درهای بوستان «چیتگر» همچنان بسته است اما نه برای شهروندان و علاقه‌مندان به طبیعت. بلکه به روی خودروها که در این شهر بزرگ چیزی جز آلودگی و سر و صدا برای شهروندان نداشته‌اند.

چیتگر

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:تعطیل شدن بوستان جنگلی چیتگر به سبب پیشگیری از شیوع ویروس «کرونا» و ابتلا شهروندان، برای این بوستان که ریه تنفسی غرب پایتخت محسوب می‌شود، حکم نوش دارو را داشت. چراکه با این اقدام، بیش از ۹۵ تا ۹۸‌درصد از نهال‌هایی که تازه کاشته شده بودند، در این مدت به ثمر نشسته و آسیب ندیدند. همین اتفاق مطلوب کافی بود تا مدیریت شهری براساس این نتیجه برای ادامه روند احیاء بوستان جنگلی چیتگر تصمیم بگیرد و فضای داخلی چیتگر را به گونه‌ای طراحی کند که خودروهای شخصی در آن‌ تردد نداشته باشند و خودروهای «برقی» شهروندان را در محیط داخلی جنگل جابه‌جا کنند. برای اطلاع از چگونگی اجرای این طرح به سراغ «احسان صفایی»، معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ رفتیم و با او درباره چگونگی فعالیت این خودروها در بوستان جنگلی چیتگر هم‌صحبت شدیم.  

بوستان جنگلی چیتگر یکی از پارک‌های بزرگ شهر و به‌ویژه غرب پایتخت است که باید برای شهروندان حفظ شود و در نگهداری آن برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد. در این ایام به سبب بحران کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل بود و برای همین، حضور در پارک‌ها ممنوع شد. در همین مدت، شهرداری منطقه ۲۲ فرصت پیدا کرد که نسبت به خدماتی برای بهسازی، حفظ و حراست از درختان و شیوه آبیاری بوستان چیتگر اقدام کند و فعالیت‌هایی را انجام دهد. در این مدت، تجربه نشان داد که استفاده صحیح شهروندان از فضاهای جنگل چیتگر می‌تواند در حفظ و احیای این محیط نقش بسزایی داشته باشد. برای همین پس از بازگشایی این بوستان از ورود خودرو به این بوستان جنگلی جلوگیری می‌شود.

«احسان صفایی» در این‌باره توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «بوستان چیتگر به‌عنوان بزرگ‌ترین عرصه جنگلی و مهم‌ترین ریه تنفسی غرب تهران محسوب می‌شود و تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و هم‌چنین اکولوژی شهر تهران دارد. بسته شدن بوستان جنگلی چیتگر موجب شد تا عرصه‌ آن تقویت شود و درخت‌هایی که امسال کاشته شدند در مقایسه با درختانی که سال گذشته کاشته شده بودند، از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شوند. متأسفانه به سبب سهل‌انگاری و برخورد نامناسب‌ شهروندان با نهال‌هایی که تازه کاشته شده و هنوز ریشه قوی ندارند، موجب می‌شود که این نهال‌ها به آسانی شکسته ‌شوند. همچنین علاوه بر آلودگی ایجاد شده از سوی خودروها، لرزش ناشی از حرکت آنها در مسیر جاده‌های جنگلی چیتگر هم موجب تنش خاک شده، حیات‌وحش چیتگر را به مخاطره می‌اندازد و به درختان نیز آسیب می‌رساند، اما این اتفاق برای مدیریت شهری منطقه تجربه خوبی بود تا بتوانیم از آن بهره‌ببریم و این فضا را تقویت کنیم و اجازه ندهیم که دوباره به وضعیت نامطلوب گذشته‌اش برگردد. برای همین مقرر شد تا حد امکان با برنامه‌ریزی صحیح، بدون خودرو پذیرای شهروندان و گردشگران در بوستان جنگلی چیتگر باشیم. »

  •  الگویی برای بوستان‌های دیگر

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه متولی شد که طرح جامعی برای جلوگیری از ورود خودرو پیش‌بینی و طراحی کند. اکنون این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند، اما تا مصوب و اجرا شدن این طرح، ‌ تردد با خودروهای برقی به جای استفاده از وسیله نقیله شخصی به مرحله اجرا گذاشته شده است صفایی درباره استفاده شهروندان از این خودروهای برقی می‌گوید: «پارک‌های جنگلی نباید تبدیل به خیابان‌ها و پارکینگ‌های شهری شوند. به همین دلیل نباید در پارک‌ها ‌ تردد با وسیله نقلیه انجام شود. الگوی پارک چیتگر به این‌ترتیب است که شهروندان پیش از ورودی پارک، وسیله نقلیه خود را پارک کرده و به وسیله ماشین‌های برقی در داخل پارک‌ تردد می‌کنند. برای اجرای این طرح، معاونت خدمات شهری شهرداری، تعدادی خودرو برقی در اختیار منطقه قرار داده است. هم‌چنین شهرداری منطقه هم در حال «اورهال» یا «بازآماده‌سازی خودروهای برقی» موجود در منطقه است که آنها هم به چرخه خدمت‌رسانی در زمینه‌ تردد شهروندان تزریق می‌شود. اکنون تعداد این خودروهای برقی به ۱۵ عدد می‌رسد. شهروندان می‌توانند با استفاده از این خودروهای برقی به آسانی در مسیر بوستان‌ تردد داشته باشند و از همه مهم‌تر با این کار می‌توانیم در راستای احیای بوستان چیتگر قدم مؤثری در حفظ محیط‌زیست این پارک جنگلی و شادابی درختان آن برداریم. » اکنون با اجرای این طرح به مردم کمک شده است که فاصله اجتماعی را حفظ کنند و البته تأثیر این اقدام در حفظ فضای سبز، مقابله با آلودگی هوا و امنیت هم غیرقابل انکار است. به‌ویژه در روزهای پایانی هفته، جمعیت زیادی برای تفریح و گردش در اطراف این منطقه از جمله بوستان جنگلی اتراق کرده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کنند. این امر به شدت می‌تواند مانع توقف زنجیره انتقال بیماری شود. »

  • صفردرصد تخریب

شهروندان تهرانی بیشتر از یک‌ماه است که می‌توانند پیاده، با استفاده از خودروهای برقی یا با دوچرخه از فضای چیتگر استفاده کنند. صفایی در ادامه به تخریب صفردرصدی درختان کاشته شده با اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «در گذشته، علاوه بر ایجاد آلاینده‌های صوتی و هوا از سوی خودروها در بوستان جنگلی، برخی از شهروندان با ورود به نقاط دست نیافتنی موجب آتش‌سوزی می‌شدند و مشکلات دیگری به وجود می‌آوردند. اما اکنون با اجرای این طرح، تخریب در بوستان به صفر رسیده و حتی با وجود ۵۰ هزار نهال، هیچ تخریبی ندیده‌ایم. هم‌چنین در این بوستان با توجه به وجود مسیر دوچرخه‌سواری، امکان گشت‌وگذار با دوچرخه وجود دارد. در نظرسنجی که از طریق اداره روابط‌عمومی شهرداری منطقه انجام شد، ۸۵‌درصد از شهروندان از اجرای این طرح ابراز رضایت کردند. البته آن عده از شهروندان که از این فضا به درستی استفاده نمی‌کنند. از اجرای این طرح ناراحت هستند. برای مثال دور دور کردن جوانان با سرعت زیاد در این بوستان یا مسدود شدن مسیر دسترسی به نقاط آسیب زا که از نظر امکانات و ارائه خدمات‌دهی در شرایط مطلوبی قرار ندارند، از جمله دلایل مخالفت شهروندان با اجرای این طرح است. اکنون شهروندان با آسودگی خیال و در کنار خانواده‌هایشان از امکانات این بوستان استفاده کرده و کودکان بدون هیچ نگرانی از تردد خودرو در خیابان‌های اصلی این بوستان بازی می‌کنند و نگران سرعت زیاد خودروهای عبوری نیستند. با اجرای این طرح، بوستان برای خانوده‌ها و گردشگران امن‌تر از گذشته شده است و همین موضوع رضایت شهروندان را به دنبال دارد. »

  • بفرمایید اکسیژن درمانی

جنگل چیتگر و دریاچه «شهدای خلیج‌فارس»، در طرح تفصیلی، به‌عنوان سدی برای جلوگیری از ورود هوای آلوده و نیز کریدور سبزی برای تصفیه هوای تهران معرفی شده‌اند. این بوستان نقش حیاتی برای شهر تهران دارد. زیرا باد «شهریار» بیشترین حجم بادی است که از سوی غرب پایتخت وارد تهران می‌شود. باد شهریار با عبور از روی دریاچه شهدای خلیج‌فارس و رطوبتی که دارد، موجب می‌شود هوای مطبوعی وارد چیتگر و هم‌چنین شهر تهران شود. یعنی وقتی هوا از کریدور سبز چیتگر رد می‌شود، هوایی سرشار از اکسیژن به شهر تهران تزریق می‌کند. هر چقدر چیتگر سبزتر باشد، اکسیژن بیشتری در هوا وجود خواهد داشت. یکی از دلایل کاشت درختان پهن‌برگ در چیتگر، تولید اکسیژن بیشتر و خواص زیست‌محیطی بسیار آن است. چراکه این گیاهان، کریدورهای زیست‌محیطی شهر محسوب می‌شوند و هوای سالم‌تر را با اکسیژن بیشتر به شهر تهران تزریق می‌کنند که در کاهش آلودگی، تأثیر زیادی دارد.

کد خبر 523839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha