من برای تشکیل یک کمیسیون مشترک به دلیل همین مسائل و شبهات موجود بوده زیرا اقتصاد آینده دنیا بر روی همین فضای مجازی شکل می‌گیرد و دو جزوه دیگر با عنوان‌های اقدامات وزارت ارتباطات در مواجهه با کرونا و پیشرفت دولت الکترونیک تقدیم نمایندگان می‌شود.

کد خبر 523902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • HM SE ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    مسعولیت وزیر ارتباطات توسعه و به روز رسانی شبکه مخابراتی میباشد نه کنترول داده ها به اون چه ربطی داره مردم چکار میکنن مگر اداره پست مسعول محتویات نامه ها هست ؟ یا اینکه تو تلفون چی به همدیگر میگن ؟
  • علی CA ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 0
    بابا اینا با چه زبونی بگن که فضای آزاد اطلاعات مانع کارشونه،،،،فکرکنید اگر این فضا یه کم آزاد هم نبود الان اقای طبری سرجاش بود
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 0
    چرا فضای مجازی از تورم اقتصاد و فقر مردم مهمتر است برین واسه مردم زحمت بکشین مردم رو به زحمت نندازین اونایی که فقط فکر بستن و محدود کردن هستین
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 0
    سكه شده 8ميليون دلار شده 19.200 اونوقت به دنبال چي هستين .جالبه آقاي دهنوي سه سال دنبال اين بود كه بره دانشگاه هاروارد تو آمريكا بعد ايشون دنبال فيلتر اينترنته ؟